وقتی عوامل بازاری رنگ ببازند

بازار پایه| حباب بازار پایه هر روز سنگین‌ تر می‌ شود

13:01 - 1400/01/21
در ماه‌های قبل به دلایل رشد قیمت سهام در بازار پایه اشاره شده بود. بازاری که در آن سمت عرضه به لطف مقام ناظر در تنگنا قرار گرفته و در مواجهه با سیل نقدینگی این بازار توان مقابله ندارد. همین موضوع باعث شده که نمادهای بازار پایه مدت‌ها قبل وارد مدار حباب شوند.
بازار پایه| حباب بازار پایه هر روز سنگین‌ تر می‌ شود

دنیای بورس: جالب توجه است که هیچ تحرکی از سوی نهاد ناظر در خصوص بازار پایه مشاهده نمی‌شود. انتظار برای اعمال قوانین خودساخته در بازار پایه (مانند کاهش دامنه نوسان) در شهریور وجود ندارد زیرا در نهایت اثری نخواهد داشت بلکه تنها لازم است از قوانین بازار پیروی شود.

 در حالی‌که باید سهام‌داران درصدی سهام بازار پایه را تشویق به عرضه سهام حداقل تا حفظ مدیریت شرکت کنند مانع از عرضه شده‌اند و این محدودیت در کنار هیجان ناشی از صف‌نشینی باعث شده که فرصت مناسبی برای سفته‌بازی فراهم آید. اینجا صحبتی با معامله‌گران نیست و تنها باید به ریسک‌های سنگین این بازار توجه داشته باشند. سخن با مدیران اقتصادی و بورسی است که فعلا به دنبال هشدار دادن هستند و راه‌کار جلو چشمشان را نمی‌بینند.

 در این خصوص باید به مدیران سازمان بورس و وزارت اقتصاد که برای هپکو و وضعیت کارگران آن دلسوزی می‌کردند به مدیران اقتصادی کشور باید گفت آیا می‌دانستید که هپکو 3 برابر ارزش بلوکی که شما عرضه کرده‌اید با صف خرید سنگین همراه است. قیمت بلوک شما برای عرضه گران نیست اما معامله‌گر سهام از فرصتی که شما ایجاد کرده‌اید حداکثر استفاده را می‌کند. آیا می‌دانستید که شما با عرضه 5 درصد از سهام این شرکت می‌توانید معادل 370 میلیارد تومان یعنی حدود 25 درصد از ارزش بلوک 60 درصدی را تامین مالی کرده و به شرکت تزریق کنید و این‌گونه حداقل کمک را به این شرکت کنید. حتی اگر در شرایط کنونی بخواهید چنین کار مفیدی انجام دهید احتمال در بروکراسی اداری می‌مانید و تا آن زمان نیز مشخص نیست تپکو به کجا رسیده است. توجه داشته باشید کسی سهام هپکو را خریداری نمی‌کند اما اگر بدهی‌های آن را را فروش سهام تسویه کنید به نظر شما نتیجه چه خواهد بود؟ ناکارآمدی سیستم صلب دولتی ریشه عمیقی دارد.

 تقریبا همه نمادهای بازار پایه در حباب قیمتی سنگین معامله می‌شوند و بر اساس وضعیت معاملاتی ماه‌های اخیر معامله‌گران این بازار حق دارند که گوش‌شان به این حرفا بدهکار نباشد. به هر حال گروه طرح‌های پتروشیمی چه اتیلن مرکز شامل فسا، داراب و جهرم و همچنین سایر طرح‌های موجود در بازار پایه نیز با وضعیت حبابی قیمت دست و پنجه نرم می‌کنند. باید گفت از این رشد قیمت سهام هیچ نفعی برای راه‌اندازی این طرح‌های شاید شکست‌خورده که تنها از سر ناچاری دست به دامان نفت و گاز و با دید توسعه نفتی در دولت‌های مختلف تعریف شده‌اند، ندارد. ارزش بازار جهرم در حالی از 850 میلیارد تومان عبور کرده که برنامه‌ای تاکنون برای راه‌اندازی این پروژه تا 1404 نیز مشاهده نشده است و نکته جالب توجه این‌که ارزش بازار سهام پتروشیمی جهرم از ارزش بازار پتروشیمی دهدشت با ظرفیت مشابه عبور کرده و این در حالی است که انتظار برای راه‌اندازی دهشت در سال‌های نه‌چندان دور وجود دارد. البته سهام پتروشیمی دهدشت که پیشرفت نسبتا بهتری به جهرم و سایر طرح‌های اتیلن مرکز داشته و امید بیشتری به تامین خوراک دارد نیز از ارزش بلوک سهام مدیریتی فزونی گرفته است.