از صنایع 38 گانه بورسی چه خبر؟

15:10 - 1400/01/21
از صنایع بورسی با توجه به وضعیت بازار سهام چه خبر؟
از صنایع 38 گانه بورسی چه خبر؟

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: شاخص سهام که چهار هفته متوالی به حرکت در مسیر صعودی ادامه داد و توانسته بود با رشد ۲۶ درصدی از کف ۲/ ۱ میلیون واحدی، ارتفاع یک میلیون و ۵۲۷ هزار واحدی را نیز از آن خود کند، در ادامه روندی کاهشی را برگزید و معاملات هفته منتهی به ۲۶ آذرماه را با افت ۲/ ۶ درصدی به پایان رساند. این بیشترین کاهش هفتگی شاخص کل بورس تهران از هفته منتهی به ۷ آبان‌ماه به شمار می‌رفت.
در این میان نگاهی به عملکرد صنایع ۳۸گانه بورسی نشان از رشد ۶ گروه در مقابل سرخ‌پوشی میانگین قیمت سهام در ۳۲ صنعت بورسی داشت. بیشترین افت هفتگی از آن گروه استخراج نفت و گاز شد. این گروه که از تک نماد «حفاری» تشکیل شده است، در تمامی روزهای کاری هفته گذشته با افت قیمت مواجه شد. افتی قیمتی که می‌توانست حتی بیش از این مقدار باشد؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد معاملات کم‌حجم این نماد در طول هفته و پرنشدن حجم مبنا به این دلیل سبب شد تا قیمت پایانی هر سهم «حفاری» از افت بیشتر مصون بماند. دیگر قعرنشین صنایع بورسی در آخرین هفته آذرماه نیز در زمره گروه‌های تک‌سهم بازار سهام قرار می‌گرفت.

از این رو گروه ساخت دستگاه و وسایل ارتباطی با تک نماد «ولپارس» معاملات هفته منتهی به ۲۶ آذرماه را با افت ۴/ ۱۴ درصدی به پایان رساند. در گروه حمل‌و‌نقل نیز شاهد افت هفتگی ۹/ ۱۳ درصدی میانگین قیمت‌ها در سهام زیرمجموعه آن بودیم. صنعت حمل‌و‌نقل یکی از صنایعی است که در سال‌های گذشته از تحریم‌ها به شدت آسیب‌دیده است و هنوز نیز اثراتی از آن مشاهده می‌شود. افت این هفته زیرمجموعه‌های این گروه اما در حالی رقم خورد که نه تنها قطعی شدن انتخاب جوبایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بلکه چراغ‌سبز به تمدید مهلت بررسی لوایح مربوط به FATF سبب بهبود چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی بود.

در میان صنایع کامودیتی‌محور نیز هفته گذشته شاهد افت ۵/ ۱۰ درصدی شاخص گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی بودیم. در میان زیرمجموعه‌های این گروه، نماد معاملاتی «شستا» به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و یکی از بزرگان بورس تهران، طی چهار روز معاملاتی گذشته در کف قیمت دادوستد شد. این در حالی است که مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی از سود ۲۰ هزار میلیارد تومانی «شستا» در عملکرد ۶ ماهه خبر داده است و گفته در حال حاضر شستا ۲۸۵ پروژه با ارزش تقریبی ۴۵ هزار میلیارد تومان در دست اجرا دارد که بخشی از این پروژه‌ها تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری خواهند رسید.

خودرویی‌ها نیز در هفته‌ای که گذشت همسو با کلیت بازار، به محدوده منفی خزیدند.

از این رو در هفته منتهی به ۲۶ آذرماه شاهد کاهش ۴/ ۱۰ درصدی میانگین قیمت سهام در زیرمجموعه‌های گروه خودرو و ساخت قطعات بودیم. در هفته گذشته خبری از بازار آزاد خودرو مخابره شد که حکایت از کاهش قیمت خودرو داشت. کاهش قیمتی که همه انواع خودرو را در برگرفت و برخی آن را به کاهش ریسک‌های سیستماتیک ناشی از خبر FATF ارتباط می‌دهند. از این رو همراستا با فروکش انتظارات تورمی در همه بازارها به نظر می‌رسد کاهش قیمت خودرو نیز ادامه داشته باشد.

اما همه گروه‌ها و سهام در هفته گذشته با افت قیمت همراه نشدند؛ به طوری که بررسی‌ها حکایت از سبزپوشی ۶ صنعت بورسی در این هفته داشت. به این ترتیب بیشترین رشد قیمت از آن گروه استخراج سایر معادن با تک نماد «کماسه» شد. سهام شرکت تامین ماسه ریخته‌گری که تمامی روزهای هفته با صف خرید همراه شد، با رشد ۱/ ۲۱ درصدی معاملات این هفته را پشت‌سر گذاشت. گروه منسوجات نیز در هفته‌ای که گذشت با رشد ۶/ ۸ درصدی همراه شد. محصولات کاغذی با رشد ۷/ ۵ درصدی، لاستیک و پلاستیک با افزایش ۵/ ۱ درصدی و دستگاه‌های برقی با رشد  ۱/ ۱ درصدی دیگر صنایع سبزپوش بورس تهران در هفته منتهی به ۲۶ آذرماه بودند.

لاستیکی‌ها که پیش‌تر با نرخ‌گذاری دستوری از سوی سازمان حمایت مواجه بودند حال با آزادسازی نرخ‌ لاستیک شرایط مساعدتری را تجربه می‌کنند. اکنون نرخ تایر رادیال سواری و ماشین سنگین تقریبا آزاد شده و تنها نرخ‌گذاری تایر بایاس برجاست که البته سهم کمی از محصولات این شرکت‌ها را تشکیل می‌دهد. از این رو با افزایش نرخ ارز و تورم می‌تواند امید به افزایش سودآوری خود داشته باشند.