پیش بینی بورس امروز | دیده‌بان بورس چهارشنبه ۱۱ دی 98

12:30 - 1400/01/21
دماسنج بورس تهران در آخرین روز سال ۲۰۱۹ با ثبت رشد ۰.۳۹ درصدی در عدد تاریخی ۳۷۷ هزار و ۱۲ واحد ایستاد تا رشد مهمترین شاخص بورس کشور در این سال میلادی به عدد قابل توجه ۱۳۳.۵ درصد برسد. اما موج خرید سهام در روز گذشته با نزدیک شدن شاخص کل به مرز ۵ درصدی ابرکانال ۴۰۰ هزارواحدی اندکی عقب نشست و همین موضوع عامل اصلی واکنش سریع قیمت‌ها و ایجاد جو منفی شد. امری که بیش از پیش در نمادهای کوچک و پرریسک به چشم می‌آمد.
پیش بینی بورس امروز | دیده‌بان بورس چهارشنبه ۱۱ دی 98

ریسک ناآرامی معاملات

روز گذشته حال و هوای تالار شیشه‌ای اندکی متفاوت بود. دست به دست شدن زیاد سهام در پی تکانه‌های شاخص کل در مرز ۳۸۰ هزار واحد و ریزش نزدیک به سه هزار واحدی این متغیر بورسی از سقف روزانه در مقاطعی از معاملات روزانه، اگرچه نهایتا با برتری تقاضا بر عرضه وحتی جبران بخشی از ریزش‌ها در ساعات پایانی همراه شد اما شاهد واکنش تندتر شاخص کل هم‌وزن به وقایع روزانه بودیم که به منفی شدن این متغیر بورسی در پایان روز سه‌شنبه انجامید.

این موضوع تا حد زیادی بالا بودن سطح هیجان در معاملات روزانه سهام کوچک‌تر را نشان می‌دهد و می‌تواند به عنوان زنگ هشداری برای سرمایه‌های خرد در سهام پرریسک و مبتنی بر حرکت جریان نقدینگی در گوش فعالان بازار به صدا در بیاید.

اتفاقی که افتاد این است که جبران شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن در دقایق پایانی تنها از عرضه‌های بیشتر جلوگیری کرد اما تقاضای وارد شده جز در برخی سهم‌های خاص که متقاضیان صبحگاهی زیادی داشتند، چندان قدرتمند وارد میدان نشد و فاز تردید را بیش از پیش در خریدها مشاهده کردیم.

این موضوع می‌تواند برای سهم‌های کوچکتر که مدت‌هاست از محدوده‌های ارزندگی محاسباتی و ذهنی خارج شده‌اند یک ریسک تمام عیار به حساب بیاید. هرچند جولان نقدینگی در برخی از نمادهای حرکت‌های گروهی پول‌های خرد هنوز جسارت خریداران را حفظ کرده باشد، اما با قدم گذاشتن به قیمت‌های بالاتر در سهم‌های اینچنینی رفته رفته جسارت جای خود را به ترس خواهد داد و معادله به سرعت معکوس می‌شود.

اما در چنین فضایی بسیاری از سهم‌های بنیادی که براساس عملکرد گذشته و اخیر خود در گزارش‌های ماه آذر با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه بوده‌اند به نسبت سهم‌های جریان‌محور، واکنش‌های قیمتی معقول‌تری را از خود نشان دادند که نشان‌دهنده ریسک پایین‌تر و آشنایی بیشتر سهامداران آنها با مختصات سهم و جایگاه فعلی قیمتی آنهاست.

 

دلار محرک خواهد بود؟

روز گذشته شاهد حرکت‌های آرام و خزنده نرخ دلار در بازار آزاد و ورود به مرز ۱۳۳۰۰ تومان بودیم. بازار سهام این روزها با دو دسته کلی سرمایه‌های ورودی (خریداران بالقوه شامل سرمایه‌های جدید و نقدینگی حاصل از فروش سهام قدیمی) مواجه‌است. دسته اول بدون توجه به وقایع پیرامونی و صرفا براساس موج‌های شکل گرفته در بورس خرید و فروش می‌کنند و دسته دوم در خرید و فروش‌های روزانه ملاحظات بنیادی را نیز درنظر می‌گیرند.

اگرچه خرید و فروش‌های روزانه سهام تحت تاثیر گروه اول است و حتی بخشی از سرمایه‌های گروه دوم نیز با انگیزه‌های سوداگرانه به گروه اول می‌پیوندد و این جریان را تقویت می‌کند اما در کنار این حرکت عمومی پرشتاب و عمدتا بدون هدف، بخش دیگر سرمایه روزانه تحولات نرخ ارز را نیز رصد می‌کند و بدون شک این عامل در جریان هوشمندانه حرکت بازار تاثیرگذار خواهد بود.

تنش‌های به وجود آمده در عراق و واکنش‌های مسئولان سیاسی آمریکا به این موضوع اگرچه در کنار تحولات پیرامونی بورس تهران طی ماه‌های گذشته اتفاق ویژه‌ای به شمار نمی‌آید اما می‌تواند به عنوان یک بهانه برای رشد مقطعی نرخ دلار و چرخش‌های نقدینگی بین بازاری مطرح شود که نباید از دید سرمایه‌گذاران دور بماند.