11 شرکت تقاضای افزایش سرمایه دادند | پاسخ بورس به متقاضیان

12:51 - 1400/01/21
وضعیت هفتگی مجوزهای مربوط به افزایش سرمایه شرکت های بورسی و فرابورسی بررسی شد. چه تعداد درخواست و به چه تعدادی پاسخ داده شد.
11 شرکت تقاضای افزایش سرمایه دادند | پاسخ بورس به متقاضیان

به گزارش «دنیای بورس»‌ به نقل از دنیای اقتصاد، در هفته گذشته با وجود آنکه ۱۱ شرکت بازار سرمایه، ۱۲ فقره مستندات درباره «پیشنهاد هیات‌مدیره» یا «اظهارنظر حسابرس» را روی سامانه کدال قرار دادند، تنها یک مجوز افزایش سرمایه به میزان ۱۰ میلیارد تومان از سوی سازمان بورس صادر شد. گرچه شاید این مقایسه کاملا استاندارد نباشد اما خوب است بدانیم میزان افزایش سرمایه‌های درخواست شده در هفته گذشته نزدیک به ۱۵ هزارمیلیارد تومان بود. قراردادن این آمار در کنار آمار هفته‌های قبل، چشم‌انداز چندان امیدوار‌کننده‌ای را نشان نمی‌دهد.

به‌نظر می‌رسد که سازمان بورس هنوز نتوانسته تغییری در سرعت خود برای بررسی درخواست‌های افزایش سرمایه بدهد یا نتیجه تغییر احتمالی هنوز نمایان نشده است. دراین گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

پاسا ح: «ایران یاسا تایر و رابر» در مجمع فوق‌العاده‌ای که حدود دو ماه پس از صدور مجوزش برگزارکرد، افزایش سرمایه 50 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی را تصویب کرد تا سرمایه‌اش به 90 میلیارد تومان بالغ شود. شرکت‌ها باید طی 60 روز پس از صدور مجوز سازمان بورس، مجمع را برگزار کرده، افزایش سرمایه را تصویب و آگهی پذیره‌نویسی را هم در روزنامه منتشر کنند، درحالی‌که پاسا در موقع مقرر موفق به این کار نشده، بنابراین مجبور شد برای سی روز این زمان را تمدید کند.

منابع این 30 میلیارد تومان افزایش سرمایه قرار است صرف اجرای طرح توسعه تایرهای نسل دوم شود. پاسا پیش از این هم اقدام به تولید و ارائه نسل دوم تایرهای بدون تیوب (تیوبلس) کرده بود و درواقع با اجرای این طرح قصد دارد پاسخگوی تقاضای رو به رشد این محصولات باشد.

براساس طرح توجیهی ارائه شده سود خالص شرکت با اجرای این طرح، بین 10 تا 20 درصد رشد خواهد داشت. شرکت متعهد شده افزایش سرمایه را تا زمان برگزاری مجمع سالانه منتهی به 29/ 12/ 98 به ثبت برساند. در مجمع سالانه پاسا که نیمه تیرماه امسال برگزار شد، پس از دو سال که سودی برای تقسیم نداشت، 10 تومان سود به سهامداران داد که بخشی از منابع این افزایش سرمایه را تامین خواهد کرد و 40 تومان بقیه آورده سهامداران خواهد بود.

ارزش بازار پاسا با لحاظ سرمایه جدید بیش از 860 میلیارد تومان است که با توجه به صف خرید پی‌درپی روزهای اخیر دور از انتظار نیست که به‌زودی وارد باشگاه شرکت‌های هزارمیلیارد تومانی بورس شود. فروش شرکت در 10 ماهه منتهی به پایان دی‌ماه اندکی بیش از 300 میلیارد تومان بوده است، گرچه براساس گزارش توجیهی افزایش سرمایه، در سال 1401 فروش آن از 750 میلیارد تومان فراتر خواهد رفت.

وبرق ج: «سرمایه‌گذاری کارکنان صنعت برق در منطقه زنجان و قزوین» که یکی از طولانی‌ترین نام‌ها را بین نمادهای بازار سرمایه دارد، در مجمع فوق‌العاده‌ای که یازدهم دی‌ماه و بلافاصله پس از مجمع سالانه برگزارکرد، افزایش سرمایه 75 درصدی از سود انباشته را به تصویب رساند. وبرق در بازارپایه و تابلوی زرد حضور داشته و در سال منتهی به 31/ 6/ 1398 به‌ازای هر سهم با سرمایه 7/ 6 میلیارد تومانی 54 تومان سود ساخت که 30 تومان از آن را بین سهامداران تقسیم کرد.

پس از مجمع سالانه و تقسیم سود، بیش از 7 میلیارد تومان سود انباشته در شرکت باقی ماند که سهامداران حاضر در مجمع افزایش سرمایه، اندکی بیش از 5 میلیارد تومان آن را به سرفصل سرمایه منتقل کردند. درباره این شرکت به‌زودی در گزارش بازارپایه خواهم گفت.

در هفته گذشته سازمان بورس مجوز مرحله دوم افزایش سرمایه شرکت ساختمانی «آس‌پ» را صادر کرد. آس‌پ که در اواخر آبان‌ماه افزایش سرمایه از 80 میلیارد تومان به 90 میلیارد تومان را به ثبت رساند و دوسه هفته بعد مجمع سالانه را برگزار کرد، اینک می‌تواند سرمایه‌اش را از 90 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان افزایش دهد. محل این افزایش سرمایه از مطالبات و آورده نقدی و جهت اصلاح ساختار مالی خواهد بود و قرار است در جلسه هیات‌مدیره مورخ 20 بهمن‌ماه بررسی و تصویب شود. «داروسازی فارابی» (دفارا) مبلغ 31 هزار و 453 ریال به‌صورت خالص از حراج هر برگه حق‌تقدم استفاده‌نشده به‌دست آورد که دارندگان آن برای دریافت این وجه باید به یکی از شعب بانک تجارت مراجعه کنند. «ریخته‌گری تراکتورسازی ایران» (ختراک) نیز پس از کسر هزینه‌های حراج، برای هر برگه حق‌تقدم استفاده نشده 14 هزار و 678 ریال آماده کرده و به حساب بانکی افرادی که شماره آنها را به شرکت اعلام کرده‌اند، واریز خواهد کرد.

افزایش سرمایه 100 درصدی «کارخانجات سیمان صوفیان» (سصوفی) از محل مطالبات و آورده نقدی چهارشنبه هفته گذشته به ثبت رسید. کسانی که حق‌تقدم سصوفی را در دوره معاملات اولیه یا حراج خریدند اینک با اضافه شدن سهام ثبت شده به سبدشان، شاهد بازدهی حدود صد تا دویست درصدی از سرمایه‌گذاری خود خواهند بود. حراج حق‌تقدم استفاده نشده «سایپا آذین» (خاذین) در آخرین روز از مهلتی که تمدید شده بود، یعنی سه‌شنبه هفته قبل به پایان رسید و عمده بیش از 420 میلیون برگه، روز آخر خریداری شد که نیمی از آن را سه خریدار حقوقی متقبل شدند.

معاملات اولیه حق‌تقدم «فولاد کاوه جنوب کیش» (کاوه) در روز سه‌شنبه گذشته به پایان رسید. گران بودن حدود 180 تومانی حق‌تقدم «سیمان خزر» (سخزر) که ناشی از دوبرابر بودن دامنه نوسان حق‌تقدم نسبت به خود سهم در تابلوهای بورس است، این هفته نیز ادامه یافت.

11 شرکت تقاضای افزایش سرمایه دادند | پاسخ بورس به متقاضیان20
بررسی هفتگی تقاضا و مجوز افزایش سرمایه ها