جهش 207 درصدی فروش بورسی آهن‌اسفنجی

14:30 - 1403/01/14
عدم توازن در عرضه و تقاضای آهن‌اسفنجی در کشور باعث شد تا این محصول پیشتاز رشد ارزش معاملات در سال 1402 بود؛ البته افزایش سختگیری درخصوص عرضه کل محصول تولیدی در این بازار نیز مزید بر علت شد و به این ترتیب در حالی که 125 درصد بر حجم معاملات آهن‌اسفنجی از رینگ فیزیکی افزوده شد، ارزش معاملات آن جهشی 207 درصدی را به ثبت رساند.

حجم و ارزش معاملات آهن‌اسفنجی از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران در سال 1402 رشدی قابل ملاحظه را به ثبت رساند؛ افزایش سختگیری در خصوص لزوم عرضه 100 درصدی این محصول در رینگ فیزیکی و افزایش هر چند محدود  تولید این محصول در این سال حامی رشد حجم معاملات آهن‌اسفنجی از رینگ فیزیکی بود.

آهن‌اسفنجی از فولاد پیشی گرفت

 بررسی داده‌های رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از فروض بالغ بر 8 میلیون و 9 هزار تن آهن‌اسفنجی از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران در سال 1402 حکایت دارد؛ این در حالی است که ظرف سال 1401 تنها 3 میلیون و 548 هزار تن آهن‌اسفنجی از رینگ فیزیکی بورس کالا مورد معامله قرار گرفت و به این ترتیب 125 درصد بر حجم فروش این محصول از این بازار افزوده شد. عمده آهن‌اسفنجی عرضه شده در رینگ فیزیکی ظرف سال‌های اخیر معامله شده و در بسیاری از هفته‌ها نیز فروش این محصول با رقابت قیمتی از سوی متقاضیان همراه بوده است.

همچنین در طول سال 1402 ارزش معاملات آهن‌اسفنجی از 1012 هزار میلیارد ریال عبور کرد؛ این در حالی بود که ارزش معاملات این بازار در سال 1401 رقم 328 هزار میلیاردی را به ثبت رساند و به این ترتیب ارزش معاملات آهن‌اسفنجی در سال 1402 جهشی 207 درصدی داشت.

اگرچه ظرف سال 1402 بر حجم و ارزش معاملات آهن‌اسفنجی از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران افزوده شد، اما رشد ارزش معاملات به مراتب بیش از رشد ارزش معاملات بود. این موضوع نتیجه رشد بهای فروش این محصول در اغلب معاملات بود. با توجه به تورم افسار گسیخته حاکم بر اقتصاد کشور، افزایش بهای محصولات به شکل سالانه از سوی صنایع و عموم مردم پذیرفته شده است. با این وجود عقبگرد بهای آهن و فولاد در بازار جهانی ظرف سال 1402 نسبت به سال 1402 باعث شد تا بسیاری از محصولات صنعتی نظیر فولاد امسال متناسب با تورم با رشد قیمتی همراه نشوند؛ اما آهن‌اسفنجی در این سال همچنان در مسیر شتابان رشد قیمت نوسان داشت. در شرایطی که عقبگرد قیمت‌های جهانی ترمز رشد نرخ سایر محصولات زنجیره آهن و فولاد در سال 1402 را کشید، عدم توازن در عرضه و تقاضای آهن‌اسفنجی باعث شد تا انتظارات تورمی به رفتار معامله‌گران این محصول جهت‌دهی کند و آهن‌اسفنجی متناسب با تورم و در برخی هفته‌ها با نرخی بالاتر از رشد تورم معامله شود. به این ترتیب در شرایطی که حجم فروش آهن‌اسفنجی از رینگ فیزیکی رشدی 125 درصدی داشت، ارزش معاملات آن جهشی 207 درصدی را به ثبت رساند.