شنیده های غیررسمی از تمدید مهلت 4 ماهه FATF به ایران

13:01 - 1400/01/21
آیا برخی شنیده های مبنی بر احتمال مهلت 4 ماهه FATF برای ایران درست است. در همین حال رئیس کل بانک مرکزی گفته است احتمال قوی به لیست سیاه FATF نمی رویم.
شنیده های غیررسمی از تمدید مهلت 4 ماهه FATF به ایران

به گزارش‌«دنیای بورس» برخی شنیده های تایید نشده و غیر رسمی حکایت از این دارد که احتمال مهلت چهار ماهه FATF به ایران برای پیوستن به این گروه قوت گرفته است.  در همین حال عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یک گفت وگو گفته است احتمال قوی دارد به لیست سیاه FATF نرویم. البته وی تاکید کرده که احتمال هم دارد که به لیست برویم که احتمال آن کم است. وی در صحبت هایش به طور خلاصه گفت:

  • تصمیم اجلاس اف ای تی اف تاثیری در روابط و معاملات ما نخواهد داشت.
  • پیش بینی می‌شود تورم سال‌های آینده بیشتر از ۲۰ درصد نباشد.
  • رشد 28 درصدی نقدینگی رکورد نیست.
  • در طول سال‌های قبل خیلی بیشتر از این رشد نقدینگی داشتیم؛ هم اکنون در حال کنترل نقدینگی هستیم و انشاءالله که مشکلی پیش نمی‌آید.
  • عده‌ای می‌خواهند به این بهانه نرخ ارز را افزایش دهند و برای آن مقاومت ۱۴۰۰۰ تومان را تعریف می‌کنند در حالی که شاهدیم در یک سال گذشته چند بار دلار از این رقم عبور کرده و دوباره به قیمت پایین بازگشته است.

رئیس‌کل بانک‌مرکزی در پایان صحبت‌های خود در ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «نظام بانکی در خدمت تولید» نیز به بحث FATF اشاره کرد و توضیح داد: اگرچه بنده اعتقادم این بود که اجرای قواعد مبارزه با پولشویی برای اقتصاد مناسب است، اما در شرایط کنونی ورود ایران به لیست سیاه FATF نمی‌تواند تهدیدی برای ایران محسوب شود، زیرا در شرایط کنونی هیچ کشوری با ایران از طریق شبکه بانکی به شکل متداول کار نمی‌کند. بنابراین التهاب‌آفرینی برای ورود ایران به لیست سیاه، بیشتر به منظور کسب سود در بازار ارز است، درحالی‌که این تصمیم نمی‌تواند اثر واقعی در بازار ارز و بازارهای دیگر داشته باشد.

پیش تر هم برخی از احتمال تمدید تعلیق ایران در  FATF گفته اند. براساس اخبار دریافتی از کارشناسان نزدیک به گروه ویژه اقدام مالی بنظر می رسد برخی اعضای گروه تلاش می کنند درجلسه آتی پاریس FATF ، تعلیق ایران را تا اجلاس بعدی به مدت ۴ماه دیگر تمدید کنند.

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا چنید روز پیش از ایران خواسته بود، هرچه زودتر کنوانسیون های پالرمو و CFT را بپذیرد. اخیراً رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرده بود : فارغ از تمدید یاعدم تمدید تعلیق ایران ، تصمیم FATF تأثیر معناداری در بازار ارز ایران نخواهد داشت.