درخواست رئیس کل بانک مرکزی چه بود

تاییدیه وزارت اقتصاد + اطلاعیه بورس | دامنه نوسان از فردا همان 5 درصد است

13:09 - 1400/01/21
پایگاه خبری وزارت اقتصاد رسما تایید کرد دامنه نوسان از فردا همان ۵ درصد باقی می ماند. پیش‌تر برخی گفته بودند نمیتوانند نامه رئیس شورای عالی بورس را تایید کنند و باید منتظر ماند.
تاییدیه وزارت اقتصاد + اطلاعیه بورس | دامنه نوسان از فردا همان 5 درصد است

به گزارش «دنیای بورس»، پایگاه خبری وزارت اقتصاد به نقل از فرهاد دژپسند، وزیر اقصاد و رئیس شورای عالی بورس، رسما تایید کرد دامنه نوسان در بورس و فرابورس از شنبه هفته پیشرو (فردا) همان ۵ درصد باقی می ماند. همچنین خبرگزاری ایسنا (لینک) نیز اعلام کرد: فرهاد دژپسند-وزیر امور اقتصاد و دارایی- دستور منتفی شدن تصمیم مذکور را منتفی اعلام کرد. همچنین اقتصادآنلاین (لینک) نیز نوشت: وزیر اقتصاد و رئیس شورای عالی بورس بر اساس مشورت به عمل آمده با اکثریت اعضای شورای عالی بورس به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، دستور داد، مصوبه هیات مدیره آن سازمان در خصوص کاهش دامنه نوسان به دو درصد، به دلیل لزوم مدیریت و تعادل بازارهای مالی در حوزه های اقتصادی کشور ، فعلا منتفی شود و تأکید کرد از روز شنبه (17 اسفندماه جاری)، دامنه نوسان در بورس و فرابورس از 2 درصد به روال عادی بازگردد.

 

اطلاعیه بورس اوراق بهادار تهران

شرکت بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه ای رسما تایید کرد دامنه نوسان از فردا همان ۵ درصد باقی می ماند. بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه ای در بخشنامه ای در دو بند تاکید کرد:

1. مقرر شد با توجه به هماهنگی قبلی سازمان بورس اوراق بهادار ، تصمیم  هیئت مدیره تا جلسه مورخ 20 اسفند شورای عالی تعلیق و پس از طرح در شواری عالی بورس تعیین تکلیف گردد .

2. تصمیم هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کاهش دامنه نوسان با توجه به رشد قریب به 190 هزار واحدی شاخص بورس طی دو ماه اخیر صورت پذیرفته است که به نظر تماما چنین  رشدی با عوامل بنیادی اقتصاد  همخوانی ندارد . لذا ضمن تاکید بر توجه سرمایه گذاران محترم به تناسب رشد قیمت سهام و سود آوری شرکت ها ، توجه به تحلیل اقتصادی و مالی و پرهیز از توجه به  شایعات یا مطالب منتشره خارج از چارچوب اطلاع  رسانی رسمی در بازار سرمایه ، وسایل ارتباط جمعی یا  شبکه های اجتماعی که به اغوای قیمتی میپردازند ضرورت دارد سرمایه گذاران و فعالان  بازار سرمایه در سرمایه  گذاری های خود احتیاط لازم را بعمل آورند.

تاییدیه وزارت اقتصاد + اطلاعیه بورس | دامنه نوسان از فردا همان 5 درصد است15
اطلاعیه در خصوص تغییرات دامنه نوسان

پیش تر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی: محدود کردن دامنه نوسانات بورس به تعویق بیفتد. همتی گفته بود دغدغه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار را درک می‌کنم و تلاش‌های وی برای مدیریت بازار  قابل تقدیر است. اما با توجه به مجموعه دیدگاه‌ها، تاکید وی نیز تعویق این تصمیم در شرایط امروز است. معتقدم تا بررسی بیشتر ابعاد موضوع، تصمیم هیات مدیره سازمان به تعویق بیافتد.

علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران هم در گفت و گو با بورس 24 عنوان کرده بود: نمی توانم صحت نامه وزارت اقتصاد برای ملغی شدن کاهش دامنه نوسان را تائید کنم ؛ فعلا منتظر بمانید. برخی از مطلعان پیشتر گفته بودند، به نظر موضوع هنوز قطعی و نهایی نشده و تا اعلام رسمی باید صبر کرد اما طبق تایید منابع موثق موضوع ظاهرا منتفی شده است. همچنین مبینا بین اسدی، مدیر روابط عمومی فرابورس ایران نیز گفته بود: نامه ملغی شدن مصوبه کاهش دامنه نوسان را مثل همه در شبکه های مجازی دیدیم ؛ فعلا نه می توانیم تائید کنیم و نه تکذیب. قبلا نخستین بار گفته شده بود که طبق برخی شنیده ها دامنه نوسان و محدودیت آن فعلا منتفی شده است.

سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین  فرابورس چهارشنبه هفته جاری طی اطلاعیه ای اعلام کردند که به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران مقرر شده دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران از روز شنبه به دو درصد کاهش یابد. همچنین در این اطلاعیه تاکید شده است که تابلو قرمز بازار پایه فرابورس ایران کماکان دارای دامنه نوسان یک درصد است و تغییرات دامنه نوسان در مقاطع زمانی سه ماهه از زمان اجرا قابل بازنگری خواهد بود.

تاییدیه وزارت اقتصاد + اطلاعیه بورس | دامنه نوسان از فردا همان 5 درصد است8
نامه ای که اختیارات دامنه نوسان به وزیر اقتصاد و رئیس شورای عالی بورس واگذار شد

اعتراض یک کارگزار به تصمیم سازمان بورس

پیشتر هم یک کارگزاری به تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص اعتراض کرده بود. همچنین مهر نوشت: مهدی محمود رباطی درباره مصوبه دیروز هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کاهش دامنه نوسانات بازار سرمایه از ۵ به ۲ درصد از روز شنبه اظهار داشت: سوال این است که آیا با فرض پذیرفتن نقش سیاستگذاری و هدایت گری سازمان بورس، رفتار این سازمان مبنی بر نامحرم دانستن مردم و از موضع بالا به پایین رفتار کردن متولیان این سازمان با سهامداران و ذی نفعان بازار سرمایه، درست است یا خیر؟، به نظر من باید گفت این نوع رفتار کردن با فعالان بازار سرمایه توهین آمیز است.

وی افزود: از دیگر تبعات منفی این رفتار دستوری سازمان بورس، اعتمادزدایی میان فعالان بازار سرمایه و مدیران سازمان بورس است؛ آنها می‌بایست از یک هفته قبل فعالان بازار سرمایه را در جریان می‌گذاشتند و برای آنها علل اتخاذ این تصمیم را توضیح می‌دادند نه اینکه ناگهان چهارشنبه شب اطلاعیه‌ای صادر شود که قرار است از شنبه صبح این اتفاق رخ بدهد. این مدل رفتارها ریسک بازار سرمایه را به شدت بالا می‌برد و فعالان بازار همواره مطرح می‌کنند که یکی از بزرگترین ریسک‌های ما در این بازار، خودِ سازمان و نحوه اطلاع رسانی سیاست گذاری و تصمیم گیری های خلق الساعه و بک شبه است.

این کارگزار بازار سرمایه گفت: از آنجا که بیشتر مدیران فعلی یا قبلی سازمان بورس، دولتی بوده و هستند و مرتباً در نهادهای مختلف اقتصادی در سمَت های گوناگون جابجا می‌شوند، دغدغه‌ای از محل کسب و کار و ارتزاق این بازار ندارند؛ در حالی که بسیاری از فعالان اقتصادی، شرکت‌های سرمایه گذاری، فعالان حقیقی بازار سرمایه و… به این بازار به عنوان محل کسب و کار خود نگاه می‌کنند؛ بنابراین این نوع تصمیم گیری از سر نداشتن حس مسئولیت نسبت به سرمایه گذار نشأت می‌گیرد.

وی تصمیم اتخاذشده در کاهش دامنه نوسان از ۵ به ۲ درصد از سوی سازمان بورس را نادرست و اشتباه دانست و گفت: آقای شاپور محمدی وقتی سکاندار سازمان بورس و اوراق بهادار شد، در مصاحبه‌های متعددی اعلام می‌کردند برای اینکه بازار سرمایه ما به سمت بازار کارآ و مطابق استانداردهای بین المللی حرکت کند، باید محدودیت «حجم مبنا» حذف شده و «دامنه نوسان» افزایش یابد.

عضو کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با این وجود، ناگهان یک شبه چنین تصمیمی گرفته شد؛ این در حالی است که بازارهای سرمایه پیشرفته در دنیا، بورس‌هایی هستند که محدودیت‌های دستگاه ناظر در آنها کمتر است؛ تصمیمی که سازمان بورس گرفته، برخلاف هدف سوی سازمان بورس که می گو ید در راستای کاهش سفته بازی است، به افزایش سفته بازی منجر می‌شود. همچنین ایجاد صف یا به قول فعالان بازار، «صف زنی» های غیر واقعی در بازار سرمایه راحت تر می‌شود.

محمود رباطی تصریح کرد: این تصمیم سبب می‌شود متأسفانه بازار سرمایه ما بار دیگر از استانداردهای متداول در بازارهای بین المللی بورس، یک پله دیگر عقب تر برود.

وی ادامه داد: به نظر من با این تصمیم، احتمال خروج نقدینگی از بورس و انتقال آن به بازارهای موازی پایین است اما در عوض از این پس با قفل شدگی سهام در صف‌های خرید یا فروش مواجه خواهیم شد که زمان این قفل شدگی صف‌ها ممکن است به یک تا دو ماه هم برسد. چون وقتی دامنه نوسان ۲ درصد باشد، به راحتی می‌توان صف غیر واقعی روی هر سهم یا نماد ایجاد کرد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر مهمترین ابزار سفته بازی در بازار سرمایه ما، صف زنی غیر واقعی برای برخی سهم هاست؛ وقتی با قدرت پول، ایجاد صف می‌شود، این سیگنال به سایر فعالان بازار فرستاده می‌شود که من بازیگری هستم که با پول زیاد قصد دارم تا این سهم را گران کنم.

محمود رباطی تأکید کرد: تنها در صورتی این سفته بازی حذف می‌شود که اتفاقاً دامنه نوسان بالا باشد نه اینکه دامنه نوسان را کم کنیم؛ چون در این شرایط، سهمی را می‌توان گران کرد که واقعاً ارزش بالا رفتن داشته باشد.

وی درباره اینکه آیا تصمیم اتخاذ شده، با فشار وزارت اقتصاد بر سازمان بورس بوده یا خیر؟ گفت: من این حرف را قبول ندارم و آن را سلب مسئولیت کردن از سازمان بورس می دانم؛ چون وزیر اقتصاد با چه انگیزه‌ای باید این تصمیم را بر سازمان اعمال کند؟ این تصمیم نیز مانند تصمیمی که در زمینه ایجاد محدودیت برای حجم مبنای بازار پایه فرابورس گرفته شد، کاملاً از میان مباحث اعضای هیئت مدیره سازمان بورس بیرون آمده است. با این تصمیم (محدودیت در حجم مبنای بازار پایه)، سهامداران حقیقی به شدت متضرر می‌شوند و تصمیم کاملاً یک شبه از سوی سازمان بورس به سهامداران اعمال شد.

همچنین از دست ندهید: