تزلزل طلا پس از انتخابات فرانسه

13:30 - 1400/01/25
در پی تحولات انتخابات روز گذشته فرانسه و پیشتازی امانوئل ماکون در دور اول این انتخابات شاهد کاهش نگرانی‌های سرمایه‌گذاران نسبت به نتایج این انتخابات بودیم امری که طلا را در شروع معاملات این هفته در مسیر نزولی قرار داد و سقوط 1/5 درصدی قیمت این محصول را رقم زد.
تزلزل طلا پس از انتخابات فرانسه

با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مشخص شد که امانوئل ماکون نامزد میانه رو آرای بیشتری از مارین لوپن  راست افراطی به خود اختصاص داده و با وجود کشیده شدن انتخابات به دور دوم، وی از شانس بیشتری برای ورود به الیزه برخوردار است. در پی این امر و با کاهش نگرانی ها، شاهد اقبال سرمایه‌گذاران به دارایی‌های با ریسک بیشتر بودیم و همین امر معاملات طلا را متزلزل ساخت.

صبح امروز قیمت طلا در معاملات نقدی آسیا با افتی 1/5 درصدی به 1265/5 دلار رسید. این میزان افت قیمت از دوم ماه مارس تاکنون بی‌سابقه بوده است. هر چند در ادامه معاملات شاهد بهبود نسبی اوضاع و بازگشت قیمت به سطح 1275 در بودیم. قیمت طلا در قراردادهای ماه ژوئن بازار کامکس نیز با کاهشی 11 دلاری در سطح 1277 دلار قرار گرفته است.

یادآوری این نکته ضروری است که انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از این حیث اهمیت بسیار بالایی را به خود اختصاص داده که می‌تواند سمت و سوی فضای سیاسی اروپا در سال‌های پیش رو را مشخص کند. با فعالیت گسترده احزاب راست افراطی در سال های اخیر، نگرانی‌های جدی در زمینه احتمال روی کار آمدن این احزاب در صورت پیروزی افزرادی مانند لوپن در انتخابات فرانسه به وجود آمده است. احزاب راست افراطی گرایش های حمایت گرایانه ای را در زمینه اقتصادی به خصوص مراودات تجاری با سایر کشورها ترویج می کنند  و طرفدار استقلال از اتحادیه اروپا هستند.