بر اساس آخرین گزارش WB رشد اقتصادی کشورمان روند افزایش می‌گیرد

بانک جهانی: ایران از برنامه تک‌نرخی شدن جا مانده

11:44 - 1400/01/25
شب گذشته، بانک جهانی جدیدترین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصاد جهانی منتشر کرد. در این گزارش گرچه رشد اقتصاد جهانی نسبت به پیش‌بینی قبلی کاهش یافته است، اما رشد اقتصادی ایران با رشد نسبت به قرائت پیشین پیش‌بینی شده است.
بانک جهانی: ایران از برنامه تک‌نرخی شدن جا مانده

بانک جهانی کشورهای پیشرفته را همچنان گرفتار کُندی رشد و تورم پایین می‌داند، البته تاکید کرده که در اقتصاد آمریکا اثر سیاست‌های تیم ترامپ لحاظ نشده‌اند. در واقع، ابهام زیاد در سیاست‌های دولت جدید آمریکا امکان پیش‌بینی رشد اقتصادی آمریکا را ناممکن کرده است. به هر حال این موسسه تاکید می‌کند که اگر سیاست‌های تسهیل مالی مطابق وعده‌های ترامپ اجرایی شود، رشد اقتصادی این کشور افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

درباره ایران اما پیش‌بینی رشد اقتصادی بهبود یافته است. این رشد با میزان جذب سرمایه خارجی به ایران ارتباط زیادی دارد، هرچند نمی‌توان نقش رشد صادرات نفت را نادیده گرفت.

همچنین، ایران توانسته با سیاست‌های پولی انقباضی و به کمک قیمت جهانی پایین خوراکی‌ها نرخ تورم را به مراتب کاهش دهد، هرچند نشانه‌هایی از توقف روند نزولی تورم در ماه‌های اخیر مشاهده می‌شود.

بانک مرکزی ایران برخی اقدامات را باید نهایی کند که مهم‌ترین آن تک‌نرخی شدن ارز است که از برنامه عقب است و نشان از ضعف نظام بانکی این کشور دارد.

در جدول زیر نیز مشاهده می‌شود که برخلاف عمده اقتصادها، ایران آمادگی برای جهش رشد اقتصادی در سال‌های پیش رو دارد و بانک جهانی در گزارش جدید خود نسبت به این موضوع خوش‌بین‌تر نیز شده است.

بانک جهانی: ایران از برنامه تک‌نرخی شدن جا مانده8