دیده‌بان بورس شنبه (2 بهمن)

11:53 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس شنبه (2 بهمن)

تقویم آتی‌نگر

تقابل نیروها در گروه کالایی: پس از رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی کالاها، انتظار می‌رود واکنش مثبتی در گروه‌های وابسته بورس نیز در معاملات امروز رخ دهد. با این حال، افت هفته گذشته نرخ دلار مانعی در برابر این اقبال محسوب می‌شود که باید دید سهامداران به کدام عامل وزن بیشتری می‌دهند.

گام آخر بازگشایی «وبملت»: به دنبال ارائه گزارش حسابرس از صورت سود و زیان بانک ملت به نظر می‌رسد اگر شرایط بازار از نگاه ناظر سازمان مناسب باشد، بازگشایی این نماد صورت گیرد. «دنیای بورس» در سه سناریو روند بازگشایی «وبملت» را بررسی کرده است که به تصمیم سهامداران کمک می‌کند.

موج توقف‌ها با گزارش‌های فصلی: طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، موج عظیمی از گزارش‌های فصل سوم سال 95 را شاهد بودیم که تعدیل‌های مثبت و منفی سنگین در برخی نمادها، احتمال توقف‌های متعدد در معاملات امروز را افزایش می‌دهد.

مکانیزم ارزیابی کاهش تولید نفت: امروز نشستی دوروزه میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برگزار می‌شود و طی آن قرار است مکانیزمی برای ارزیابی میزان تعهد کشورها به توافق صادرکنندگان نفتی طراحی شود. اخبار منتشره از این موضوع می‌تواند بر آینده قیمت نفت اثرگذار باشد.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. برداشت‌های متفاوت از معاملات هفته

بر اساس نتایج به دست آمده از نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» مشاهده می‌شود که نه تنها میان نظرات کارشناسان و فعالان تالار شیشه‌ای اختلافی جدی وجود دارد، بلکه تحلیل‌های متفاوتی از اثرات رویدادهای پیش رو میان فعالان بازار سرمایه وجود دارد. عده‌ای بازگشایی احتمالی نمادهای بانکی را عاملی برای رشد نقدشوندگی بازار و بهبود وضعیت شاخص سهام می‌دانند، در حالی که گروه دیگر شوک بازگشایی آنها را دلیل ریزش نماگر بورس ارزیابی می‌کنند. افت نرخ‌ها در بازار ارز نیز برخی را نگران گروه‌های کالایی بورس کرده و برخی را با توجه به تضعیف بازار رقیب به بورس خوش‌بین کرده است.

2. لیدر خودرویی‌ها با تعدیل مثبت 56 درصدی

از میان مهم‌ترین گزارش‌های 9 ماهه، ایران‌خودرو مطابق پیش‌بینی‌ها با تعدیل مثبت 56 درصدی سود جدید هر سهم خود را 12 تومان پیش‌بینی کرده است. در شرایطی که کارشناسان هنوز نسبت قیمت به درآمد نماد «خودرو» را بالا ارزیابی می‌کنند، اما نمی‌توان از هیجان مثبت بازار به این سهام غافل شد. همچنین، بررسی‌های «دنیای بورس» نشان می‌دهد ایران‌خودرو در صورت فروش بلوک «خگستر» که شرایط سختی دارد، می‌تواند تعدیل سود قابل توجهی انجام دهد.

3. فصل پرشور سیمانی‌ها

گروه سیمانی که طی چند سال اخیر، هم‌زمان با رکود مسکن وضعیت نامطلوبی داشتند، در آخرین گزارش‌های مالی خود خوش درخشیدند. افزایش نرخ‌های فروش در این گروه مهم‌ترین عاملی است که این میزان از تحقق سودآوری و تعدیل‌های مثبت را برای این نمادها ایجاد کرده است. با این حال، برخی کارشناسان معتقدند چون این بهبود سودآوری ناشی از رشد میزان فروش نیست، نمی‌توان به پایداری این روند و بهبود ادامه‌دار سودآوری سیمانی‌ها امید چندانی داشت.

4. دو سیگنال متفاوت از سودآوری «فاسمین»

شرکت کالسیمین در حالی گزارش عملکرد 9 ماهه را منتشر کرده که با توجه به مفروضات بودجه برای سه ماه پایانی سال شانس بالایی برای تعدیل مثبت دارد. اما رشد سنگینی را در نرخ‌های خرید خاک روی توسط این شرکت مشاهده می‌کنیم که اگر این روند در سال آینده تکرار شود، ممکن است سودآوری سال آتی این شرکت به شدت تحت فشار قرار گیرد.

5. راز جهش قیمت سهام از زبان مدیر عامل «شلیا»

شرکت مواد ویژه لیا که از ابتدای شهریور حدود 430 درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است، نقطه سوالی برای بسیاری از سهامداران است. مدیر عامل «شلیا» در گفت‌وگو با «دنیای بورس» از دلایل افزایش فروش و نرخ محصولات (عموما تیشو) این شرکت می‌گوید که توانسته از ابتدای سود مناسبی را به صورت عملیاتی بسازد و سهامداران را از رشد قیمتی بهره‌مند سازد.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

مصائب «فایرا» برای «وتوصا»

سهامداران «ثتران» دست خالی برگشتند

لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا

تصمیم «خودرو» برای سایت خراسان

پیش‌بینی رشد پایدار اقتصاد چین در 2017

احتمال افت قیمت سرب در آستانه تعطیلات چین