نقشه نیمروز یک دی 99

تحلیل بورس امروز | بلاتکلیفی

15:12 - 1400/01/21
شاخص کل در حالی امروز در پایان معاملات با افت اندکی به پایان رساند که تردید در میان بازیگران بورس همچنان دیده میشود.
تحلیل بورس امروز | بلاتکلیفی

دنیای بورس | بازار امروز بار دیگر با افت اندک شاخص‌کل به پایان رسید اما همانند روز گذشته بار دیگر شاخص‌کل هم‌وزن صعودی بود تا واگرایی حرکت نمادهای شاخص‌ساز با نمادهای کوچکتر مشخص شود.

بازار امروز اگرچه با افت خیر زیادی همراه بود اما در نهایت با افت 0.19 درصدی نماگر بازار به پایان رسید. این در حالی است که در نیم ساعت ابتدایی بازار افت شاخص‌کل به حدود 10 هزار واحد رسید اما افزایش نسبی تقاضا دماسنج بازار را تا مرز سبزپوشی ارتقا داد. با این حال موج آخر عرضه‌ها در یک ساعت پایانی، برخی نمادهای مطرح همانند «شستا»، «شپنا» و «خودرو» را به صف فروش رساند.

حجم معاملات ایران خودرو به سختی به یک میلیارد سهم رسید تا رکورددار بیشترین حجم  معامله شود. در سوی دیگر نماد «کاما» که این روزها در کانون توجه قرار دارد، بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند.

ارزش معاملات خرد در بازار امروز به 14 هزار میلیارد تومان رسید که حدود 10 هزار میلیارد تومان کمتر از رکورد نیمه دوم سال است که در 17 آذرماه رقم خورد.

کاهش ارزش معاملات خرد در روزهای اخیر از بی تصمیمی بازار و به دنبال آن بلاتکلیفی سهامداران است. همانند روزهای گذشته، امروز نیز نوسان گیران مهم‌ترین بازیگران بازار بودند. در معاملات امروز فشار فروش در گروه خودرویی و بانکی بیش از دیگر گروه‌ها بود و در مقابل  از گروه دارویی، محصولات فلزی و نهادهای مالی واسط استقبال بیشتری شد.

بیشترین ارزش صف فروش‌ها در معاملات امروز به ترتیب به دو نماد «غبهنوش» و «زمگسا» اختصاص داشت، دو نمادی که بیشترین رشد را در آذرماه کسب کرده بودند. بیشترین تقاضا نیز برای پتروشیمی بوعلی ثبت شده بود.

دو صندوق ETF دولتی نیز همچنان در مسیر کاهش قیمت قرار دارند. «پالایش» امروز در محدوده 8700 تومان داوستد میشد تا بازدهی این صندوق بعد از گذشت چند ماه از زمان پذیره نویسی به زیان 13 درصدی برسد.

«دارایکم» نیز که در فرم ایده‌آل خود در ماه های اخیر به مرز 20 هزار تومان رسیده بود هم اکنون به کانال 17 هزار تومان رسیده است و البته همچنان با اختلاف بالا نسبت به ارزش ذاتی دارایی‌های خود معامله می شود. در بازار ارز و طلا تغییر خاصی رخ نداد.

نرخ هر اسکناس دلار در بازار آزاد در میانه های کانال 25 هزار تومان قرار دارد و هر قطعه سکه نیز همچنان در مرز 12 میلیون تومان دادوستد می‌شود. اما خبر انتشار ویروس جدید کرونا از سمت انگلیس و افزایش نگرانی‌ها نسبت به آینده اقتصاد جهانی،  باعث شد هر بشکه نفت برنت افت سنگین 5 درصدی را تجربه کند و تا کانال 49 دلار پایین بیاید. همین مسئله بر روند قیمت‌ها در بازار فلزات پایه نیز تاثیرگذار بود و به افت 1 درصدی قیمت‌ها در این بازار منجر شد.