11 نکته در یک نشست خبری | روایت سیاست گذار از بازار سهام

وزیر اقتصاد: در بورس مدیریت می کنیم نه دخالت! | مالیات بر سپرده مطرح نیست

12:53 - 1400/01/21
وزیر اقتصاد در یک نشست خبری با تاکید اینکه مالیات بر سپرده مطرح نیست، به تحلیل بورس از دید سیاست‌گذار پرداخت. از دید ناظران سخنان دژپسند البته حاوی 11 نکته بود.
وزیر اقتصاد: در بورس مدیریت می کنیم نه دخالت! | مالیات بر سپرده مطرح نیست

صادرات غیرنفتی و سرمایه گذاری خارجی

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از خبرگزاری ها، فرهاد دژپسند در یک نشست خبری گفت: با وجود همه مشکلات، میزان جلب سرمایه گذاری خارجی در ۱۰ ماه امسال به حدود چهار و نیم میلیارد دلار رسیده است. وی اضافه کرد: میزان افزایش صادرات غیرنفتی نیز در ۱۰ ماه امسال در مقایسه با پارسال از نظر وزنی ۲۰ درصد افزایش و از نظر ارزشی سه درصد کاهش داشته که آن نیز به دلیل اصلاح ارزش پایه صادراتی بوده است.

 

کاهش وابستگی به نفت

وزیر اقتصاد با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش وابستگی به درآمد نفتی گفت: امروز درآمد‌های مالیاتی توانسته بخش قابل توجهی از هزینه دولت را پوشش دهد. دژپسند افزود: امسال حتی یک ریال از سیستم بانکی برای تامین بودجه استقراض صورت نگرفته است ضمن اینکه عرضه اوراق و استفاده از بازار بدهی به خوبی انجام می‌شود و در بازپرداخت وجوه اوراق یک ساعت هم تاخیر نداشته ایم. وی گفت: سیستم بانکی پارسال ۷۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده اند که امسال پیش‌بینی می‌شود این عدد به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

 

تحلیل وزیر از بورس

دژپسند به استقبال معنادار نقدینگی از بورس اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: امروز شاهدیم که به صورت روزانه در بورس و فرابورس حدود ۶ هزار میلیارد تومان مبادله انجام می‌شود که اگر این حجم از نقدینگی بخواهد وارد بازار‌های دیگر شود باعث آسیب جدی می‌شود. وی گفت: امروز در حالی شاهد درخشش بورس هستیم که سعی می‌شود ضمن اینکه از مداخله در بورس پرهیز کنیم آن را مدیریت کنیم. 

دژپسند اضافه کرد: شرکت‌های زیادی در حال حاضر خودشان را برای ورود به بورس آماده می‌کنند و هیئت پذیرش بورس نیز هر هفته دو جلسه دارد تا این روند را تسهیل کند. وی گفت: در بحث خصوصی سازی‌ها نیز برای تحرک بیشتر اقتصاد، از بازار سرمایه برای واگذاری‌ها استفاده کنیم که به صورت شفاف و رقابتی همه امور انجام شود.

 

نرخ بیکاری

وزیر اقتصاد افزود: نرخ بیکاری از 12.1 درصد به حدود 10.6 درصد رسید و در برخی استان‌ها مانند خراسان رضوی این عدد 6 درصد و بیکاری روستایی زیر ۴ درصد است.

 

مالیات بر سپرده بانکی مطرح نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: درباره مالیات بر سود سپرده بانکی، نه پیشنهادی مطرح و نه تصمیمی گرفته شده است.  آقای فرهاد دژپسند امروز در نشست خبری افزود: سود سپرده، عایدی سرمایه نیست و اگر سپرده را سرمایه تلقی کنیم، در شرایط تورمی ارزش آن کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: نظر بخش غالب اقتصاددانان این است که با توجه به حجم بالای نقدینگی و بازار‌های غیرمولد، اگر زمینه کوچ نقدینگی فراهم شود ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد می‌شود.

 

پیش بینی رشد اقتصادی

وزیر اقتصاد درباره پیش بینی رشد اقتصادی گفت:​ پیش بینی می‌شود رشد اقتصاد کشور بدون نفت، سال آینده حدود ۱ درصد مثبت باشد چنانکه در سه ماهه دوم امسال، ۶ دهم درصد مثبت بوده است.

 

افزایش پایه های مالیاتی

وی در خصوص زمان افزایش پایه‌های مالیاتی و دریافت مالیات بر عایدی سرمایه افزود: اجرای این قانون به سال آینده می‌رسد و در قالب اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، اجرا می‌شود.

 

زمان دقیق اجلاس FATF

دژپسند در پاسخ به این سئوال که آیا احتمال ورود ایران به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف وارد شود یا خیر؟ گفت: در آخرین جلسه مجمع که من شرکت داشتم تصمیم گیری در این خصوص به آینده موکول شد، اجلاس اف‌ای‌تی‌اف، اما در ۲۷ بهمن تا دو اسفند برگزار می‌شود و در اجلاس مقدماتی نماینده ما تشریح کرد که از ۴۱ مورد ابلاغی ۳۶ مورد اجرایی شده و طبیعتا با همین استناد تلاش داریم مانع از ورود به لیست سیاه شویم.

 

همکاری با وزارت جهاد

وی افزود: بهبود فضای کسب و کار در کنار تامین مالی، می‌تواند گام موثری در تحرک اقتصادی باشد و به طوری که در یک سال اخیر توجه ویژه‌ای به این مقوله شده است و با همکاری دستگاه‌های عضو و سایر دستگاه اقدامات مناسبی انجام داده‌ایم و از جمله وزارت جهاد کشاروزی همکاری خوبی داشته است.

 

هوشمندسازی در بورس

وزیر اقتصاد اضافه کرد: سازمان‌های بورس، گمرک، سازمان امور مالیاتی، بانک‌ها و بیمه‌ها به شدت به دنبال برنامه‌های هوشمندسازی هستند به طوری که تا هفته دولت، ۹۹ گمرک هوشمند راه‌اندازی می‌شود همچنین پیش بینی می‌شود که بورس سال ۹۹ هوشمند شده و به عنوان بورس هوشمند در منطقه منا معرفی شود.

 

شاخص فساد

دژپسند در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شاخص فساد در سال ۲۰۱۹ گفت: البته در موضوع فساد باید بین ادراک فساد و واقعیت تمییز قایل شویم، اما اقدامات مناسبی بخصوص در گمرک و سازمان مالیاتی صورت گرفته و راه مبارزه دیجیتالی کردن اقتصاد است.

 

11 نکته از سخنان فرهاد دژپسند

سخنان وزیراقتصاد البته با نکات جالبی همراه شد که در زیر میخوانید:

  1. صادرات غير نفتى به لحاظ ارزشي 3 درصد كاهش و به لحاظ وزنى 20درصد رشد داشت.
  2. کسانى كه در تلاش برای سرنگونى نظام بودند سعى كردند به سرمايه گذاری خارجى آسيب بزنند.
  3. سرمايه گذارى خارجى نسبت به سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته است.
  4. بايد از بانك پايه بودن اقتصاد خارج شويم.
  5. بايد سهم بازار سرمايه را در اقتصاد كشور افزايش دهيم.
  6. امروزه مبلغی بالغ بر ٦ هزار ميليارد تومان در فرابورس معامله می‌شود.
  7. نوسانات اخير بازار ارز دليل بر رشد بازار بورس نبود.
  8. حجم و عمق معاملات عامل رشد در بازار بورس افزایش داشته است.
  9. بعد از شهادت حاج قاسم مديران بورس ٢ هفته جلسه گذاشتند تا بورس سقوط نكند.
  10. فساد زمانى ريشه كن مي شود كه محيط معاملات شيشه‌ای شود.
  11. تمام مراحل بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه انجام شده اما اجرای آن به امسال نمی‌رسد.