رشد سهام ادامه‌دار شد + شاخص بورس به ۷۴۱ هزار رسید

معاملات داغ بازار پایه | آینده سهام چه میشود

13:30 - 1400/01/21
در بازار پایه همچنان نمادهای پُرریسک می تازند و البته آنچنان معاملاتشان داغ است که جایی برای تحلیل منطقی را باقی نمی گذارند. در این میان اما رشد بازار سهام گویی ادامه‌دار است.
معاملات داغ بازار پایه | آینده سهام چه میشود

دنیای بورس | داغی معاملات سهام در سایر بازارها در هفته‌های گذشته به حدی زیاد بود که مجالی برای پرداختن به معاملات بازار پایه به دست نیامد. اما معاملات بازار پایه همچنان پر تب و تاب ادامه دارد.

رشدهای بی‌محابای قیمتی سهام در نمادهای زیرمجموعه این بازار همچنان ادامه دارد و می‌توان به رشد خصدرا به بیش از ۷ هزار تومان اشاره کرد. سهام صنعتی دریایی ایران طی یک سال اخیر بیش از ۶۰۰ درصد رشد کرده است.

در ماه‌های گذشته به حباب قیمتی برخی از نمادها مانند تپکو اشاره شده بود. تپکو همچنان در نزدیکی سطح ۳۰۰ تومان معامله می‌شود. اتهام حباب را در شرایط کنونی می‌توان متوجه بسیاری از نمادهای بازار سهام کشور دانست با این حال به نظر می‌رسد تپکو علاوه بر دغدغه حباب سنگین قیمت از عرضه‌های احتمالی و سنگین دولت نیز هراس دارد و همین موضوع مانع از شکل‌گیری دوباره موج صعودی می‌شود. البته این سهم در شرایط کنونی نیز جهش چند ده برابری را نسبت به گذشته نشان می‌دهد.

اثر رشدهای پرشتاب اخیر نمادهای بانکی در سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری مرتبط نیز مشاهده می‌شود. در این خصوص سرمایه‌گذاری پارس آریان به عنوان سهام‌دار حدود ده درصد از بانک پاسارگاد به نظر می‌رسد طی روزهای اخیر رالی صعودی دیگری را آغاز کرده است و امروز نیز شاهد شکل‌گیری تقاضای سنگین برای این نماد هستیم.

گرچه سنجش این شرکت سرمایه‌گذاری تنها بر اساس پرتفو بورسی مانند بانک پاسارگارد و میدکو می‌تواند نشانی از رشد مازاد قیمتی آریان باشد اما نمی‌توان این سهم را بر این اساس قضاوت کرد و حجم سنگینی از سرمایه‌گذاری غیربورسی در پرتفو این شرکت مشاهده می‌شود که می‌تواند معادلات ارزش‌گذاری را کاملا تغییر دهد.

در ماه‌های گذشته به رشد بدون توجیه قیمت سهام برخی از طرح‌های پتروشیمی مانند جهرم یا داراب و سایر طرح‌های از این دست اشاره شده بود. طی دو ماه اخیر این نمادها همانند تپکو نوسان اندک را پس از اصلاح قابل توجه در پیش گرفتند و امروز اما بار دیگر شاهد افزایش تقاضا در این نمادها هستیم. تمام موارد مطرح‌شده پیشین از علت تاکید بر حباب قیمتی این نمادها همچنان پابرجاست و همچنان به نظر می‌رسد این طرح‌های پتروشیمی حتی تا ۸ سال آینده نیز به نتیجه نرسند.

اما یکی از نکات جالب توجه فاصله آربیتراژی بین قیمتی سهام این طرح‌ها است. خط پتروشیمی اتیلن مرکز طرح‌هایی مانند جهرم، داراب و فسا را شامل می‌شود. این سه طرح پتروشیمی تقریبا هیچ تفاوتی با هم ندارند و حتی از نظر جغرافیایی نیز با فاصله ۱۰۰ کیلومتری در منطقه فارس قرار دارند.

تمامی این طرح‌ها پیشرفت کمتر از ۵ درصدی را داشته و همچین مشکلات مشابهی نظیر تامین خوراک و آب را نیز دارا هستند. اما نکته جالب توجه این‌که ارزش بازار جهرم بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان، ارزش بازار فسا ۸۶۰ میلیارد تومان و ارزش بازار داراب کمتر از ۸۰۰ میلیارد تومان است. میزان آگاهی بازار به حدی است حتی کمترین هماهنگی نیز میان نمادهای مشابه مشاهده نمی‌شود و در این شرایط نباید انتظار تشخیص حباب را از معامله‌گران داشت.

واحیا از دیگر نمادهای بازار پایه است که «دنیای بورس» پیش از این به ساختار عجیب سهام‌داری این شرکت پرداخته بود که این ساختار عجیب باعث شده حتی وضعیت بعضا مناسب بنیادی نیز چندان مورد توجه نباشد. البته واحیا نیز همراه با دیگر نمادهای سنگ آهنی طی روزهای اخیر مسیر صعودی را با انتظار برای اصلاح نرخ فروش محصولات در پیش گرفته‌اند.

با هم خواندیم: چرا پُرریسک ها پُرطرفدار هستند؟

 

شاخص سهام به ۷۴۱ هزار رسید

در ادامه رشدهای پرشتاب امروز شاخص کل بورس تهران با رشد بیش از ۱۵ هزار واحدی (بیش از ۲ درصد) به کانال ۷۴۱ هزار واحد رسید.

 فارس،‌ رمپنا و کچاد و دیگر سهام از گروه بانک و شیمیایی در میان نمادها با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل قرار دارند. هر روز بر تعداد نمادها که به واسطه رشد ۵۰ درصدی در ۱۵ جلسه متوالی به منظور برگزاری کنفرانس مطبوعاتی و پاسخ به سوالات تحلیلگران و سهامداران متوقف می‌شوند افزوده می‌شود. امروز نیز نمادهای بسیاری مانند کچاد،‌پارسان و رافنور به منظور برگزاری کنفرانس مطبوعاتی متوقف شدند.

ارزش معاملات خرد بورس تهران به بیش از ۷ هزار میلیارد تومان رسید. گروه فرآورده‌های نفتی و در ادامه محصولات شیمیایی و بانک‌ها به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

ارزش معاملات امروز وبملت به ۴۲۵ میلیارد تومان رسید. عرضه‌های سنگین در این نماد تاکنون نتوانسته به عقب‌نشینی خریداران سهام منجر شود. شبندر امروز نیز معاملات پرحجمی را تجربه کرد. فروش‌های سنگین صندوق گنجینه زرین‌شهر و همچنین فروش شرکت ملی و پالایش و پخش در روزهای اخیر با استقبال خریداران مواجه شد. پس از معاملات نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومانی در معاملات دیروز،‌امروز نیز ارزش معاملات شبندر به ۳۶۰ میلیارد تومان رسیده است.

 ونوین،‌وبهمن و پترول نیز در میان نمادها با بیشترین ارزش معاملات قرار دارند. در وبهمن بیش از ۸ درصد از شرکت معامله شده است و اما همچنان صف خرید سنگین را برای این نماد شاهد هستیم.  ارزش معاملات ونوین نیز به بیش از ۱۹۸ میلیارد تومان رسیده است.

 در هجمه این‌چنینی نقدینگی انتظار برای اصلاح مداوم سهام چندان نمی‌تواند منطقی باشد. از طرفی نیز مشخص نیست سهام روی امواج قدرتمند نقدینگی تا کجا می‌تواند پیش رود.

همچنین خواندیم:  سهام مسیر خودش را میرود | پیش بینی روزهای آینده

 

ادامه رشد سهام

شاخص کل بورس تهران در یک ساعت نخست معاملات آخرین روز هفته نیز مسیر صعودی را در پیش گرفته است. طی لحظات اخیر کشف قیمت عجیب و رشد ۵۰ درصدی ونیکی در روند بازگشایی بیش از هزار واحد به رشد شاخص کل افزود ولی همچنان احتمال عدم تایید معاملات وجود دارد.

همچنان نمادهای بانکی و سرمایه‌گذاری‌های وابسته با افزایش تقاضای از سوی معامله‌گران همراه بوده‌اند. در این میان می‌توان به صف خرید بیش از یک میلیارد و دویست میلیون سهمی بانک تجارت اشاره کرد. احتمال عرضه‌های سنگین از سوی کدهای حقوقی مانند دولت برای این سهم تا پایان معاملات وجود دارد.

همراه با نمادهای بانکی برای دیگر نمادهای بزرگ غیرکالایی بازار نیز شاهد افزایش تقاضا هستیم و صف خرید سنگین اخابر از نکات قابل توجه بازر محسوب می‌شود. در گروه‌های بزرگ فلزی و شیمیایی همچنان تقاضا چشم‌گیر است و این موضوع معاملات مثبت را برای این نمادها رقم زده است.

به صورت کلی ابتدای معاملات امروز به غیراز نمادهایی که صف خرید را از روز قبل حفظ کرده بودند سایر نمادها با تردید خریداران همراه بودند ولی هر چه پیش می‌رویم اطمینان بیشتری در سمت خرید ایجاد می‌شود و همین موضوع می‌تواند محرک ادامه رشد سهام باشد.

گرچه بازار جهانی وضعیت نامناسبی را دارا است اما به بهانه انتظارات اثرات تورمی ناشی از اثر مخرب کرونا بر اقتصاد کشور و همچنین کاهش درآمد ارزی ناشی از سقوط نفت و افت قیمت سایر کالاهای پایه، شاهد پمپاژ نقدینگی به بازار سهام هستیم. در گسیل افسارگسیخته نقدینگی به بازار سهام همچنان خط پایان رشد سهام ناپیداست.

 با هم خواندیم: گزارش جذاب آینده سهام از نگاه 40 کارشناس | بورس 99 ما را به کجا می برد