گفت‌وگوی اختصاصی مدیرعامل سرمایه گذاری گروه توسعه ملی

طرح بانکداری « وبانک »| برنامه عرضه سهام

12:27 - 1400/01/21
شایعات مربوط به تغییر مدعاملی سرمایه گذاری گروه توسعه ملی درحالی این روزها زیاد به گوش میرسد که مدیرعامل کنونی از طرح «وبانک» برای خروج بانک ها از بنگاهداری می گوید.
طرح بانکداری « وبانک »| برنامه عرضه سهام

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از دنیای اقتصاد، مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی از راه‌اندازی یک صندوق قابل معامله برای واگذاری «سرک» سهام شرکت‌های تابعه در راستای ساماندهی و واگذاری سهام خبر داد. مهدی سدیدی در گفت‌وگویی این صندوق یکصد هزار میلیارد ریالی را گام مهمی در راه‌اندازی شیوه‌ای نوین و «برد برد» برای برنامه خروج بانک‌ها از بنگاهداری دانست.

وی با تاکید بر اخذ مجوز اولین صندوق معاملاتی یکصد هزار میلیارد ریالی به‌عنوان روش نو‌آورانه واگذاری در «وبانک» تصریح کرد: با توجه به الزام برای واگذاری شرکت‌های گروه، این صندوق می‌تواند راهی برای خروج از بنگاهداری و واگذاری‌ها باشد. این درحالی است که طراحی نظامات نظارتی، واگذاری اموال مازاد، ارزش‌گذاری بیش از ۲۰ بنگاه با ارزش سیصد هزار میلیارد ریال از تلاش‌های ما درحوزه ساماندهی و واگذاری بوده است.

سدیدی در ادامه کسب بازده ۱۱۵ درصدی در دوره یک‌ساله را موردتوجه قرار داد و گفت: طی دوره یک‌ساله منتهی به آذر ماه امسال رشد ۱۱۵ درصدی بازده نقدی و قیمت سهام شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در بورس اوراق بهادار رقم خورد که بیش از شاخص کل و صنعت بوده است. همچنین ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) رشد ۹۲ درصدی را نشان می‌دهد تا ارزش بازار وبانک به ۱۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان برسد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم و رشد منفی اقتصاد توانستیم رکورد رشد ۴۶ درصدی فروش را ثبت کنیم و مقدار تولیدمان در بسیاری از صنایع از رقبا بهتر بوده است. در همین حال تولید ۹ میلیون تن محصول در شرکت‌های تابعه و ثبت رکورد جدید و ورود بیش از ۱۰ محصول نوآورانه و دانش‌بنیان در چرخه شرکت‌های تولیدی تابعه از دیگر اقدامات «وبانک» در دوره یک ساله منتهی به آذر ماه امسال است. 

وی همچنین یادآور شد: حضور فعال در نهادهای تصمیم‌گیری بازار سرمایه، بازارگردانی فعال، رشد بیش از ۳۰۰ درصدی حجم معاملات در شرکت‌های زیرمجموعه و بهینه‌سازی دارایی‌های بورسی از اقدامات مهم ما بوده است. 

سدیدی در ادامه به تشریح برخی اقدامات در شرکت‌های زیرمجموعه پرداخت و افزود: انجام اورهال یکپارچه بومی در پتروشیمی شازند برای اولین‌بار در ایران و صرفه‌جویی ۱۲ میلیون یورویی، تولید سیمان حفاری فراساحل (چاه نفت) برای اولین‌بار در ایران (سیمان کرمان)، ساخت بزرگ‌ترین ترانسفورماتور ۳ فاز برای اولین‌بار در کشور با ظرفیت ۳۸۵ مگاولت‌آمپر، بومی‌سازی و تولید روغن ویژه شیرخشک در شرکت مارگارین از دیگر دستاوردهای هلدینگ «وبانک» در سال مالی اخیر است.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در ادامه به برنامه عرضه سهام در این مجموعه اشاره کرد و افزود: ساماندهی و واگذاری تدریجی سهام در بازار سرمایه در راستای عرضه و اصلاح ساختار به ارزش ۵ هزار میلیارد ریال و نیز انجام اقدامات پیش‌نیاز شامل برنامه‌ریزی و ارزشیابی جهت واگذاری املاک مازاد به ارزش ۱۱ هزار و ۷۷ میلیارد ریال از دیگر برنامه‌های «وبانک» است.

وی تاکید کرد: با توجه به پایین بودن بهای تمام‌شده سهام قابل‌واگذاری، سود قابل‌توجهی برای «وبانک» پیش‌بینی می‌شود که می‌توان با توجه به ترکیب پرتفوی و سهم موثر «وبانک» این رقم را تا میزان ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد. این در حالی است که امروز خبر رسیده که ناصر شاهباز جایگزین مهدی سدیدی شده است. این تغییرات پس از عزل صادق الحسینی از مدیریت عاملی شرکت توسعه صنایع بهشهر صورت گرفت.