دبیرکل بانک مرکزی با بحث بازارسازی اوراق گواهی پیش‌فروش خبر داد

برنامه جدید در بازار سکه

07:56 - 1400/01/18
همزمان با تداوم نوسان‌های ارز و سکه در بازار سیاست‌گذار برنامه جدیدی مدنظر دارد؛ به طوریکه دبیرکل بانک مرکزی از بازارسازی اوراق گواهی پیش‌خرید سکه در بورس اوراق بهادار خبر داد.
برنامه جدید در بازار سکه

سکه تمام بهار آزادی در مرز ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی قرار گرفت. با نزدیک شدن به این نقطه، فروش در معاملات فلز گرانبهای داخلی بالا رفت و به یکباره سکه تا کانال ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. برخی این اصلاح قیمتی را نشانه‌ای از برخورد سکه به سقف در نظر گرفتند؛ حال آنکه گروه دیگری باور دارند ممکن است اونس در آینده محرک سکه شود.

بر مبنای همین تحولات بازار سکه، حالا بانک مرکزی برنامه جدیدی پیش‌روی سرمایه‌گذاران در طرح پیش‌فروش سکه و فعالان بازار طلا دارد و هدف از اجرای آن را البته علاوه بر نقدپذیر کردن اوراق گواهی پیش‌فروش سکه، تعدیل و تثبیت بازار طلا می‌داند.

سال گذشته و به دنبال التهاب بازار ارز و طلا، بانک مرکزی نسبت به اجرای طرح پیش فروش سکه اقدام کرد. در این راستا مجموعا 7.6 میلیون قطعه سکه در مراحل مختلف و با سررسیدهای یک ماهه الی 2 ساله پیش فروش شد.

تاکنون و با سررسید شدن موعد تحویل سکه‌های یک‌ماهه، حدود 800 هزار قطعه سکه به خریداران تحویل شده و 6.8 میلیون قطعه سکه از کل میزان پیش‌فروش شده باقی ماند که در مواعد سررسید تحویل مردم می‌شود.

بانک مرکزی البته با سررسید شدن و تحویل سکه‌های فوق در مواعد سررسید می‌خواهد عرضه‌ سکه در بازار افزایش دهد. از دید کارشناسان بانک مرکزی با افق پیش‌رو و تدریجی بودن تزریق سکه، به نظر می‌رسد تاثیرگذاری طرح پیش‌فروش بر بازار محدود باشد و به ویژه در فواصل بین سررسید، خلاء عرضه می تواند احساس شود.

با بازارسازی اوراق گواهی پیش‌فروش امکان خرید و فروش اوراق مزبور فراهم خواهد شد و از این طریق حجم عرضه در بازار طلا با سررسیدهای مختلف افزایش می‌یابد. به این ترتیب از سویی بازار سکه تعمیق پیدا می‌کند و علاوه بر آن منافع مناسبی نصیب خریداران سکه در طرح پیش‌فروش می‌‌شود.

به گفته محمود احمدی؛ دبیر کل بانک مرکزی انتظار می‌رود اوراق گواهی پیش‌خرید سکه تاثیر به مراتب بیشتری در ثبات بازار در مقایسه با تزریق تدریجی سکه داشته باشد.

در این طرح به سرمایه‌گذاران در طرح پیش‌فروش سکه این امکان داده می‌شود در صورت تمایل اوراق گواهی پیش‌فروش (رسید پیش‌خرید) خود را به اوراق سکه (با سررسید متناظر) که از ویژگی‌های امنیتی لازم برخوردار بوده و قابلیت خرید و فروش در بورس را دارند، تبدیل کنند.

بانک مرکزی امیدوار است سرمایه‌گذاران در طرح پیش خرید سکه از این امکان استقبال کنند، چرا که بر خلاف اوراق سکه، اوراق گواهی پیش خرید سکه تا موعد سررسید امکان معامله و نقدپذیری ندارد.

علاوه بر این، بازارسازی برای اوراق سکه مخاطرات امنیتی مربوط به نگهداری سکه در منازل را برطرف می‎کند، چرا که اوراق سکه با نام بوده و در سامانه مربوطه ثبت شده و امکان فروش آن توسط فرد دیگری به غیر از صاحب اوراق وجود ندارد.

دارندگان اوراق این امکان را دارند تا پس از سررسید و در صورت تمایل، با ارایه اوراق به بانک مرکزی نسبت به دریافت سکه فیزیکی اقدام کنند. این اوراق پس از سررسید نیز کاملا معتبر بوده و 100 درصد مبتنی بر سکه هستند.

اوراق سکه طلا حکم سکه فیزیکی طلا را دارند و به دارندگان این امکان را می‌دهند ضمن برخورداری از منافع این اوراق، ریسک نگهداری طلا را حذف کرده و از امکان معامله این اوراق در یک بازار متشکل و شفاف برخوردار شوند.

نوسان بازار سکه و رشد قیمت آن در روزهای گذشته بانک مرکزی را بر آن داشته تا با ایجاد امکان تبدیل سکه‌های پیش خرید شده به اوراق، بازار را متعادل کند؛ اما اینکه این سیاست با توجه به شرایط موجود تا چه اندازه می‌تواند گره گشای بازار سکه باشد، موضوعی است که باید منتظر نتایج آن و البته واکنش خریداران سکه‌های پیش فروش شده بود.

در همین رابطه نیز  بخوانید:

رفت و برگشت قیمت سکه

آزمایش جدید در بازار سکه

دلیل گرانی بازار سکه/ طهماسب مظاهری

حباب در قیمت سکه/ رییس شورای عالی نظارت کانون صرافان

شرط بزرگ برای طلا

تحلیل رییس جمهور از التهاب ارز و سکه