دیده‌بان بورس یکشنبه (۲۰ مرداد)

11:40 - 1400/01/21
شاخص کل بورس روز گذشته را بدون تغییر محدودی سپری کرد و اگر چه توانست در محدوده سبزپوش باقی بماند اما حتی در نوسان‌های عددی از شاخص هم‌وزن جا ماند. سنگین‌تر شدن کفه بدبینی‌ها در بازارهای جهانی در مقابل سودآوری مطلوب شرکت‌های کالایی روندهای بی‌جهتی را در این دسته از سهام رقم زده است. در مقابل جدا از گروه‌هایی که بهانه‌هایی برای حرکت دسته‌جمعی دارند تمرکز بورس‌بازان بر برخی تک‌نمادها جالب‌توجه است.
دیده‌بان بورس یکشنبه (۲۰ مرداد)

 دنیای بورس: از لحاظ زمانی می‌توان موقعیت فعلی بازار سهام را این گونه تشریح کرد: با رسیدن به نیمه مرداد گزارش‌های فصلی کم‌تر نقش محرک برای روند قیمتی سهام را دارند و بیشتر در لباس حامی قیمت‌ها عمل می‌کند. همچنین گزارش‌های ماهانه قوای خود برای روندسازی در معاملات سهام را از دست داده‌اند و از این منظر باید در انتظار گزارش‌های ماه مرداد بود.

بنابراین می‌توان گفت داده‌های درونی بورس تهران در خفیف‌ترین شکل اثرگذاری خود قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر بازارهای جهانی دوران جدیدی را سپری می‌کنند. جنگ تجاری وارد مرحله جنگ ارزی شده است و انتهای این تقابل تا حدود زیادی نامشخص است. در عین حال کمی محافظه‌کاری (همان‌گونه که در بازارهای جهانی مشاهده می‌شود) ادامه روند بازار کامودیتی‌ها را چندان روشن ارزیابی نمی‌کند و بدین ترتیب طلا و اوراق قرضه به مامن سرمایه‌گذاران تبدیل شده‌اند.

نگرانی‌های جهانی و اینرسی بورس تهران

در این میان وابستگی قابل‌توجه بورس تهران به قیمت کالاهای پایه این انتظار را به وجود می‌آورد که در انتظار واکنش‌های متناسب از سوی سهامداران باشیم. با این وجود همان‌گونه که پیش از این و در گزارش‌های قبلی به آن تاکید شده است عدم واکنش‌دهی متناسب بازار سهام به سودآوری فوق‌العاده این دسته از سهام فرصت را برای پذیرش نسبی ریزش قیمت‌ها در بازار جهانی فراهم کرده است. از این منظر به نظر می‌رسد آرامش بازار داخلی را باید به اینرسی این بازار نسبت به داده‌ها و متغیرهای مرتبط نسبت داد که در این شرایط وجه دیگری از خود را به نمایش می‌گذارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت آن است که در شرایطی که صادرات نفت کشور با محدودیت‌های تحریمی فراوان روبروست درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی اهمیت فوق‌العاده‌ای برای حفظ تراز بودجه‌ای دولت دارد. در این شرایط (با فرض آن که تغییری در شرایط فروش نفت و همین‌طور کانال‌های مالی دیگری از جمله اینستکس ایجاد نشود) باید نتیجه گرفت که حرکت بازارهای جهانی به سمت رکود، تورم داخلی را در پی خواهد داشت. این مساله تعادلی بین کفه‌های مقداری و نرخ‌های فروش این دسته از شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر ایجاد تغییر در مولفه‌های مذکور به معنای کاهش ریسک سیستماتیک است و می‌تواند فشار کلی بر بازار سهام را کاهش دهد و در این شرایط به نظر می‌رسد سهام کامودیتی‌محور پتانسیل‌های بیشتری برای صعود داشته باشند.

با این وجود و در شرایط فعلی (فروکش جریان‌های اطلاعاتی و عقبگرد بازارهای جهانی) انتظار صعود محسوس قیمت‌ها در این گروه تا حدودی خوشبینانه خواهد بود. مجموع این عوامل سبب شده تا طی روزهای اخیر که بازارهای جهانی تلاطم فوق‌العاده‌ای را تجربه می‌کردند نه عرضه و نه تقاضا در معاملات این نمادها چندان خودنمایی نکند.

آیا بازارهای جهانی از سایه جنگ بیرون می‌آیند؟

این موضوع غیرقابل انکار است که جنگ تجاری به مراحل نگران‌کننده‌ای وارد شده است و بسیاری از حسگرهای اقتصادی زنگ هشدار وقوع رکود طی سال‌های نزدیک را به صدا در آورده‌اند. با این حال باید دید که اولویت‌های دو طرف این جنگ نهایتا چه مسیری را رقم خواهد زد. اگر چه تقابل چین و امریکا ممکن است بیش از کسب امتیاز بر مهار رقیب متمرکز شده باشد، با این حال باید در نظر داشت رشد اقتصادی برای چین و حل منازعات تجاری برای ترامپ (تا قبل از انتخابات سال آینده) اهمیت فراوانی دارد. این موضوع سبب می‌شود تا چین در اوج تنش‌های تجاری و ارزی همچنان بر تداوم مذاکرات تاکید کند. قرار است طی ماه آینده میلادی هیاتی به نمایندگی از چین به امریکا سفر کند تا امکان آتش‌بس این جنگ را ارزیابی نماید.

 در این شرایط ممکن است در بازارهای جهانی با یک تغییر روند محسوس در رابطه با قیمت کالاهای پایه مواجه باشیم و آن چه مسلم است آن است که چنین تغییر روندی می‌تواند جهش قیمت سهام مرتبط در بورس تهران را به همراه داشته باشد. به خصوص که این دسته از نمادها طی هفته‌های اخیر در سطوح بسیار جذاب قیمتی قرار گرفته‌اند.

با این وجود تصور تحقق چنین سناریویی‌ طی روزهای نزدیک پیش رو تا حدود زیادی خوشبینانه به نظر می‌رسد و این موضوع سبب شده تا بورس تهران طی جلسات اخیر بار دیگر شاهد تمرکز بر سهام کوچکتر باشد. در این شرایط آن دسته از فعالان سهام که به کسب بازدهی‌های کوتاه‌مدت می‌اندیشند بهانه‌ها برای حضور در سهام را جستجو می‌کنند و یا بدون توجه بهانه‌ها و اخبار، تنها بر اساس روندهای شکل‌گرفته طی روزهای اخیر مقصدی را برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت انتخاب می‌کنند.

این مساله که قرارگرفتن سهام بنیادی بازار در زیر فشار بازارهای جهانی ممکن است تداوم سکون قیمت‌ها در چنین دسته از سهامی را رقم بزند چندان دور از انتظار نیست، اما این موضوع را هم نمی‌توان نادیده گرفت که برای کسب سود از این دسته از نمادها باید سهام در قیمت بالاتری و به شخص دیگری فروخته شود؛ در غیر این صورت عایدی جز ضرر برای سهامدار رقم نخواهد زد و در چنین روند‌هایی ضررها نیز می‌تواند خارج از کنترل باشد. بر این اساس به مخاطبان توصیه می‌شود که برای حضور در معاملات هر دسته از سهام به اهداف مورد نظر خود و احتمال دستیابی به آن توجه داشته باشند.

  • رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: وزیر امورخارجه چین در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه بر لزوم کاهش تنش‌ها پیرامون مساله هسته‌ای ایران تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از شین‌هوا، وانگ یی، وزیر امورخارجه چین روز جمعه در تماسی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بر تمایل چین مبنی بر همکاری با فرانسه برای کاهش تنش‌های ایجاد شده پیرامون مسائل هسته‌ای ایران تاکید کرد.

یک دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا در منطقه منهتن، حکم مصادره ساختمان بنیاد علوی در نیویورک را لغو کرد. این حکم که ازسوی هیات منصفه دادگاهی دیگر در سال 2017 صادر شده بود به دولت آمریکا اجازه می‌داد ساختمان بنیاد علوی (آسمان‌خراش متعلق به ایران واقع در محله منهتن نیویورک) را به بهانه نقض قوانین و تحریم‌های واشنگتن علیه ایران مصادره کند.

ملا خیراله خیرخواه، عضو دفتر طالبان در قطر تاکید کرد: زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا پس از عید قربان به دوحه باز می‌گردد و احتمالا توافق صلح پس از عید قربان امضا می‌شود. او گفت، توافق صلح میان آمریکا و طالبان در حضور نمایندگان سازمان ملل، سازمان کشورهای اسلامی و منطقه‌ای پس از بازگشت زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا به دوحه پس از عید (۱۴ اوت) به امضا خواهد رسید.

ب) شرکت‌ها: محصول‌های سرد نوردیده سخت و نیمه سخت در فولاد مبارکه اصفهان به مرحله تولید آزمایشی رسید. با آغاز فرایند عرضه اولیه ۱۵ درصد از شرکت پخش هجرت در بازار دوم معاملات فرابورس ، هر سهم این شرکت جدید با ۱۸۵۰ تومان کشف قیمت و رکورد جدیدی در آمار خریداران ثبت شد. همچنین دو بانک ملت و صنعت‌ومعدن هم آماده واگذاری بلوک ۵.۷۴ و ۱۱.۲ درصدی شرکت‌های ملی مس و سیمان مازندران شدند.

فروش اقساطی 6 محصول سایپا از جمله پراید، تیبا ، ساینا و سراتو از ساعت 10 صبح امروز یکشنبه به صورت روزانه و اینترنتی آغاز می‌شود .در همین حال برخی رسانه‌ها اعلام کردند بازپرس شعبه پنجم دادسرای کارکنان دولت ۵ اسفند سال گذشته خواستار ممنوع‌ خروج شدن ۶ ماهه مدیرعامل سایپا شده است.