تصویب آیین‌نامه اجرایی صندوق مکانیزه

12:12 - 1400/01/25
کمیسیون اقتصاد دولت دیروز آیین‌نامه اجرایی نحوه استفاده از سامانه صندوق فروش(صندوق ماشینی مکانیزه فروش) موضوع قانون مالیات های مستقیم را تصویب کرد. طرح تجهیز اصناف به صندوق مکانیزه فروش پیش از آنکه آیین نامه اجرایی آن ابلاغ شود، از سوی اتاق اصناف در قالب طرح «باران» اولین بار در نیمه بهمن ماه سال 94  کلید خورد و قرار بود بیست و دوم بهمن ماه به صورت رسمی افتتاح شود. در مرحله اول طرح مذکور قرار بود 29 صنف به این سامانه مجهز ‌شوند تا از این طریق برای محاسبه صحیح مالیات و تعیین مکانیزم‌های روشن برای اصناف از سوی سازمان امور مالیاتی کشور اقدام شود، اما اجرای این طرح به دلایلی نامعلوم متوقف شد.

فارس: کمیسیون اقتصاد دولت دوشنبه 18 بهمن ماه 95 تشکیل جلسه داد و با کلیات آیین نامه اجرایی موضوع تبصره (2) ماده (169) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 31 تیرماه 94 در خصوص نحوه استفاده از سامانه صندوق فروش (صندوق مکانیزه فروش) موافقت کرد. به گفته یک مقام مسئول هم اکنون پوشه این مصوبه جهت ارسال به هیات دولت در حال آماده ‌سازی است که به نظر می‌رسد دستکم تا 3 هفته آینده از سوی هیات وزیران ابلاغ خواهد شد.

تغییر حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس و فعالیت بانک و موسسه اعتباری غیربانکی و همچنین لایحه پیشنهادی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز از دیگر موضوع‌های مورد بررسی این کمیسیون در روز جاری بوده است. بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، مؤدیان مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (مکانیزه فروش) یا رایانه دارای سیستم نرم‌افزار فروشگاهی هستند که در صورت عدم استفاده از سامانه‌های مذکور، از معافیت مالیاتی مقرر در قانون برای سال مربوط محروم خواهند شد. طبق این طرح، قرار است هزینه‌های انجام شده بابت خرید، نصب و راه‌اندازی دستگاه سامانه صندوق فروش یا رایانه توسط صاحبان مشاغل مذکور (اعم از سخت افزار و نرم افزار) ، از درآمد مشمول مالیات مؤدیان مزبور در اولین سال استفاده قابل کسر است.

 جزئیات بیشتر از آیین نامه اجرایی صندوق مکانیزه فروش را اینجا بخوانید.