شروین شهریاری در گفتگو با «دنیای بورس» مطرح کرد

راز ماندگاری در بازار سهام چیست؟ / سه توصیه به تازه‌واردان بورس

11:58 - 1400/01/21
به دنبال ریزش‌های سنگینی که بازار سهام طی هفته‌های اخیر تجربه کرده، اکنون مهم‌ترین پرسش فعالان بورس «راز ماندگاری در سهام» است. «دنیای بورس» در سلسله یادداشت‌هایی از کارشناسان باسابقه بازار سهام پاسخ این سوال را جویا شده است. در این میان، شروین شهریاری کسب دانش کافی با صرف وقت و انرژی و عدم تکیه صرف به غریزه در معامله‌گری و داشتن چشم‌انداز سرمایه‌گذاری و تسلط به وضعیت سبد سهام را مهمترین عوامل ماندگاری در بورس و کاهش ضررهای احتمالی عنوان می‌کند.
راز ماندگاری در بازار سهام چیست؟ / سه توصیه به تازه‌واردان بورس

دنیای بورس: نظر شروین شهریاری در این بخش خواهیم دید.

سه توصیه می‌توان برای ماندگاری سهامداران در بازار سهام ارائه کرد.
اول اینکه افرادی که می‌خواهند وارد گردونه معاملات سهام شوند باید مستحضر باشند این عرصه میدان پرخطری است و متاسفانه بر خلاف خیلی از رشته‌های پرخطر دیگر که بنابر غریزه متوجه خطر آن‌ها می‌شویم، در اینجا این حالت وجود ندارد. به عنوان نمونه بندبازی یک کار پرخطر است و اگر انسان بی‌تجربه‌ای را در لبه بلندی بگذاریم و از او بخواهیم از این بند عبور کند، وی به طور غریزه‌ای درک می‌کند که باید از این کار پرهیز کند. بازار سهام به لحاظ مخاطره برای سرمایه به همان میزان می‌تواند پرخطر باشد اما هیچ وقت افراد در بدو ورود این خطر را احساس نمی‌کند و چه بسا بالعکس فک می‌کنند برای کسب سود مسیر آسانی را در پیش دارد. توصیه می‌شود افرادی که سودای فعالیت در این بازار را دارند، اگر می‌توانند تمام وقت و پرانرژی، زمانی را صرف یادگیری اصول این بازار شامل فاندامنتال و تکنیکال کنند. تحلیل فاندامنتال به دنبال کشف عوامل تغییر قیمت بوده و تحلیل تکنیکال به دنبال کشف الگوهای قیمتی یک سهم با نگاهی به گذشته است. ترکیب این دو عامل می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در غیر اینصورت حتما غیرمستقیم یعنی از طریق صندوق‌های مختلف به سرمایه‌گذاری در این بازار را بپردازند.


توصیه دوم این است که نوسان‌گیری و دید کوتاه‌مدت در بخش عمده‌ای از منابع مدنظر قرار ندهند. الگوهای کوتاه‌مدت رفتاری بازار بنابر مطالعات تجربی اساسا غیرقابل پیش‌بینی است. ما ممکن است تصور کنیم که مهارتی کسب کرده‌ایم که قادر به حدس روندهای کوتاه‌مدت هستیم. این تصور اما از اساس باطل است. از این جهت در نهایت آنچه شاید بتوان گمان داشت قابل تخمین است، پیش‌بینی مسیر بازار در بلندمدت با توجه به متغیرهای اقتصادی و روندهای نموداری است. نگاه کوتاه‌مدت سهامدار را تنها گرفتار رفتارهای هیجانی و بی‌منطق در بازار سهام می‌کند.


آخرین راز ادامه فعالیت در این بازار، توصیه‌ برای تشکیل سبد سهام و سبد دارایی است. اگر شواهد تجربی را در نظر بگیریم، هر چه تمرکز سبد دارایی را بالا ببریم، مخاطره، ریسک و نوسان ارزش دارایی‌ها بالا می‌رود. در کشورهای توسعه یافته معمولا عدد 20 سهم را به عنوان یک نقطه بهینه‌ای را باید برای تنوع سبدی با اندازه متوسط در نظر می‌گیرند. در بورس تهران نیز بسته به اندازه سرمایه باید تعداد گزینه‌های سرمایه‌گذاری بالا برود. از این رو بعد از شناسایی صنایع و سهام برتر با روش‌های بنیادی و تکنیکال، چینش پرتفوی نیز هنری است که می‌تواند راز ماندگاری افراد در بازار سهام باشد.

تحلیل مهدی ساسانی را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب)

تحلیل محسن احمدی را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب

تحلیل ایمان مقدسیان را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب)

تحلیل پشوتن مشهوری‌نژاد را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب)

تحلیل محمد گرجی‌آرا را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب)

تحلیل ولی نادی قمی را درباره این موضوع بخوانید (لینک مطلب)