صندوق های طلا در بورس چقدر سود دادند

14:33 - 1400/01/21
صندوق طلا؛ صندوقی امن برای سرمایه‌گذاری است.
صندوق های طلا در بورس چقدر سود دادند

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: در دهه‌های اخیر در کنار گسترش بازار‌های مالی، ابزارهای مالی متنوعی نیز متناسب با بازارهای موجود،‌ ایجاد شده است. صندوق‌های پشتوانه طلا برای آن دسته از افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند اما دانش یا تجربه و زمان کافی ندارند می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا که صندوق‌های کم‌ریسک بازار سرمایه محسوب می‌شود مناسب برای افراد کم‌ریسک است.

دارایی این صندوق‌ها سپرده سکه طلاست که به‌عنوان دارایی پایه صندوق در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین عملکرد صندوق به عملکرد سکه طلا بستگی دارد و بخش عمده منابع صندوق، صرف خرید گواهی سپرده سکه طلا می‌شود. ولی بخشی از منابع صندوق طلا در بازار مشتقه سکه طلای بورس کالا، از جمله معاملات آتی و قراردادهای اختیار معامله سکه طلا، سرمایه‌گذاری می‌شود.

صندوق‌های طلا در مقایسه با خرید فیزیکی طلا و سکه ریسک کمتری دارد. زیرا با خرید و فروش در این صندوق‌ها ریسک جابه‌جایی و نگهداری فیزیکی طلا و سکه را پشت سر گذاشته‌اید و دیگر نگرانی نقدشوندگی آن را نخواهید داشت.

بنابراین با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها می‌توان ریسک سرمایه‌گذاری را تا حدودی مدیریت کرد.  شاخصه اصلی قیمت‌گذاری سکه طلا نرخ دلار و قیمت انس طلای جهانی است. به همین دلیل می‌توان گفت با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به‌صورت غیرمستقیم روی نرخ ارز و طلای جهانی سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

رابطه بین بازار ارز و بازار طلا رابطه‌ای دوطرفه است. گاهی اوقات تحولات بازار ارز بر بازار طلا نیز تاثیر می‌گذارد. همچنین گاهی اوقات نوسانات بازار طلا می‌تواند بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد؛ یعنی هرکدام از این بازارها می‌توانند نقش پیشرو و پیرو را بازی کنند.

بازدهی صندوق‌ها طلا در مرداد

در حال حاضر چهار صندوق سرمایه‌گذاری طلا به‌صورت ETF در بازار سرمایه فعال هستند که نماد آنها به‌عنوان صندوق‌های قابل معامله در بورس کالا همانند یک سهم معمولی معامله می‌شود و نیاز به کد معاملاتی مجزا از کد بورسی ندارد.

این صندوق‌های پذیرش‌شده عبارتند از: صندوق پشتوانه طلای لوتوس با نماد «طلا»، صندوق سرمایه‌‌گذاری زرافشان امید ایرانیان با نماد «زر»، صندوق طلای بازار سرمایه کشور (صندوق طلای کیان) با نماد «گوهر» و صندوق سرمایه‌‌گذاری طلا با نماد «عیار». گزارش‌ها نشان می‌دهد در مرداد خونین بازار سرمایه، صندوق لوتوس پارسیان توانست با عملکرد خود بازدهی ۷۶/ ۴ درصدی را ثبت کند.

این صندوق که موفق‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا محسوب می‌شود در یک‌سال گذشته با بازدهی ۱۵۸ درصدی را ثبت کرده است. بعد از این صندوق، صندوق طلای کیان بازدهی ۷۵/ ۴ درصد در رتبه بعدی قرار دارد. گزارش‌ها حاکی ازاین است که هر چهار صندوق طلا برخلاف شاخص کل بازار سرمایه که روند نزولی داشته است،‌ بازدهی مثبت و روند صعودی داشته‌اند.

گواهی سپرده‌های سکه و صندوق‌های طلا هفته اول شهریور را چگونه گذراندند؟

  • آنیتا خزایی | کارشناس بازارهای کالایی

هفته گذشته بهای گواهی‌های سپرده سکه در بورس کالا کمی کمتر(حدود۹۵هزار تومان پایین‌تر) از قیمت‌های بازار آزاد بود و به جز در روزهای پایانی هفته با نوسان قیمتی چشمگیری همراه نبود. بیشتر معاملات درهمان دامنه نوسان یک درصدی که از اواسط تیرماه طبق نظر ناظر اعمال شده اتفاق افتاد و شاهد صف‌های خرید و فروش چشمگیری نبودیم.

به‌صورت جزئی‌تر دلار که یکی از پارامترهای اصلی موثر بر نوسان قیمت گواهی سپرده‌های سکه است در ۳روز ابتدایی هفته روند افزایشی خاصی نداشت و به یکباره از روز چهارم شهریور شدیدترین افزایش روزانه خود در هفته گذشته را رقم زد و ۴۰۰ تومان رشد کرد که همین امر موجب نوسانات مثبت گواهی‌های سپرده در روزهای پایانی هفته شد.از سوی دیگر اونس جهانی که دیگر عامل موثر برقیمت گواهی سپرده‌های سکه است در این هفته تغییرات قیمتی شدیدی نداشت و می‌توان گفت عمده نوسانات قیمتی گواهی سپرده متاثر از جهش نسبی قیمت دلار در روزهای پایانی هفته بود.

همچنین باتوجه به شروع ماه محرم، طبق روال هرساله تقاضا برای طلا و سکه در بازار آزاد کاهش می‌یابد و بازار وارد رکود نسبی شده که متقابلا سیگنال خاصی در این ایام از نرخ‌ها در بازار فیزیکی به بازار گواهی‌های سپرده مخابره نمی شود.

صندوق‌های طلا نیز تقریبا همسو با نوسانات قیمت گواهی‌های سپرده سکه پیش رفتند و اواخر هفته جهش قیمتی ۲تا۳درصدی را ثبت کردند. شایان ذکر است بازدهی صندوق‌های قابل معامله در بورس از تغییر ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده توسط آنها ایجاد می‌شود که به آن ارزش ابطال یا NAV ابطال نیز گفته می‌شود که همگی این صندوق‌ها درحال‌حاضر در سطحی بالاتر از NAV خود معامله می‌شوند.