سرایت بحران مبارکه به ایران خودرو و سایپا

11:11 - 1401/05/30
خبر تخلف مالی شرکت فولاد مبارکه به ایران‌خودرو و سایپا هم سرایت کرد و ادعا شده که این شرکت ها هم خرید مازاد ارزان خود از فولاد را در بازار آزاد فروخته اند.

سرمایه ذاتا ریسک گریز است، در شرایطی که خبرهایی مانند آنچه برای فولاد منتشر شد نشر می یابد، بدبینی را در بازار سرمایه افزایش می دهد، اعتمادها کم میشود و پول برای ورود به بازار  سرمایه ترسوتر می شود به همین دلیل چنین اخباری بر بازار سرمایه اثر منفی می گذارد در روز قبل همه بازارها با فشار فروش مواجه شدند اکو ایران در این گزارش بازارهای معاملاتی روز قبل را بررسی میکند.

 

خبر تخلف مالی شرکت فولاد مبارکه به ایران‌خودرو و سایپا هم سرایت کرد و ادعا شده که این شرکت ها هم خرید مازاد ارزان خود از فولاد را در بازار آزاد فروخته اند.

شنیدن این قبیل اخبار در شرایطی که قیمت گذاری دستوری در بازار وجود دارد و فاصله قیمتی میان بازار آزاد و کارخانه زیاد است دور از ذهن نیست، رانتی که قیمت گذاری دستوری در بعضی بازارها ایجاد کرده وسوسه کننده است و با توجه به اینکه افراد به دنبال حداکثر کردن منافع خودشان هستند، ممکن است در برخورد با رانت های کلان در معرض تضاد منافع قرار بگیرند و از فرصت به وجود آمده سوء استفاده کنند، شرکت ایران خودرو و سایپا هم که خودشان از قیمت گذاری دستوری زخم خورده اند و زیان زیادی را در صورت های مالی خودشان متحمل شده اند احتمالا از فرصت پیش آمده استفاده کرده اند، به نظر می رسد آنچه که می تواند بازار را از این قبیل آسیب ها مصون تر کند رقابتی کردن بازارهاست.

گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه موجب بسته شدن نماد این شرکت شد از دید برخی فعالان در ریزش قیمتی روز قبل بی تاثیر نبود، فروشندگان در روز قبل قدرتمند تر ظاهر شدند و رقابت فروشندگان در فروش شاخص کل را قرمز پوش کرد.

قیمت دلار در سراشیبی سقوط

   قیمت دلار در روز قبل در سراشیبی سقوط قرار گرفت و ۹۰۰ تومان کاهش یافت، رشد های کم زور و سقوط های پرشتاب از ویژگی های روند نزولی است که پس از آخرین دور مذاکرات وین و از دست رفتن محدوده قیمتی ۳۱هزار۷۰۰ تا ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان به جان بازار افتاده است.

 دلار تهران روز قبل وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شد که نشان دهنده قدرت انتظارات کاهشی در بازار ارز  و باورپذیری حصول توافق است. از نظر تکنیکالی  انتظار کاهش قیمت دلار تا محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان وجود دارد. فضا در بازار ارز کاهشی شده و معامله گران به خبرهای کاهشی بیشتر بها می دهند و تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

کاهش ریسک فشارهای سیاسی تب خرید بازار ارز را خنک کرده و به سایر بازارها نیز سرایت کرده است، ولی کاهش بیش از حد قیمت ارز نیز می تواند نگران کننده باشد با توجه به رشد بیشتر دارایی های سرمایه ای مانند خودرو و‌ملک نسبت به دلار، در صورتی که توافق صورت بگیرد و نرخ دلار مقدار زیادی کاهش یابد، با توجه به روند خروج سرمایه ای که در کشور پیش از این وجود داشته به عنوان فرصتی برای فروش دارایی ها به ارز در نظر گرفته می شود و همچنین کاهش زیاد قیمت ارز می تواند منجر به افزایش تقاضای معامله گران در بازار ارز شود، با توجه به آنکه  بسیاری از کالاها قیمت خود را با ارز بالای ۳۰ هزار  تومان تطبیق داده اند کاهش قیمت دلار باعث می شود واردات سودآور تر شود و تولید داخلی در رقابت با کالای وارداتی ضعیف شود، در این شرایط تولید داخلی آسیب خواهد دید، که لازم است بازارساز در نزول ها هم بازارارز را کنترل کند.

سقوط نیم میلیونی سکه

قیمت اونس جهانی پس از انتشار صورتجلسه ماه جولای فدرال رزرو  در هفته قبل و انتشار داده های کار آمریکا در روز جمعه کاهشی شد و تا زیر  نیمه کانال ۱۷۰۰ دلاری کاهش یافت. رکورد کاهش بیکاری در داده های اشتغال،باعث شد انتظارات از تشدید سیاستهای انقباضی فدرال رزرو تشدید شود و اونس را کاهشی کرد با کاهش اونس ارزش ذاتی سکه کاهش یافت و با سقوط قیمت دلار کار برای سکه سخت تر شد و نیم میلیون تومان در روز قبل نسبت پایان معاملات هفته قبل کاهش یافت. 

بر خلاف کاهش قیمت سکه حباب سکه رشد کرد و در محدوده ۹.۵ درصدی قرار گرفت با افزایش حباب سکه در حالیکه جو‌بازار کاهشی شده انتظار  حضور خریداران با وجود کاهش قیمت سکه در بازار وجود ندارد، حباب سکه مهم ترین موردی است که خریداران سکه پیش از خرید بررسی می کنند.