دیده‌بان بورس سه‌شنبه (10 اسفند)

12:31 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (10 اسفند)

تقویم آتی‌نگر

بازگشایی‌ها در کلاس جدید: رویکرد جدید سازمان بورس برای نمادهای متوقف، نوعی الزام را برای شرکت‌ها ایجاد کرده که دلایل تغییرات سودآوری را بیشتر شفاف کنند. بنابراین، پروسه توقف نمادها طولانی‌تر شده و نمادها پس از ارائه شفاف‌سازی آماده بازگشایی می‌شوند که این روزها باید به دقت توسط معامله‌گران دنبال شود.

ادامه مصوبات مجلس: مجلس نیز این روزها در حال تصویب بودجه 96 است که مصوبات و نحوه اثرگذاری آنها بر بازار سرمایه باید به دقت دنبال شود.

سخنرانی امشب ترامپ: علاوه بر آمار رشد اقتصادی آمریکا، سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور یکی از موارد مهمی است که در بازارهای جهانی از سوی معامله‌گران دنبال می‌شود.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. لیدری «خاهن» در ترافیک بازگشایی‌ها

روز گذشته تعداد زیادی از نمادهای بورسی و فرابورسی بازگشایی شدند. در میان انبوه بازگشایی‌ها، رشد 25 درصدی قیمت «خاهن» در معاملات دیروز خودنمایی می‌کرد. در سمت مقابل «خوساز» با ریزش 15 درصدی به تالار شیشه‌ای بازگشت. تعدد بازگشایی نمادها باعث روان شدن تدریجی معاملات در بورس تهران شده است.

2. اثر فروش «خکاوه» بر سود سایپا

فروش 56/72 درصدی بلوک سایپادیزل در قیمت پایه 20 تومان یکی از مواردی است که نه تنها بر سودآوری شرکت سایپا اثرگذار است، بلکه به نوعی موج منفی در گروه خودرویی ایجاد کرده است. در واقع، اختلاف این نرخ پایه با قیمت بازار «خکاوه» (حدود 80 تومان) عامل اصلی این فضای منفی است. «دنیای بورس» در دو سناریو سودآوری «خساپا» را بر اساس درآمدهای غیرعملیاتی بررسی کرده است.

3. اعلام بازار هدف جدید در مجمع «سمازن»

سیمان مازندران با تقسیم سود 50 تومانی مجمع سالانه خود را به پایان رساند. در این مجمع به بازاریابی این شرکت در بازارهای شمال اروپا برای صادرات اشاره شده است. «سمازن» پیش از این نیز صادرات سیمان و کلینکر به آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان انجام می‌داده است. مدیر عامل شرکت همچنین به تشریح عوامل رکود صنعت سیمان، دلایل بهبود سودآوری در نیمه دوم سال و چالش‌های پیش روی شرکت در آینده پرداخت.

4. نقش بازیگران «اپرداز» در جهش 40 درصدی

شرکت آتیه داده‌پرداز در حالی طی هفت روز اخیر 40 درصد رشد قیمت را تجربه کرده که بررسی‌ها نشان از فروش قابل توجه سهامداران درصدی این شرکت دارد. بررسی‌های «دنیای بورس» از عملکرد این گروه از سهامداران نه تنها نشان می‌دهد نوعی بازه نوسانی برای قیمت سهم ایجاد شده است، بلکه تغییرات در سهام شناور «اپرداز» می‌تواند اثرات درآمدی نیز برای این شرکت به همراه داشته باشد. در این میان، نباید از برنامه افزایش سرمایه آتیه داده‌پرداز غافل شد که می‌تواند سود خالص شرکت را در آینده بهبود بخشد.

5. ناترازی درآمد و هزینه در «تایرا»

شرکت تراکتورسازی ایران درباره تعدیل منفی 29 درصدی سود سال 96 خود شفاف‌سازی کرد. گرچه مقدار فروش شرکت افزایشی است، اما رشد هم‌زمان هزینه‌ها عامل اصلی کاهش سودآوری این شرکت است. در واقع به دلیل رقابت بالای محصولات وارداتی، شرکت نمی‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد؛ این در حالی است که هزینه‌های شرکت متناسب با تورم رو به افزایش بوده و در نتیجه سود شرکت را کاهش می‌دهد. نکته جالب توجه درباره «تایرا» در سال جاری، نیاز شرکت به فروش متناسب با برنامه بودجه است زیرا بر خلاف سال‌های گذشته، امکان زیادی برای افزایش حاشیه سود وجود ندارد و اگر فروش شرکت به صورت مناسبی انجام نشود، احتمال تعدیل منفی مجدد سود وجود دارد.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

نرخ سود سپرده‌های بانکی چقدر است؟

بازگشت «ولملت» به بورس

بررسی جهش سودآوری «کمنگنز»

شفاف‌سازی «کگاز» از بودجه 96

تعدیل مثبت 23 درصدی «قمرو»

توضیحات «چکارن» درباره افزایش سودآوری

بازنگری «غپاک» در پیش‌بینی سود

پیش‌بینی لوک‌اویل از قیمت نفت