چرا تحلیل لحظه‌ای گزارش‌های ماهانه مهم است

5 مثال از شوک قیمتی به سهام/ رصد عملکرد مهر بورسی‌ها در یک قاب

12:01 - 1400/01/21
پس از انتشار صورت‌های مالی تابستان حالا نوبت به انتشار عملکرد مهر شرکت‌ها رسیده است. «دنیای بورس» عملکرد فصلی شرکت‌ها را در یک جدول ساده به صورت لحظه‌ای در کانال تلگرامی خود ارائه داد. گزارش‌های فصلی در نوع خود توانستند فضای نزولی بازار را تحت‌تاثیر قرار دهند و روند عرضه عمومی بازار را دگرگون کنند. حال نوبت به عملکرد مهرماه شرکت‌ها رسیده است که این گزارش‌ها نیز در قالب یک جدول در کانال تلگرامی در دسترس خواهد بود. به منظور پی بردن به اهمیت رصد لحظه‌ای این گزارش‌ها، پنج مثال از شوک قیمتی به سهام به دنبال انتشار عملکرد ماهانه در این گزارش ارائه شده است.
5 مثال از شوک قیمتی به سهام/  رصد عملکرد مهر بورسی‌ها در یک قاب

دنیای بورس: شاید برخی از فعالان بازار از اهمیت گزارش‌های ماهانه آگاه باشند اما ممکن است برای برخی از بورس‌بازان همچنان اهمیت عملکرد ماهانه شرکت‌ها جا نیفتاده باشد. انتشار عملکرد ماهانه شرکت‌ها از جمله گام‌های مثبتی بود که در دوره رئیس فعلی سازمان بورس (شاپورمحمدی) از مهر سال 95 آغاز شد. به این ترتیب شرکت‌ها ملزم شدند که عملکرد فروش خود را به صورت ماهانه منتشر کنند. این گزارش بخش مهمی از صورت‌های مالی یعنی درآمد را مشخص می‌کند و برای بخش دوم تحلیل‌گران از روش‌های مختلف تخمین استفاده می‌کنند تا بتوانند سود و زیان یک شرکت را محاسبه کنند. به تدریج اثر گزارش‌های ماهانه بر عملکرد شرکت‌ها آنی بوده و سرعت واکنش بازار به آن‌ها هر روز بیشتر می‌شود. بر این اساس «دنیای بورس» عملکرد ماه مهر شرکت‌ها را در یک جدول ارائه کرده است. در این جدول عملکرد ماه مهر شرکت‌ها با تابستان و بهار مشخص شده است و با توجه به در دسترس بودن عملکرد فصلی و سودآوری دید عمیق به این شرکت‌ها ایجاد می‌شود. در ادامه بخشی از واکنش شدید سهام به عملکرد ماهانه آورده شده است.

جهش 4 برابری سهام نیروترانس (بنیرو) با گزارش ماهانه

«بنیرو» از جمله شرکت‌هایی بود که در مقاطع مختلفی طی یک سال گذشته تحت تاثیر عملکرد ماهانه نوسان شدید قیمتی را تجربه کرده است. انتشار عملکرد اسفند و ثبت فروش عجیب 66 میلیارد تومان در ماه پایانی سال مالی و در حالی‌که میانگین فروش ماهانه این شرکت در یازده ماه قبل از آن حدود 11 میلیارد تومان نوسان شدید صعود پرشتاب سهام این شرکت را به دنبال داشت. جهش 500 درصدی مبلغ فروش در اسفند رشد حدود 50 درصدی قیمت این سهم را طی یک روند صعودی به دنبال داشت. این پایان کار «بنیرو» نبود و بار دیگ در خرداد 98 نیز با ثبت مبلغ فروش 62 میلیارد تومانی سهام این شرکت رشد پرشتابی را تجربه کرد و از سطوح حدود 900 تومان به بیش از 2 هزار تومان رسید(بیش از 100 درصد رشد قیمت). در حالی‌که میانگین فروش دو ماه نخست سال 98 تنها 11.5 میلیارد تومان بود در خرداد این مبلغ جهش خیره‌کننده‌ای داشت تا تایید اثر فروش کلیدهای گازی GIS سهام این شرکت صعودی کند. در ادامه نیز اثر این موارد در عملکرد شرکت زیرمجموعه مطابق با انتظارات «دنیای بورس» مشاهده شد (لینک گزارش «دنیای بورس» در اوایل تیر).

پرواز «غچین» با عملکرد ماهانه

آن‌هایی که با معاملات سهام در ماه‌های اخیر درگیر بوده‌اند احتمالا نام سهام کشت و صنعت چین چین را شنیده‌اند. نشانه‌ها از تحول فروش این شرکت از ماه‌های پایانی سال 97 آغاز شد. در ادامه مهر تایید عملکرد ماهانه اردیبهشت صعودی چشم‌گیر قیمت سهم را برای این شرکت رقم زد و «غچین» در مدت چند ماه 4 برابر شد. فروش اسفند «غچین» در اسفند سال گذشته در حالی 27 میلیارد تومان بود که میانگین فروش 8 ماهه قبل از آن (سال مالی این شرکت منتهی به خرداد است) کمتر از 13 میلیارد تومان بود. در اردیبهشت مبلغ فروش «غچین» به عدد باورنکردنی 50 میلیارد تومان رسید که نسبت به میانگین‌ فروش ده ماه قبل از اردیبهشت 250 درصد رشد داشت. این موارد سوخت رشد قیمتی «غچین» را فراهم کردند. در هفته‌های اخیر نیز انتشار عملکرد تابستان چین چین و رشد سودآوری این شرکت بار دیگر صف خرید را برای این سهام پس از اصلاح قابل توجه از سقف قیمتی رقم زد، لینک عملکرد فصلی در کانال «دنیای بورس».

درخشش «فملی» در اردیبهشت

ملی‌مس از جمله نمادهای جذاب بازار بوده، که البته همچنان این جذابیت در سهام این شرکت مشاهده می‌شود. در این‌جا نگاهی به عملکرد ماهانه ملی‌مس نیز جالب توجه است. «فملی» که در اوایل سال جاری در رخوت نسبی معاملاتی و نوسان اندک حول مرز 400 تومانی می‌چرخید با سیگنال فروش در اردیبهشت‌ماه و جهش چشم‌گیر مبلغ فروش تا حدود 2800 میلیارد تومان رشد حدود 15 درصدی قیمت سهام را البته با تاخیر به ثبت رساند.

بر این اساس اگر دسترسی مناسبی به عملکرد ماهانه شرکت‌ها وجود داشته باشد امکان استفاده از فرصت سودآوری نیز مهیا است و بر این اساس قالب ساده و راحت که بتواند اطلاعات را به صورت خلاصه در اختیار مخاطبان قرار دهد مطابق با این مثال می‌توانست اهمیت خود را نشان دهد. «فملی» در اردیبهشت 28 درصد کل فروش سال 97 (12 ماهه) را پوشش داد و این در رشد قیمتی سهم بسیار اثرگذار بود.

رصد تحول «بموتو» در ماه‌های متوالی

«بموتو» پیش از انتشار عملکرد فروش بهمن 97 در سطوح کمتر از 700 تومان نوسان می‌کرد که انتشار عملکرد بهمن در اوایل اسفند صعود پرشتاب سهام این شرکت را رقم زد. در این‌جا دسترسی آنی به عملکرد ماهانه اهمیت خود را نشان می‌دهد. بیش از 20 درصد صعود و صف‌های متوالی خرید پس از انتشار عملکرد بهمن ارمغانی بود برای خریدارانی که بیش از بقیه به گزارش ماهانه اهمیت می‌دادند. بر این اساس انتشار آنی عملکرد ماهانه که در کانال تلگرامی «دنیای بورس» در دستور کار قرار گرفته اهمیت خود را نشان می‌دهد.

درخشش «بموتو» در فروش ماهانه به بهمن ختم نشد و این شرکت در ماه‌های بعد نیز این راه را ادامه داد. در بهمن موتوژن 60 میلیارد تومان فروش به ثبت رساند و در حالی بود که کل فروش 5 ماه قبل از آن حدود 86 میلیارد تومان بود. اسفند این عدد جهش عجیبی داشت و مبلغ فروش اسفند «بموتو» به بیش از 191 میلیارد تومان رسید تا به معامله‌گران سهام گوشزد کند که اگر به گزارش ماهانه شرکت‌ها دسترسی آنی داشتند می‌‌توانستند در تعطیلات عید 20 درصد سود کاسب باشند.

«پتایر» سهمی پردرخشش در روزهای نخست ماه

اگر مخاطبان نگاهی به رویه قیمت سهام ایران‌تایر از بهمن سال گذشته داشته باشند رویه رشد قیمتی این سهم از حدود 400 تومان به حدود 1500 تومان کنونی جالب توجه است. تقریبا در اوایل هر ماه از اسفند سال گذشته مشاهده می‌شود. عملکرد ماهانه این شرکت جذاب بوده و «دنیای بورس» نیز در گزارش‌های قبلی خود به اثر رشد مداوم مبلغ فروش بر تحول سودآوری این شرکت اشاره کرده بود. در این خصوص عملکرد تیر که با جهش مبلغ فروش به 71 میلیارد تومان همراه بود یکی از گزارش‌های جالب توجه بود. این شرکت در تیر به اندازه کل فصل بهار فروش داشت که اثرات آن در نوسان قیمتی سهام مشخص است.

صنایع متاثر از عملکرد ماهانه

مثال‌هایی از این دست بسیار است و تنها هدف این گزارش نشان دادن اهمیت گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها است. این موضوع برای صنایع مختلف نیز قابل رصد است. برای مثال صنعت سیمان به دنبال انتشار عملکرد بهمن سال گذشته و فروش مناسب بر خلاف انتظار برای رکود در این بخش در فصل سرمایه یا درخشش سیمانی‌ها در اسفند و رالی بهاری این صنعت به دنبال انتشار عملکرد اسفند در فروردین از مواردی بود که باید مورد توجه قرار گیرد. این موضوع در ماه‌های اخیر و انتشار عملکرد تابستانی این صنعت نیز مشاهده شد.  

در صنعت دارو نیز مثال‌های زیادی وجود دارد. استارت رشد قیمتی سهام دارویی عمدتا با انتشار عملکرد ماهانه زده شد. تحول مبلغ فروش در عملکرد ماهانه این شرکت را می‌توان از ماه‌های پایانی سال گذشته و در ادامه نیمه نخست سال جاری مشاهده کرد.