پاسخ مدیران دارویی تامین به شائبه‌های درمان کرونا

13:11 - 1400/01/21
ویروس کورنا هم چنان در حال گسترش سریع در بیشتر کشورهای جهان است و هر روز بر تعداد قربانیان این ویروس افزوده می‌شود. به گفته پزشکان و محققان در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان این بیماری وجود ندارد و تا این لحظه پیشگیری از این بیماری تنها راه حل ارائه شده است. طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر تولید داروی موثر برای کنترل و درمان بیماران مبتلا به کروناویروس منتشر شد. در این راستا «دنیای بورس» گفتگویی با مدیران مجموعه سرمایه‌گذاری گروه تامین در خصوص ابعاد تولید داروی ضدویروس و درصد پیشرفت تحقیقات داشته است.
پاسخ مدیران دارویی تامین به شائبه‌های درمان کرونا

دنیای بورس: با گسترش شیوع ویروس در چین و ورود آن به کشورهای دیگر موضوع ساخت واکسن و داروهای موثر برای کنترل این ویروس یکی از مهم‌ترین و داغ‌ترین موضوعات بوده است. بسیاری از کشورها برای دستیابی به واکسن ویروس کورونا تحقیقات خود را آغاز کرده‌اند، اما تاکنون خبر ساخت هیچ واکسن یا دارویی به صورت رسمی از سوی سازمان بهداشت جهانی مورد تایید قرار نگرفته است.

طی هفته گذشته شایعات زیادی در خصوص ساخت دارو و واکسن برای مقابله با ویروس کرونا در سطح جهانی منتشر شد، اما تا به امروز خبر دقیقی از نتیجه‌بخش بودن تحقیقات داروسازان در دست نیست. اما هفته گذشته وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در توییتر خود از تولید داروی ضد التهاب قوی در دو شرکت زیرمجموعه «شستا» خبر داد. صدا و سیما نیز در گزارشی از شرکت داروسازی ابوریحان از ساخت داروهای کنترل و درمان کرونا خبر داد.

این اخبار تا به امروز در رسانه های مختلف نقل شد، تا امروز اطلاعیه شرکت داروسازی ابوریحان در سامانه کدال قرار گرفت. اطلاعیه از قصد شرکت برای تولید داروهایی برای کنترل و درمان بیماری هایی با منشاء ویروس حکایت دارد. این فعالیت با همکاری شرکت توفیق‌دارو از دیگر زیرمجموعه های سرمایه‌گذاری گروه تامین انجام خواهد شد. در متن اطلاعیه شرکت داروسازی ابوریحان از ویروس کرونا خبری نیست و صرفا موضوع تحقیقات «دستیابی به درمان یا کنترل بیماری‌های ویروسی» مطرح شده است.

در این راستا «دنیای بورس» در گفتگو با مدیران مجموعه سرمایه‌گذاری گروه تامین، ابهام‌های موجود در اخبار و اطلاعیه کدال را پیگیری کرد. به گفته مسئولان این هلدینگ طی سال‌های گذشته، داروهای مقابله با بیماری مالریا و تالاسمی از تولید بالایی برخوردار نبودند و با انشار ویروس کرونا تولید این داروها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. این داروها درمانی برای کرونا ویروس نیستند و صرفا در کنترل آن نقش ایفا می‌کنند. اما از سوی دیگر طی هفته‌های گذشته چند شرکت زیرمجموعه سرمایه گذاری گروه تامین از جمله داروسازی ابوریحان و توفیق‌دارو تحقیقات خود در زمینه تهیه واکسن و داروی موثر برای مقابله با کرونا ویروس را آغاز کرده‌اند. برخی از داروهای تهیه شده مراحل آزمایشی خود را می‌گذرانند و تاکنون این داروها نتایج مثبتی را در برداشته است. مسئولان پیش‌بینی می‌کنند روند تحقیقات سرعت بیشتری به خود بگیرد و طی ماه‌های آینده داروی موثر این بیماری روانه بازار شود.