نقشه نیمروز 28 اردیبهشت 99

تحلیل بورس امروز | امید سهامداران

13:46 - 1400/01/21
بازار امروز را با امید سهامداران به پایان رساند. با جمع شدن صف های فروش یکی پس از دیگری، حالا پیش بینی ها برای نشانه های مثبت شاخص دور از انتظار نیست.
تحلیل بورس امروز | امید سهامداران

امید سهامداران به روزهای آتی

دنیای بورس | شاخص کل بورس امروز هم منفی بود اما این بار افت شاخص بورس به گونه‌ای بود که سهامداران به برگشت روند بازار امیدوار شوند. در معاملات امروز صف فروش‌های سنگین یکی پس از دیگری جمع شدند تا اولین نشانه‌ها برای برگشت بازار خودنمایی کند. پالایش نفت اصفهان که این روزها به عنوان لیدر بازار به حساب می‌آید شاهد قدرت‌نمایی خریداران بود به گونه‌ای بیش از 672 میلیارد تومان از سهام این شرکت داد‌وستد شد و بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

همچنین در گروه بانکی، حدود 2.6 میلیارد سهم از نماد «وتجارت» معامله شد که ضمن کسب بیشترین حجم معامله، جایگاه دوم از نظر بیشترین ارزش معاملات را کسب کرد. این اعداد از آن جا اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند که بدانیم در ابتدای بازار صف فروش بانک تجارت بیش از یک میلیارد و 800 میلیون سهم بود.

طبق آنچه در پیش‌بینی امروز تاکید کردیم، «فارس»، «تاپیکو» و «شپنا» اولین شرکت‌های بزرگی بودند که از صف فروش خارج شدند. با خروج این نمادها از صف فروش، تقاضا در دیگر نمادها هم افزایش یافت؛ به نحوی که خریداران حقیقی به لطف حمایت حقوقی‌ها صف فروش نمادهایی همچون «وتجارت»، «ذوب»، «خگستر»، «فملی» و ... را جمع کردند. اگرچه در بین ساعت 11 تا 12، فشار فروش بار دیگر افزایش یافت و حتی 500 میلیون سهم دوباره در صف فروش بانک تجارت نشستند اما هیچ یک از دو گروه خریداران و فروشندگان نتوانستند برتری محسوسی بر گروه دیگر داشته باشند.

بررسی رفتار سهامداران در روز جاری بیانگر این بود که نشانه‌های اولیه برای برگشت بازار ظاهر شده است. برخی از کسانی که در صف فروش‌ها به دنبال فروش سهام خود بودند در روز جاری به هدف خود رسیدند.

با کوچک شدن صف فروش‌ها، برخی از سهامداران هم از فروش خود منصرف شدند و ترجیح دادند در روزهای آتی برای سبد خود تصمیم‌گیری کنند. اگر در روزهای آتی معاملات نمادهای دیگری همچون «فولاد»، «وبصادر»، «وبملت» و دیگر نمادهای پربیننده به تعادل برسد، می توان به ادامه صعود شاخص کل امیدوار بود.

 

صفوف میلیاردی برای «خساپا» و «خودرو»

این روزها بعد از اتمام زمان عادی معاملات، دور دیگری از معاملات آغاز می‌شود. امروز نیز از ساعت 12:35 دقیقه تا ساعت 13 معاملات «شستا» انجام شد. برخلاف روزهای گذشته که افراد زیادی برای فروش سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی صف کشیده بودند، معاملات «شستا» امروز متعادل بود و در نهایت در محدوده صفر تابلو به کار خود پایان داد و شاید از فردا به زمان عادی معاملات بازگردد. از ساعت 13:05 دقیقه معاملات «خساپا» با صف خرید 3 میلیاردی آغاز شد و در نهایت 89 میلیون سهم سایپا عرضه شد.

با پایان یافتن معاملات خساپا در ساعت 14 و با 5 دقیقه فاصله معاملات «خودرو» با صف 4 میلیاردی آغاز و در نهایت حدود 103 میلیون سهم ایران خودرو عرضه شد. اگرچه در حال حاضر معاملات برخی نمادهای خاص که معاملاتشان هنوز متعادل نشده بعد از زمان بازار انجام می‌شود اما به نظر می‌رسد در صورت مهیاشدن زیرساخت‌ها، زمان عادی معاملات در آینده نزدیک افزایش یابد.