حقوقی‌های بازار فعال‌تر می‌شوند | عرضه‌های حجیم در سهام کوچک و بزرگ

13:05 - 1400/01/21
بازیگران حقوقی در اولین روز معاملاتی اسفند سهم قابل‌توجهی در بازگشت آرامش به بازار داشتند. با شکل‌گیری مجدد تقاضا در فضای بازار سهام این دسته از بازیگران مطابق با رفتار مورد انتظار، به خصوص با توجه به این مقطع زمانی، به عرضه پرحجم سهام پرداختند. به این ترتیب بازیگران خرد بازار برای دومین روز متوالی خالص خرید مثبتی در کارنامه خود ثبت کردند و در معاملات دوشنبه 333 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابجا شد.
حقوقی‌های بازار فعال‌تر می‌شوند | عرضه‌های حجیم در سهام کوچک و بزرگ

دنیای بورس: بخش عمده ای از خریدهای سهامداران خرد به جمع آوری سهام «ثاخت» تعلق داشت. به طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد بين‌المللي ‌توسعه‌ ساختمان به بیش از 50 میلیارد تومان رسید. در این میان به دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد دو سهامدار عمده شرکت به عرضه سهم پرداختند. شركت سرمايه گذاري زرين پرشيا به همراه شركت صنعتي و بازرگاني غدير در مجموع 120 میلیون سهم «ثاخت» را عرضه کردند.

سهام نیروکلر و فولاد مبارکه نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها بودند. در نماد «شکلر» بالغ بر 20 میلیون سهم از سوی  شركت سرمايه گذاري توسعه صنعت و تجارت عرضه شد. شركت سرمايه‌گذاري وخدمات مديريت صندوق بازنشستگی نیز به عنوان دیگر حقوقی فعال در «شکلر» به واگذاری 750 هزار سهم پرداخت. خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «فولاد» نیز به حدود 31 میلیارد تومان رسید.

در مقابل سهامداران عمده بیشترین خرید را در نماد مپنا داشتند. این خرید با انتقال 8.3 میلیارد تومان به پرتفوی حقوقی‌های «رمپنا» دنبال شد. در این میان سهامدار عمده شرکت سرمايه‌گذاري كاركنان گروه مپنا به خرید 400 هزار سهم مزبور اقدام کرد.

بانکی: در گروه بانکی نیز بانک خاورمیانه شاهد عرضه 2 میلیون سهم از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی بود. در نماد بانک پارسیان نیز در حالی 20 میلیون سهم توسط شركت سرمايه‌گذاري تدبير عرضه شد که گروه مالي پارسيان به خرید 3 میلیون سهم پرداخت. صندوق سرمايه‌گذاری بازارگرداني تجارت ايران نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد بانک تجارت به خرید 200 هزار سهم پرداخت.

دارویی: در گروه دارویی نیز البرز دارو شاهد خرید بیش از 2 میلیون سهم توسط گروه داروئي سبحان بود. در نماد داروسازی فارابی نیز در حالی 150هزار سهم را شركت سرمايه‌گذاري داروئي تامين خریداری کرد که دیگر حقوقی «دفارا» یعنی شركت سرمايه‌گذاري توسعه نور دنا به عرضه 500 هزار سهم پرداخت. در نماد دارویی رازک نیز شركت سرمايه‌گذاري مديريت سرمايه‌مدار به عرضه سهم پرداخت و 500 هزار سهم را واگذار کرد. بيمه پاسارگاد نیز به عنوان سهامدار عمده در سبحان‌دارو به فروش 500 هزار سهم اقدام کرد.

فلزی: در گروه فلزی نیز موسسه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان وعشاير به عنوان سهامدار عمده در نماد فولاد خراسان به عرضه خود در این نماد ادامه داد و دیروز نیز 2 میلیون سهم دیگر را عرضه کرد. فولاد کاوه جنوب کیش نیز دیگر نماد این گروه بود که با عرضه 50 هزار سهم از سوی شركت مادرتخصصي مالي وسرمايه گذاري سينا مواجه شد. در نماد ملی مس ایران نیز دو سهامدار عمده به خرید سهم پرداختند. به طوریکه 2.5 میلیون سهم «فملی» را صباميهن و 300 هزار سهم دیگر را نیز شركت سرمايه‌گذاري آتيه‌انديشان مس خریداری کرد. ملي‌ سرب‌ و روي‌ ايران‌ نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید یک میلیون سهم توسط بیمه معلم را تجربه کرد.

شیمیایی: در گروه شیمایی نیز سرمایه‌گذاری صنايع‌ شيميايي ‌ايران خرید بیش از 200 هزار سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاري نماد صنعت ومعدن را تجربه کرد. در نماد پديده شيمي قرن نیز سهامدار عمده یعنی شركت پديده شيمي پايدار به عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و دیروز نیز 250 هزار سهم «قرن» را واگذار کرد.

پالایشی: در معاملات دیروز عمده نمادهای پالایشی با عرضه سهم از سوی سهامداران حقوقی مواجه شدند. بر این اساس صندوق سرمايه‌گذاري گنجينه‌زرين‌شهر به عرضه خود در نماد پالايش نفت بندرعباس ادامه داد و دیروز نیز حدود 11 میلیون سهم را به فروش رساند. این حقوقی در معاملات روز یکشنبه نیز 2.5 میلیون سهم «شبندر» را عرضه کرده بود. در همین راستا شركت توسعه سرمايه رفاه نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد پالایش نفت اصفهان، یک میلیون سهم را واگذار کرد.

سیمانی: در گروه سیمانی نیز خرید و فروش‌های متعدی از سوی سهامداران عمده شکل گرفت. در این میان شركت سرمايه‌گذاري و توسعه صنايع سيمان به عرضه 50 هزار سهم سيمان‌ قائن‌ و در مقابل خرید بیش از یک میلیون سهم سیمان شمال پرداخت. البته در نماد «سشمال» ، 100هزار سهم از سوی گروه مالي بانك مسكن عرضه شد. در همین راستا شركت آينده‌سازان صنعت سيمان نیز 150 هزار سهم سیمان خاش را به فروش رساند. عرضه 11 میلیون سهم سیمان کردستان از سوی شركت توسعه سرمايه وصنعت غدير، یک میلیون سهم سیمان سپاهان توسط شركت سرمايه‌گذاري سيمان تامين و 11 میلیون سهم سیمان شرق از سوی شركت سرمايه گذاري دي از جمله دیگر واگذاری‌های صورت گرفته در بازار دیروز بود.