مجمع فوق‌العاده‌ بیمه سرمد پایان یافت

تصویب افزایش سرمایه «‌ وسرمد »

23:18 - 1400/01/17
افزایش سرمایه 50 درصدی بیمه سرمد در مجمع فوق‌العاده به تصویب سهامداران رسید. هیات مدیره قصد دارد ثبت افزایش سرمایه را پیش از مجمع سال آینده انجام دهد.
تصویب افزایش سرمایه «‌ وسرمد »

مجمع فوق‌العاده بیمه سرمد با دستورکار افزایش سرمایه با حضور 90 درصد سهامداران برگزار شد. براین اساس افزایش سرمایه بیمه سرمد از  100  میلیارد تومان به  150  میلیارد تومان (معادل 50 درصد) از محل مطالبات و آورده نقدی مورد تصویب قرار گرفت. هیات مدیره قصد دارد ثبت افزایش سرمایه را پیش از مجمع سال آینده انجام دهد.

گزارش هیات مدیره

مدیر عامل بیمه سرمد در گزارش عملکردی خود اعلام کرد: در 9 ماهه ابتدای سال جاری (1396) پورتفوی بیمه‌ای شرکت از نظر کمی 70 درصد رشد داشت و از نظر کیفی نیز سعی شد سهم بیمه شخص ثالث را که معمولا زیانده است، در پورتفوی محدود نگه دارد. گرچه سهامداران شرکت و بویژه بانک صادرات کمک قابل توجهی در رشد حق بیمه شرکت داشته‌اند، اما بخش غیر سهامداری حق بیمه حدود 50 درصد رشد داشته که نشان می‌دهد شرکت تلاش خوبی برای ورود به بازار و گرفتن سهم بیشتر کرده است. امسال در 8 استان شعبات جدید افتتاح کرده ایم. شرکت بیمه سرمد رتبه یک توانگری را دارا است.

پیش از صحبت‌های مدیر عامل، رییس جلسه تاکید کرد: تلاش زیادی کردیم افزایش سرمایه شرکت را دیرتر یا در دو مرحله انجام دهیم که نتوانستیم موافقت بیمه مرکزی را بگیریم.

نماینده بیمه مرکزی نیز در توضیح این مساله گفت: بیمه سرمد یکی از معدود بیمه‌های کشور با سطح توانگری یک است که اگر افزایش سرمایه ندهد، با توجه به رشد قابل توجه پورتفوی بیمه‌ای، سطح توانگری آن پایین خواهد آمد. از نظر ما مجموع پورتفوی (حق بیمه) شرکت بیمه باید حدود سه برابر سرمایه آن باشد و بیمه سرمد با رشد پورتفویی که دارد بزودی از این نسبت فراتر خواهد رفت.

از دیدگاه دیگر با افزایش سرمایه ظرفیت نگهداری شرکت هم بالا خواهد رفت؛ به این معنی که با سرمایه کمتر شرکت مجبور است بخش بیشتری از بیمه نامه‌هایش را بصورت اتکایی به دیگران واگذار کند که در واقع سود با کیفیت شرکت را که ناشی از پورتفوی بیمه‌ای مناسب است به دیگران واگذار می‌کند.

گزارش حسابرس

گزارش بازرس قانونی نیز مشروط اعلام شد. بر مبنای بند 3 (بند شرط) میزان ذخیره برگشت حق بیمه و ذخیره حوادث فاجعه آمیز براساس آیین نامه بیمه مرکزی منظور شده است که با استانداردهای حسابداری کشور مطابقت ندارد. هیات رییسه در این خصوص می‌گوید: همه شرکت‌های بیمه مکلف به رعایت آیین نامه‌های بیمه مرکزی هستند و این ذخایر در جهت رعایت احتیاط گرفته شده و به نفع شرکت است.

همچنین بر مبنای بند 5  (اطلاعی) از آنجا که افزایش سرمایه براساس مصوبه هیات دولت صورت گرفته است، ارائه پیش‌بینی ترازنامه و صورت سود و زیان براساس فرض عدم افزایش سرمایه موضوعیتی ندارد.

پرسش و پاسخ

علت خروج «وبصادر»: در بخش پرسش سهامداران و پاسخ هیات مدیره علت فروش سهام بیمه سرمد توسط بانک صادرات می‌گوید: فروش این سهام به صورت قهری (بر اساس شکایت) بوده است و مجموعه بانک صادرات چند روز پس از  شروع فروش، مجوزهای لازم را دریافت و منابع لازم را آماده کرد تا شرکت‌های زیرمجموعه سهام حراج شده را جمع آوری کنند. علت تاخیر در خرید سهم نیز به همین علت بود.

«وسرمد» از نگاه اعداد

  • سود خالص شرکت در سال 1397 با فرض افزایش سرمایه  38  میلیارد تومان است
  • سود خالص شرکت در سال 1398 با فرض افزایش سرمایه  44  میلیارد تومان است.

حاشیه‌های مجمع

-  نماینده سرمایه‌گذاری خوارزمی درخواست داشت افزایش سرمایه از محل آورده غیرنقدی هم مورد تصویب مجمع قرار گیرد که چندبار  برایشان توضیح داده شد که با توجه به صدور مجوز بورس بر اساس مطالبات و آورده نقدی، امکان تغییر آن در مجمع وجود ندارد. رییس جلسه همچنین به این نکته اشاره کرد که اگر چنین موضوعی امکان پذیر بود، بانک صادرات با توجه به داشتن املاک فراوان برای فروش، از همه تمایلش بیشتر بود. نهایتا هم نماینده سرمایه‌گذاری خوارزمی به افزایش سرمایه رای نداد.

-  در طرح پیشنهادی هیات مدیره بخشی از افزایش سرمایه از محل سود انباشته بود، اما سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه را تنها از مطالبات و آورده نقدی صادر کرده بود.

-  یکی از حضار (آقای ش) اصرار داشت که افزایش سرمایه انجام نشود که رییس جلسه توجه چندانی به او نشان نمی‌داد و در حاشیه جلسه  نیز به شکل ملایمی با او برخورد کرد.

-  رییس جلسه علت تعویق سه هفته‌ای مجمع را (مجمع ابتدائا برای 28 آذرماه آگهی شده بود که لغو شد) چانه زنی با بیمه مرکزی برای تاخیر در افزایش سرمایه یا دومرحله‌ای کردن آن اعلام کرد.