تغییرات قیمتی متانول/ ادامه دارد، اما دوام ندارد؟

12:16 - 1400/01/21
درحالی با طرح های توسعه متانول سناریوها از روند کاهش قیمتی متانول حکایت دارد اما هنوز معلوم نیست که آیا قیمت ها این روند را ادامه می دهند و یا اینکه آیا این مبنای پیش بینی شده دوام خواهد یافت؟ مدیرعامل پتروشیمی زنجان به این پرسش پاسخ داده است.
تغییرات قیمتی متانول/ ادامه دارد، اما دوام ندارد؟

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از اقتصاد بیدار، محمدرضا مدیری، مدیرعامل پتروشیمی زنجان در خصوص دلیل کاهش ارزش متانول در بازارهای جهانی گفت: اگر واحدهای تولیدی متانول راه‌اندازی شده و به مرحله بهره‌داری برسند، عرضه متانول تا حد بسیار زيادي افزایش یافته و در پی آن ارزش این ماده کاهش پیدا میکند. البته متانول علاوه بر تعادل بازار، با قیمت‌ها در بازار انرژی نیز همبستگی دارد؛ یعنی با افزایش قیمت نفت، ارزش این محصول نیز بالا مي رود و بالعکس.

وی افزود: در حال حاضر قيمت جهاني نفت در حالت تعادلی به سر می‌برد، با توجه به اینکه نرخ #متانول در ماه‌های گذشته تا 350 دلار نیز افزایش پیدا کرده بود، یعنی اکنون تقاضای بازار کاهش و یا عرضه افزایش پیدا کرده است.

مدیری ادامه داد: از آنجایی که تغییرات تقاضا محسوس نبوده، می توان این طور نتیجه گرفت که با ثبات قیمت نفت، وارد شدن تولیدکنندگان جدید به طرف عرضه متانول باعث ایجاد مازاد عرضه در بازار و نزول قیمت متانول در کوتاه مدت در بازارهای جهانی خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی_زنجان  تاکید کرد: ظرفیت تولید متانول در ایران اشباع نشده و ادامه خواهد داشت، چرا که هنوز طرح هاي پتروشیمی ای وجود دارد که قرار است متانول توليد کنند.

این کارشناس حوزه پتروشیمی ادامه داد: از طرفی باتوجه به این که در خبرها آمده که واحد ASU پتروشیمی بوشهر هنوز راه اندازی نشده، می توان حدس زد که پتروشیمی بوشهر هنوز به ظرفیت کامل خود نرسیده است. بنابراین احتمالاً روند کاهش قیمت متانول در چند هفته تا چند ماه آینده ادامه پیدا کند.

مدیری ادامه داد: با این حال  پیشبینی می شود که قیمتهای تعادلی جدید برای متانول که بیش از سطوح فعلی قیمتهاست پس از اين دوره  كاهش و طي یک سال آینده برای بازار متانول شکل بگیرد. در واقع می توان گفت که کاهش قیمت‌های فعلی و کاهش بیشتر در آینده نزدیک، به درجاتی جبران خواهد شد. لازم به ذكر است که در قیمت‌های کنوني حاشيه سود بسيار در تنگنا قرار دارد.