دورنمای « ذوب » از میزان تحویل ریل

17:31 - 1400/01/17
معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان از تحویل۱۰۰ هزار تن ریل ملی به وزارت راه و شهرسازی تا پایان امسال خبر داد. از این میزان 40 هزار تن ریل برای شرکت ساخت و توسعه زیربنایی تولید می‌شود.

مشکل ضمانت‌نامه‌ها

ذوب آهن سرمايه‌گذاري سنگيني براي پروژه توليد ريل انجام داده و در حالی به دنبال تحویل تعهدات ریلی به دولت است که دلیل تاخیر در تحویل را مشکلات ضمانت‌نامه‌ها می‌داند. قرارداد ذوب آهن با شرکت راه‌آهن به صورت ارزی بود که به ریالی تبدیل شد. همچنین در ضمانت‌نامه‌ها هم مشکلاتی بوجود آمد که حل آن احتیاج به زمان دارد.

بازدید راه‌آهن

همچنان که مسئولان «ذوب» قبلا هم گفته‌اند: با بازدید بازرسان راه‌آهن به ذوب‌آهن در ماه جاری، روند تولید ریل ملی آغاز خواهد شد. پیش از این نیز ذوب‌آهن به صورت آزمایشی 3 هزار تن ریل برای مصارف داخلی خود تولید کرده بود.

نیاز شرکت ساخت و توسعه زیربنایی

معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان با تاکید اینکه تا پایان سال جاری 40 هزار تن ریل مورد نیاز راه‌آهن را تحویل خواهند داد، در گفت‌وگویی با روابط عمومی این شرکت می‌گوید: قرار است 40 هزار تن ریل نیز برای شرکت ساخت و توسعه زیربنایی تولید شود. در مجموع ذوب‌آهن تا پایان امسال 100 هزار تن ریل تولید و در اختیار وزارت راه قرار خواهد داد.

درخواست از دولت

این شرکت ‌از دولت درخواست کرده در قراردادهای بعدی بودجه نقدی را برای وزارت راه در نظر بگیرد تا خرید ریل‌ها به صورت نقدی انجام شود. «ذوب» در حال حاضر برای گشایش فاینانس داخلی با مشکلات متعددی روبه‌رو است.

تاثیر تیرآهن بال پهن در تولید ریل

احسان دشتیانه؛ معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن همچنین در خصوص این شایعه که تولید تیرآهن بال پهن جذابیت بیشتری نسبت به ریل برای ذوب آهن اصفهان دارد؟ تاکید می‌کند: نورد ٦٥٠ ذوب آهن از توانايى توليد ٤٠٠ هزارتن ریل و انواع تيرآهن هاي بال پهن و بال نيم پهن در سايزهاي  مختلف برخوردار است. همچنين مصارف مربوط به تيرآهن‌هاي سنگين هم محدود و اصلا امكان توليد صرف اين كالا در نورد ٦٥٠ بدليل محدوديت بازار وجود ندارد، در نتيجه اين تحليل كه بدليل جذابيت توليد تيرآهن ، ذوب آهن اقدام به توليد ريل نمي‌كند، اطلاعاتی نادرست براي توجيه وارادت است.

مشکل خرید ریل

در واقع مشكل اصلي شركت توسعه زير ساخت و راه آهن براي خريد ريل از  ذوب آهن مسئله امكان واردات با فاينانس و عدم توانايى در پرداخت نقدي به ذوب آهن است. راه‌آهن بارها اعلام کرده دولت براي اجراي پروژه‌هاي ريلي به جاي بودجه نقدي اوراق در اختيار قرار می‌دهد، در حالی که امكان توليد ريل با اوراق وجود ندارد.

تولید انواع ریل

تولید ریل 46E2 يا اصطلاحا   U33 در «ذوب» به طور كامل عملياتي و آماده توليد انبوه است و درصورتي كه مصرف كننده بتواند تامين مالي کند، هيچگونه مشكلي برای تولید این محصول وجود ندارد. نخستین قرارداد فروش ریل ملی (27 مهر ماه 95) با حضور مدیرعامل راه آهن و مدیرعامل ذوب آهن جهت تحویل 40  هزار تن ریل  u33 امضا شد.

درخصوص ريل 60E1 و 54E1 يا همان UIC60 و UIC54 توليد آزمايشي با موفقيت كامل  انجام و ملزوم‌های توليد انبوه در دست اقدام است اما مطمئنا تا تحويل ٤٠ هزار تن ريل قرارداد نخست انجام نشود، مراحل بعد عملياتي نخواهد شد.