6 قرارداد خارجی خودروسازان نهایی شد

12:49 - 1400/01/25
رئیس ایدرو با اعلام تولید 1.3 میلیون خودرو در سال گذشته از افزایش 15 درصدی و برنامه تولید 1.5 میلیون خودرو در سال جاری و نهایی شدن 6 قرارداد خارجی تا پایان سال گذشته خبر داد.

اتاق بازرگانی تهران: منصور معظمی عنوان کرد: تا پایان سال گذشته، 6 قرارداد با صاحبان برندهای معتبر خودرو نهایی شده و ‌از این 6 قرارداد، دو قرارداد اجرایی شده و اولین محصول مشارکتی اسفندماه سال ۹۵ وارد بازار شده است. وزارت صنعت هیچ محدودیتی برای مشارکت خودروسازان ایران با صاحبان برند ندارد. البته این عدم محدودیت به این معنا نیست که خودروسازان جهانی طرف قرارداد با ایران تنها برای صادرات محصولات به سراغ ایران بیایند.

شروط همکاری

به گفته وی ایران برای همکاری با خودروسازان جهانی 4 شرط در نظر گرفته است؛ شرط اول، این است که همکاری‌ها در قالب مشارکت انجام شده و طرف خارجی در ایران سرمایه‌گذاری کند. شرط دوم این است که دست‌کم ۳۰ درصد از تولیداتی که در کشور با مشارکت طرف ایرانی دارند، توسط خودروساز خارجی صادر شود. شرط سوم این است که خودروسازان خارجی به شبکه قطعه‌سازان داخلی ایران کمک کنند تا قطعه‌سازان بتوانند محصولات را صادر کنند و ‌شرط چهارم، ارائه خدمات مطلوب فروش و پس از فروش به خریداران در نظر گرفته شده است.

قراردادها

قراردادهایی که با خودروسازان خارجی بسته شده عبارت است از قرارداد «پژوی فرانسه با ایران خودرو»، «سیتروئن با سایپا»، «رنو با ایدرو»، «هیوندایی با کرمان خودرو» و «‌فولکس واگن با یک شرکت خصوصی» ‌و «دایملر (مالک چندین شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز، مرسدس آام‌گ و اسمارت) با یک شرکت خصوصی دیگر در ایران» است که تا پایان سال ۹۵، شش قرارداد خودروسازان ایران با خودروسازان معروف جهانی بسته شده است.

برنامه تولید خودرو

معظمی همچنین در پایان تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد تا پایان سال ۹۵ حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تولید شده است. ‌در یازده ماه سال ۹۵، تولید خودروی ایران نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد افزایش داشته است. هرچند این مساله هنوز ابلاغ نشده اما تولید یک و نیم میلیون دستگاه خودرو در برنامه است.