گره فرزین در بازار ارز کجاست؟

11:23 - 1401/12/07
قیمت درهم امارات از دیرباز یکی از عوامل اصلی تعیین کننده قیمت دلار در بازار ارز بوده است و در چند وقت گذشته هم روند صعودی بازار ارز را رهبری کرده است به همین دلیل بانک مرکزی در کنار عرضه دلار و یوروباید اهتمام بیشتری بر عرضه درهم که غالبا تقاضای وارداتی است داشته باشد.

روز قبل جلسه مجلس شورای اسلامی با محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی و محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. خروجی این جلسه برا ی بازار ارز تشکیل یک کمیته هماهنگی با حضور نمایندگان مجلس و دولت برای کنترل بهتر بازار ارز بود.

 

همچنین مقرر شد که در صرافی ها مانند قبل معاملات یورو‌و ارز از دیروز انجام شود و مردم بتوانند همانند قبل نیازهای ارزی خود را از صرافی ها تامین کنند.

این یعنی مسولان توزیع ارز را حلقه مفقوده مشکلات ارزی می دانند و تصور می کنند راه برون رفت از وضعیت کنونی این اقدام است.

در جلسه روز قبل مجلس گفته شد که بانک مرکزی به اندازه کافی ارز دارد و در شرایطی که واردات کمتر از صادرات است و کمبود منابع وجود ندارد نباید این اتفاقات در بازار ارز بیفتد. این استدلال جلسه روز قبل به آن خاطر بود که در بسیار از کشورها که درگیر تورم بالا هستند نکول بدهی و عدم توانایی پرداخت بدهی ها باعث ایجاد مشکل در روند دریافت وام های بین المللی و کاهش منابع ارزی شده ، با نکول بدهی منابع بانک ها در تامین نیازهای وارداتی به مشکل خورده و نتوانستد به نیازهای ارزی مردم پاسخ دهند در نتیجه بازار ارز روند صعودی گرفته است اما مشکلات ارزی ایران ناشی از نکول بدهی نیست.

با این حال در هیجانات ارزی در جهان ارزپاشی هم برای کنترل هیجانات در بازار ارز استفاده شده است. در سال قبل همزمان با اقدامات انقباضی فدرال رزرو دلار آمریکا تقویت شد و سایر ارزها در برابر دلار تضعیف شده و بر تورم کشورها دامن زدند یکی از این ارزها در برابر دلار آمریکا، دلار کانادا بود که مسولان آن حاضر نبودند در که دلار کانادا در برابر دلار آمریکا زانو بزند به همین دلیل رییس بانک مرکزی کانادا اعلام کرد که برای کنترل تورم و نوسانات کاهشی، دلار کانادا اقدام به عرضه اسکناس آمریکایی در بازار می کند.

وقتی تورم ترکیه در سال قبل به بالای ۸۰ درصد رسید مردم این کشور برای حفظ قدرت خرید پول خود به همه بازارها حمله کردند یکی از اولین بازارهای مورد توجه بازار ارز بود که بانک مرکزی برای ی جلوگیری از تشدید تورم اقدام به عرضه ارز در بازار از طرق مختلف کرد. عرضه ارز توسط بانک مرکزی ترکیه در سال گذشته بسیار قابل توجه بود تا جاییکه با مقاومت لیر ترکیه در برابر تورم، امیدها از بازار ارز ناامید شد چون بازدهی آن بسیار کمتر از بسایر بازارها بود.

 پاندمی ‌کرونا از تعداد توریست ها و درآمدهای ترکیه کم کرد و در ادامه افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی پس از جنگ روسیه و قرار گیری ترکیه در لیست خاکستری اف ای تی اف بر تقاضای ارز دامن زد. بلومبرگ تخمین زده که بانک مرکزی ترکیه در سال قبل حدود ۱۰۸ میلیارد دلار در بازار ارز تزریق کرده تا از سقوط پرشتاب لیر جلوگیری کند.

در ایران هم در حدود یک دهه گذشته ،تنش های سیاسی و تحریم ها یکی از عوامل اثر گذار بر افزایش تقاضا در بازار ارز بوده است که منجر به تقویت قیمت دلار در برابر ریال شده است. تا چند وقت قبل، بانک مرکزی دلار با کارت ملی را در صرافی ها عرضه می کرد و مردم ارز سهمیه ای را از صرافی می خریدند و در بازار می فروختند که بانک مرکزی همزمان با تشکیل بازار مبادلات ارز و طلا آن اقدام را متوقف کرد، این مسئله عرضه ارز در بازار دلار را کاهش داد و برخی معتقدند با کاهش عرضه ارز قیمت ها در بازار ارزجامپ داشته است.

با این حال بانک مرکزی می خواهد با بازگرداندن ارز سهمیه ای و افزایش مداخله در بازار ارز، از افت ارزش ریال جلوگیری کند ولی این اقدام در شرایطی که کشور با اخبار منفی در بازار روبه روست سخت خواهد بود. زیرا تقاضای ارزی با تنش های سیاسی افزایش پیدا می‌کند و بانک مرکزی باتوجه به الگوی ترکیه ای باید ارز بیشتری را به ارزپاشی اختصاص دهد. بانک مرکزی ترکیه با جمعیت مشابه ایران در سال قبل بر اساس تخمین بلومبرگ بیش از ۱۰۸ میلیارد دلار ارز در بازار تزریق کرده که به نظر نمی رسد بانک مرکزی ایران بخواهد تا این سطح ارز در بازار ارز تزریق کند، ولی آنچه که مشخص است اگر بانک مرکزی عرضه ارز را درمان روند فعلی ارز می داند باید مانند ترکیه منابع خیلی بیشتری را به بازار ارز عرضه کند و در این میان عرضه درهم را از قلم نیندازد.

‌قیمت درهم امارات از دیرباز یکی از عوامل اصلی تعیین کننده قیمت دلار در بازار ارز بوده است و در چند وقت گذشته هم روند صعودی بازار ارز را رهبری کرده است به همین دلیل بانک مرکزی در کنار عرضه دلار و یوروباید اهتمام بیشتری بر عرضه درهم که غالبا تقاضای وارداتی است داشته باشد که در جلسه مجلس و  دولت در روز قبل از عرضه درهم سخنی گفته نشده یا حداقل اعلام نشده است. در حالی که سیاست گذار باید در این حوزه علامت دهد تا زمینه تعدیل نرخ حواله فراهم شود.

مقایسه ریسک به ریوارد بازار سکه و بازار سرمایه

سکه روز قبل رکورد زد حباب سکه در یک رشد بی سابقه به ۲۸ درصد رسید‌ قیمت سکه هم سه کانال قیمتی از سقف سی میلیون تومانی بالاتر رفت. حباب بالای سکه خرید آن را پر ریسک کرده است و به نظر می رسد با توجه به سبز پوش شدن شاخص کل، رشد قیمت ارز صادراتی در بازار مبادلات ارزی و پالس های مثبت دولت به بازار سرمایه نقدینگی از بازار سکه به سمت بازار سرمایه حرکت کند‌.

با توجه به عقب ماندگی بازار سهام از بازار سکه، در صورتی که بازار سرمایه با حمایت دولت رو به رو شود این پتانسیل را دارد که از بازار ارز در ایجاد بازدهی پیش بیفتد و سرمایه بیشتری را نسبت به بازار ارز و سکه جذب کند. افزایش حباب سکه نسبت ریسک به ریوارد آن را افزایش داده است این در شرایطی است که رشد تورم، افزایش قیمت دارایی شرکتهای سهامی و افزایش درآمد شرکت های دلاری با رشد قیمت ارز باعث شده تا ریسک به ریوارد بازار سهام به شدت کاهش پیدا کند و بازار سرمایه از این نظر جذابتر از بازار ارز و سکه باشد.