بررسی بازار زنجیره فولاد در طول هفته

13:24 - 1400/01/25
بازار فولاد و نهاده‌های تولید این محصول هفته ناخوشایندی را پشت سر گذاشت و شاهد تضعیف بیش از پیش قیمت‌ها بودیم و دراین میان تنها زغال کک‌شو توانست به سیر صعودی قیمت خود ادامه دهد.
بررسی بازار زنجیره فولاد در طول هفته

با وجود رشد مختصر قیمت سنگ آهن در پایان هفته، این محصول در سطوح قیمت زیر 70 دلار باقی ماند. شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد اعلامی از سوی متال بولتن در قراردادهایی سی اف آر کینگدائو چین در پایان هفته به 68/68 دلار رسید و بدین ترتیب افت قیمتی بیش از هشت درصد را در طول هفته تجربه کرد.

در‌این میان بازار زغال کک شو در پایان هفته ثبات نسبی را تجربه کرد اما شاهد رشد هفتگی قیمت این محصول بودیم. خریداران چینی در این روزها تمایل چندانی به خرید در قیمت‌های کنونی از خود نشان نمی‌دهند و همین امر روند رشد قیمت زغال کک شو را آرام‌تر کرده است. بر طبق گزارش متال بولتن شاخص قیمت زعال کک شو گرید پریمیوم در قراردادهای سی اف آر چین در پایان هفته به 230/97 دلار رسید. قیمت در قراردادهای فوب استرالیا نیز به 299/84 دلار دست یافت که این رقم نشان دهنده رشدی 15 درصدی نسبت به پایان هفته گذشته است.

افزایش ذخایر فولاد در چین طی هفته‌های اخیر بازار داخلی این کشور را باز هم تحت فشار قرار داد و همین امر نیز منجر به افت قیمت نورد گرم فولادی صادراتی این کشور در طول هفته شد. قیمت نورد گرم در محموله‌های ماه می/ژوئن طی این هفته با افتی 15 تا 20 دلاری به 440 تا 445 دلار رسید. به تبع تزلزل بازار چین، قیمت نورد گرم صادراتی منطقه CIS نیز در طول هفته افتی 20 تا 35 دلاری را پشت سر گذاشت. با وجود این امر قیمت اسلب دریای سیاه تغییر ملموسی را در طول هفته تجربه نکرد.

از اخبار مهم این هفته نیز می‌توان به تصمیم کمیسیون اروپا در وضع نکردن تعرفه بر واردات نورد گرم فولادی از برزیل، ایران، روسیه، صربستان و اوکراین اشاره کرد. در هفته‌های اخیر گمانه زنی‌های بسیاری در زمینه وضع تعرفه‌های ضد دامپینگ از سوی کمیسیون اروپا بر محصولات فولادی وارداتی از این کشور شکل گرفته بود اما در نهایت این طرح به تصویب نرسید.