خرید فولاد، محصولات پلیمری و شیمیایی به سیاق هفته‌های پایانی سال افزایشی شد

بی‌اعتنایی بازار فیزیکی به نتایج مذاکرات وین

15:38 - 1400/11/17
در حالی که مذاکرات احیای برجام در وین تبدیل به سیگنال‌ساز اصلی اغلب بازارهای داخلی شده، بازار فیزیکی بورس کالای ایران کمترین تاثیر را از این اخبار گرفته است. بررسی دو رینگ اصلی بازار فیزیکی بورس کالا یعنی رینگ صنعتی و رینگ پتروشیمی و فراورده‌های نفتی از رونق این بازارها و استقبال خریداران از عرضه‌ها حکایت دارد. این در حالی است که تسهیل روند مذاکرات احیای برجام باعث شده تا سایر بازارها از جمله بازار مالی بورس کالا، بازار سرمایه و بازار آزاد سکه، ارز، خودرو و... در فاز رکود فرو رفته یا اغلب معامله‌گران درصدد فروش دارایی برآمده‌اند. در این شرایط سیگنال‌های افزایشی جهت‌دهنده به بازار از جمله رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و نزدیکی به هفته‌های پایانی سال که زمان سنتی رونق در بازارهای داخلی است قوی‌تر از سیگنال منفی، تعدیل نرخ ارز در بازار فیزیکی بورس کالای ایران ظاهر شده‌اند و به این ترتیب همچنان بازار فیزیکی بورس کالا رنگی از رونق دارد.

 

به گزارش اکوایران، همچنان رینگ صنعتی و پتروشیمیایی بورس کالای ایران در معاملات فیزیکی پررونق است. پیش‌بینی قیمت عرضه محصولات در هفته‌های بعد مهم‌ترین سیگنال جهت‌دهنده به رفتار معامله‌گران در این بازار است؛  این پیش‌بینی نرخ نیز براساس سیگنال‌های بنیادی تعیین‌کننده نرخ یعنی نرخ ارز، نوسان قیمت جهانی یک محصول و البته تورم تولیدکننده در بازار داخل انجام می‌شود.

نوسان نرخ ارز بر بازار فیزیکی اثرگذار نشد

ظرف هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌های مثبتی از احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین منتشر شد که این گمانه‌زنی‌ها، به تعدیل نرخ ارز در بازار داخل منجر شد. اگرچه همواره عقبگرد نرخ ارز آزاد در بازار داخل، جهت‌دهنده به رفتار فعالان بازار فیزیکی بورس کالای ایران بوده و عموما تعدیل نرخ ارز به کاهش حجم خریدها منجر می‌شود  اما این مرتبه این افت نرخ به کاهش محسوسی در خرید از بازار فیزیکی بورس کالای ایران منجر نشد. بررسی روند معاملات در بازار فیزیکی بورس کالای ایران حتی از افزایش حجم معاملات در برخی گروه‌های کالایی از جمله فولاد، محصولات شیمیایی و برخی محصولات گروه پلیمری حکایت دارد.

بخشی از حفظ رونق در بازار فیزیکی بورس کالای ایران علی‌رغم سیگنال‌های کاهشی نرخ ارز به روند نوسان قیمت در بازارهای جهانی بازمی‌گردد. قیمت فلزات پایه، فولاد و بسیاری از محصولات گروه پلیمری و شیمیایی در بازارهای جهانی وارد مسیر رشد نرخ شده است که این موضوع سیگنالی خلاف جهت تعدیل نرخ ارز در بازار داخل است و اجازه تعدیل قیمت پایه با وجود افت نرخ ارز را برای عرضه در هفته‌های آینده نمی‌دهد. این پیش‌بین از جمله مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود متقاضیان محصول از رینگ صنعتی بورس کالای ایران خریدهای خود را به امید کاهش نرخ در هفته‌های بعد به تعویق نیندازند و به این ترتیب رونق در بخش فیزیکی بورس کالای ایران حفظ شود.

سیگنال‌های افزایشی قدرتمند از سیگنال‌های کاهشی

به شکل سنتی همواره هفته‌های پایانی سال زمان رونق در بازارهای کالایی است. رشد قابل ملاحظه تورم تولیدکننده با توجه به تورم عمومی و افزایش هزینه‌های جاری باعث می‌شود تا قیمت اغلب کالاها در سال جدید افزایشی شود. پیش‌بینی رشد قیمت مواد اولیه با شروع سال جدید باعث می‌شود تا به شکل سنتی بر حجم خرید در هفته‌های پایانی هر سال افزوده شود و این موضوع رونق بازار فیزیکی بورس کالا را در بهمن و اسفند به همراه دارد.

در این شرایط اگرچه نرخ ارز رو به کاهش گذاشته اما همچنان انتظارات تورمی به خصوص در بخش مواد اولیه افزایشی بوده و این موضوع باعث می‌شود تا اغلب صنایع تکمیلی خرید در هفته‌های پایانی سال و  ذخیره‌سازی مواد اولیه در انبار را به تعویق خرید برای سال بعد ترجیح دهند.

در عین حال تغییر فصل نیز بر رونق بازارها اثرگذار می‌شود. عموما با پایان فصل سرد سال تقاضا برای بسیاری از محصولات صنعتی از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و حتی محصولات پلیمری و شیمیایی افزوده می‌شود. رونق فعالیت‌های ساخت‌وساز، صنعتی و حتی خدماتی با اتمام روزهای سرد سال مهم‌ترین دلیل افزایش تقاضای فصلی با شروع بهار است. این افزیاش تقاضای فصلی در بهار باعث می‌شود که تولیدکنندگان درصدد خرید مواد اولیه در هفته‌های پایانی سال برآیند.