بورس تهران پس از رفع محدودیت دامنه نوسان/ شاخص‌های سهامی صعود می‌کنند؟!

14:09 - 1403/04/09
اکوایران: بورس تهران 22 روز معاملاتی اخیر را با محدودیت دامنه نوسان 2 درصدی پشت سر گذاشته است. این محدودیت در روز شنبه 9 تیرماه برداشته می‌شود.

به گزارش اکوایران، بازار سهام پس از سانحه هوایی که برای رئیس دولت سیزدهم اتفاق افتاد؛ شاهد افزایش ریسک اوراق سهامی بود. سازمان بورس هم در جهت مدیریت بازار سهام، محدودیت دامنه نوسان دو درصدی را وضع کرد. در ابتدای وضع این محدودیت قیمتی، فعالان بازار سهام بر این باور بودند که این محدودیت برای چند روز معاملاتی وضع شده و پس از گذشت دو یا سه روز، این محدودیت رفع خواهد شد. بورس تهران حتی قبل از وضع این محدودیت، شاهد رکود معاملاتی سنگینی بود که با ایجاد محدودیت دو درصدی در روز یکم خرداد ماه شدیدتر شد.

 

با وجود رکود معاملاتی سنگینی که بازار سهام در آن قرار داشت؛ سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیم گرفت تا بعد از انتخاب رئیس دولت چهاردهم، به این محدودیت قیمتی ادامه دهد. این مسئله موجب شد تا 20 روز معاملاتی از 22 روز معاملاتی که محدودیت 2 درصدی دامنه نوسان داشتیم، معاملات سهامی در روند نزولی باشند و کاهش مالکیت حقیقی تشدید شود.

بورس تهران پس از رفع محدودیت دامنه نوسان/ شاخص‌های سهامی صعود می‌کنند؟!10

صحنه‌گردان این هفته بازار ارز و طلا که بود؟

با این حال در روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته قبل، روند معاملات سهامی تغییر کرد. شاخص‌های سهامی رشد کردند و نقشه بازار سهام سبزپوش شد. در این دو روز معاملاتی برآیند جریان پول حقیقی بورس تهران مثبت بود و ارزش معاملات خرد نیز رشد کرد و وارد سطح 3 همتی شد.

امروز بازار سهام بدون دامنه نوسان دو درصدی فعالیت خود را آغاز می‌کند. با توجه به صفوف خرید سنگین روز چهارشنبه، احتمال می‌رود که رشد تراز شاخص‌های سهامی در معاملات شنبه 9 تیرماه قابل توجه باشد. اما همچنان چندین مسئله مهم مطرح است. تأمین برق صنایع در تابستان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش ‌روی بورس تهران است. از سوی دیگر نیز واکنش بازار سهام به رئیس جمهور منتخب و برنامه‌های اقتصادی دولت چهاردهم نیز ممکن است موجب افزایش فشار عرضه شود. گزارش عملکرد خرداد ماه شرکت‌های بورسی در کنار صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌ها نیز می‌تواند روند معاملات سهامی را دچار تغییر کند. از طرفی هم شاخص کل فاصله زیادی با سقف مقاومتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی ندارد.

بورس تهران پس از رفع محدودیت دامنه نوسان/ شاخص‌های سهامی صعود می‌کنند؟!18