مهلت 4 ماهه برای بازگشت به لیست سیاه

مناقشه ادامه دار تصویب لوایح FATF

12:04 - 1400/01/21
درحالی که امریکا از بیانیه یک‌جانبه گروه ویژه اقدام مالی درباره ایران استقبال کرده که هنوز موضوع تصویب لوایح چهارگانه FATF مورد اختلاف نظر دولت و مجلس با شورای نگهبان  ومجمع تشخیص مصلحت نظام است. باید دید در ادامه چه رویدادهایی در انتظار تصویب این لوایح است.
مناقشه ادامه دار تصویب لوایح FATF
  • آمریکا از اقدام FATF علیه ایران استقبال کرد

خبرگزاری‌ها: آمریکا اعلام کرد از اقدام اخیر FATF در بازاعمال اقدامات تقابلی بیشتر علیه ایران، به دلیل عدم پایبندی این کشور به استانداردهای بین‌المللی ضدپولشویی و مبارزه با تأمین مالی پولشویی استقبال می‌کند. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در ادامه این بیانیه ضد ایرانی در توییتی مدعی شد: دولت آمریکا از تصمیم گروه ویژه اقدام مالی (اف ای تی اف) در زمینه اتخاذ تدابیر جدید برای محافظت از جهان در مقابل ایران استقبال می‌کند. رژیم ایران نمی خواهد دنیا ببیند که چگونه از پول سوء استفاده می‌کند. ایران یا باید کنوانسیون های پالرمو و سی اف تی را تصویب کند یا با عواقب بیشتری روبه‌رو می‌شود. در همین حال وزارت خارجه آمریکا باز هم مدعی شده در بودجه سال مالی جدید این کشور منابعی برای مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه (غرب آسیا) در نظر گرفته شده است.

  • مرجع شایسته در FATF

در همین حال رئیس قوه قضائیه معتقد است که مرجع شایسته برای بحث درباره لوایح مرتبط با FATF، دانشگاه و جامعه حقوقی است. وی همچنین تاکید دارد: مسائل مربوط به خصوصی‌سازی، تعاونی‌ها، مؤسسات اعتباری و خودروسازی‌ها ازجمله مشکلاتی است که بخشی از آنها به نظام پولی و بانکی کشور بازمی‌گردد.  به گفته رئیسی همگان باید در جهت اصلاح ساختارهای فسادزا کار کنیم. برخی افراد با طرح بعضی مسائل درباره لوایح یا معاهدات بین‌المللی مردم را می‌ترسانند.

به گزارش «ایرنا»، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز در گزارشی نوشت: متاسفانه صدا و سیما در مورد لوایح FATF یک طرفه عمل می‌کند، مواضع دولت و سخنان موافقان را پخش نمی‌کند.  وی تاکید کرده بلکه بیشتر سخنان افراد خاص که مخالف هستند را پخش می‌کند ، حتی سخنان رئیس جمهوری را بریده بریده منتشر می‌کند. به گفته وی متاسفانه در روزهای اخیر تلاش هایی برای وارونه جلوه دادن حقایق در مورد لوایح چهارگانه و مسئولیت گریزی از عواقب تصمیماتِ عدم تصویب این لوایح، می شود که آخرین نمونه آن خبرسازی با عنوان «دولت برای کسب رضایت FATF تحریم‌های شورای امنیت را به رسمیت شناخت» است.

دولت معتقد است باید مانع  از وارد شدن کشور به لیست سیاه FATF شد چون در میان مدت، عواقب ناگواری برای اقتصاد، به خصوص در بخش مالی به دنبال خواهد داشت و مخالفان تصویب لوایح بهتر است به جای فرافکنی و تحریف واقعیات و تلاش برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت ، کمک کنند که این لوایح به تصویب برسد و یا اینکه مسئولیت عواقب خطیر اقدامات خود را  تمام و کمال به عهده بگیرند.

به گزارش «فارس»، همچنین فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز در حاشیه هیات وزیران عنوان کرد: در بحث  FATF ما چندین بار درخواست تمدید کردیم که موافقت کردند، اما این بار به ما هشدار دادند که این آخرین مهلت است و دیگر قابل تمدید نیست. امروز همچنین سه روزنامه «شرق»، «اعتماد» و «مردم سالاری» همچون «دنیای اقتصاد» به شرایط حساس تصویب لوایح FATF پرداختند.