ریسک و فرصت بورس پس از توافق: طلسم ارزهای بلوکه می شکند

11:24 - 1402/03/27
بازار سرمایه در فاز اصلاحی قرار دارد و مشخص نبودن نتیجه مذاکرات مهم ترین ابهامی است که پیش پای خریداران قرار گرفته است و ریسک معاملات را بالا برده است، تایید توافق خرید سهام ریالی مانند گروه خودرو و بانکی را جذاب می کند و شکست توافق استقبال از سهام دلاری مانند گروه های پتروپالایشی را افزایش میدهد.

روز قبل خبرگزاری بلومبرگ به نقل از افراد مطلع از احتمال برقراری یک توافق غیررسمی میان ایران و آمریکا نوشت، در این گزارش آمده علاوه بر آزادسازی مبلغ ۲.۷ میلیارد دلار از دارایی های ایران که بابت پرداخت هزینه نقل و انتقالات گاز آزادسازی خواهد شد احتمالا هفت میلیارد دلار از دارایی های ایران که پول فروش نفت به کره جنوبی بوده و به خاطر تحریم ها فریز شده است در ازای آزادسازی حداقل سه زندانی آمریکایی توسط ایران آزاد خواهد شد. بلومبرگ در این گزارش اشاره کرده که انتقال پول ها در سوییس انجام خواهد شد و در بانک های قطری نگهداری می شود.

 

نکته‌ی جالب توجهی که این گزارش از بلومبرگ به ذهن می آورد سفر هفته قبل محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی ایران به قطر بود، سفری که پس از آن محمدرضا فرزین در توییتی اظهار کرد که در سفر به دوحه دیدار موفقی با رییس بانک مرکزی قطر داشته است و همکاری های پولی و بانکی میان ایران و قطر در حال توسعه است ، او به تقویت مناسبات در شرایط کنونی اقتصاد دو‌کشور اشاره کرده بود.

سفر رییس بانک مرکزی ایران به قطر برای افزایش همکاری ها درست در زمانی که بلومبرگ از احتمال انتقال پول های بلوکه شده ایران به قطر گزارش میدهد این احتمال را افزایش میدهد که شاید طلسم پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی در حال شکسته شدن است.

علاوه بر بررسی همزمانی دو خبر فوق یک مقام آگاه به اکو ایران خبر داده است که منابع مسدود شده ایران در کره جنوبی در بانک های قطری کارسازی میشود و سفر چند روز قبل محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی ایران به قطر نیز ظاهراً برای نهایی کردن ساز و کار های انتقال پول به قطر انجام شده‌ است.

بلومبرگ توافق میان ایران و آمریکا را یک تفاهم غیر رسمی خوانده که از تشدید تنش ها میان ایران و آمریکا جلوگیری خواهد کرد که در ازای آنکه ایران غنی سازی اورانیوم را فراتر از ۶۰ درصد نبرد ایالات متحده هم توقیف نفت کش ها و محموله های نفتی ایران را پایان میدهد.

علاوه بر این در گزارش دیگری بلومبرگ به اثر ورود نفت ایران به بازارهای جهانی پرداخته و اعلام کرده که صادرات نفت ایران به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ رسیده است و آمریکا احتمالا به خاطر دیپلماسی فعال موجود چشم خود را به روی این مسیله بسته است. بلومبرگ در زمان جدی شدن مذاکرات با ایران غالبا گزارشی درباره اثر ورود جریان نفت ایران به بازار جهانی ارایه می دهد.

مهم ترین مقاومت پیش روی اسکناس آمریکایی محدوده ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان است ولی حمایت ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان نیز بار ها به عنوان مانع کاهشی عمل کرده است. در صورتی که طلسم پول های ایران در کره جنوبی شکسته شود و توافق میان ایران و آمریکا تأیید شود قیمت دلار تحت تأثیر کاهش ریسک های سیاسی می تواند به سمت حمایت کانال ۴۴ هزار تومانی حرکت کند.

درهم حمایت از دست داد

حباب درهم که اختلاف نرخ دلاری درهم و نرخ دلار آزاد است روز پنجشنبه به محدوده کانال ۷۰۰ تومانی رسید که کمتر از میانگین هفتگی و حتی شش ماهه است. این مسئله نشان می دهد که یا در آخرین روز هفته قبل عرضه درهم به بازار افزایش پیدا کرده است یا انتظارات کاهشی در بازار ارز غالب شده است که در صورتی که کاهش حباب درهم در روز پنجشنبه ناشی از غلبه کردن انتظارات کاهشی در بازار ارز باشد نرخ دلار در معاملات روز جاری می تواند کاهشی شروع به کار کند. بررسی نمودار تکنیکالی درهم هم نشان می دهد که درهم دوباره حمایت محدوده پایین ابر کومو را از دست داده است که اگر امروز به بالای آن بازنگردد می تواند شروع یک موج نزولی جدید را هشدار دهد و حمایت ۱۳ هزار و صد تومان مهمترین حمایت پیش‌روی درهم است. تثبیت بالای ۱۳ هزار و ۵۰۰تومان مانع از کاهش درهم خواهد شد.

سکه گوش به فرمان دلار

سکه طلا گوش به فرمان دلار است ولی وقتی هیجانات در بازار ارز بالا می رود سکه با سرعت بیشتری نوسان می کند. سکه امامی روز پنجشنبه در محدوده حمایت روانی ۲۸ میلیون و ۵۰۰ تومان معامله شد و مهم ترین مانع پیش روی آن مقاومت خط روند صعودی بلند مدت در محدوده ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، حمایت محدوده ۲۸ میلیون تا ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم که با حمایت ۶۱ درصدی فیبوناچی همپوشانی دارد نیز برای بازار بسیار مهم است و دلار در صورتی که نتواند این محدوده را حفظ کند از نظر تکنیکالی می تواند تا کانال ۲۶ میلیون تومانی سقوط کند.

ریسک توافق برای بازار سرمایه

بازار سرمایه در فاز اصلاحی قرار دارد و مشخص نبودن نتیجه مذاکرات مهم ترین ابهامی است که پیش پای خریداران قرار گرفته است و ریسک معاملات را بالا برده است، تایید توافق خرید سهام ریالی مانند گروه خودرو و بانکی را جذاب می کند و شکست توافق استقبال از سهام دلاری مانند گروه های پتروپالایشی را افزایش میدهد. ولی بررسی شاخص گروه های مختلف در این بازه اصلاحی بازار سرمایه نشان میدهد که گروه بانکی مهم ترین حامی بازار سرمایه در این مدت بوده که در روزهای سخت به کمک بازار سرمایه آمده و مانع از سقوط سنگین تر در بازار سهام شده است.

بررسی تکنیکالی این شاخص هم نشان میدهد که برخلاف سایر گروه ها، شاخص بانکی همچنان توانسته خط روند صعودی آر اس آی را حفظ کند و محدوده حمایت ۹۷۰۰ در این شاخص مهم ترین حمایت نزدیک آنست، مقاومت محدوده ۱۰ هزار و ۲۶۰ هم مهم ترین مقاومت شاخص گروه بانکی است که مقاومت تاریخی نیز برای این گروه است و شکست و تثبیت بالای آن می تواند زمینه را برای رشد بیشتر این گروه و سایر سهام بازار سرمایه فراهم کند.