در نظرسنجی هفتگی دنیای بورس مطرح شد

انتظار برای هفته‌ای کم‌نوسان

11:23 - 1400/01/21
معاملات هفته گذشته بورس تهران با رشد 2 درصدی شاخص کل به پایان رسید. علی رغم بازگشت تعادل به معاملات، تردید و احتیاط دو فاکتور اصلی سهامدارای در این دوره از دادوستدهاست. نتایج نظرسنجی این هفته دنیای بورس به خوبی نشان‌دهنده این موضوع است. به طوری که غالب سهامداران و کارشناسان حاضر در نظرسنجی، روند شاخص کل در هفته پیش رو را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند.
انتظار برای هفته‌ای کم‌نوسان

دنیای بورس: کارشناسان

صعودی: 33 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند بازار تنش‌های سیاسی را در حال کمرنگ شدن ارزیابی کرده و این موضوع می‌تواند بار دیگر نگاه‌ها به عملکرد شرکت‌ها و وضعیت بنیادی سهام را را تقویت کند. جایی که نرخ ارز در سامانه نیما رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده‌است و عامل مهمی در افزایش میزان درآمد ریالی شرکت‌های فعال در بورس است. محرک این افزایش توجه به سهام مزبور را گزارش‌های اردیبهشت و سال گذشته شرکت‌ها می توانند رقم بزنند.

 

کم‌نوسان: 43 درصد از کارشناسان مزبور نیز روند قیمت‌ها را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این کارشناسان سایه نگرانی‌های ناشی از تنش‌های سیاسی در بازار وجود دارد و این مهمترین عامل احتیاط سهامداران و توقف رشد قیمت‌ها در روز‌های اخیر بوده است. در این شرایط علاوه بر نگرانی‌های سیاسی، ناشی از تهدیدات آمریکا دو عامل دیگر در بازار وجود دارد که تصمیم‌گیری سهامداران را کمی به تعویق می‌اندازد. گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها در کنار گزارش‌های سالانه در روزهای آتی کم‌کم منتشر خواهد شد و محتوای آن‌ها به دلیل شرایط خاص سیاسی و اقتصادی بیش از پیش مد نظر سهامداران قرار خواهد گرفت. بر همین اساس به نظر می‌رسد در یکی دو هفته آینده، سهامداران فعالیت خود در بازار را کاهش دهند تا با ارزیابی جدید از وضعیت شرکت‌ها برنامه سهامداری خود را به‌روزرسانی کنند. بر همین اساس به نظر می‌رسد قیمت سهام نیز در محدوده اندکی نوسان کند. علاوه بر این وضعیت در بازارهای جهانی به دلیل تنش‌های آمریکا و چین که هفته گذشته به دلیل تحریم برخی از قطعات نرم‌افزاری شدت یافت، یکی از مهم‌ترین دلایل بنیادی رشد قیمت‌ها در بورس کالامحور تهران را تحت الشعاع قرار داده است.

نزولی: 24 درصد از کارشناسان روند شاخص کل را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. نگرانی‌های سیاسی ناشی از تحریم و تهدیدات رییس‌جمهور آمریکا موضوعی است که منجر به عقب‌نشینی سهامداران در هفته پیش رو خواهد شد. در این میان برخی تحرکات در بازار ارز و طلا می‌تواند بار دیگر نگاه سهامداران را از فعالیت در بورس دور کند. ریزش قیمت نفت و فلزات پایه در بازارهای جهانی در پایان هفته گذشته نیز دیگر عامل اثرگذار در افت قیمت‌ها به شمار می‌رود.

 

سهامداران

صعودی: 31 درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی روند شاخص کل را صعودی ارزیابی کرده‌اند. فروکش کردن نگرانی‌های سیاسی که آن را به کاهش قیمت نفت نیز بسط داد، در کنار صعود نرخ دلار در سامانه نیما مهمترین دلایل صعود قیمت‌ها در هفته جاری خواهد بود. ضمن آنکه برگزاری فصل مجامع و تقسیم سود نقدی به عنوان فاکتورهای جذابیت سهامداری در روزهای آتی بورس را نباید از نظر پنهان داشت.

کم‌نوسان: 38 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی معتقدند بورس در این هفته روند کم‌نوسانی را پشت سرخواهد گذاشت. نگرانی‌ها در عرصه سیاسی و همچنین وضعیت پرابهام بازارهای جهانی به دنبال تشدید تنش‌ها بین آمریکا و چین عامل احتیاط سهامداران و نوسان اندک قیمت‌ها خواهد بود. تحرکی نیز اگر باشد همچون روزهای اخیر در سهام کوچکتر بازار و با هدف سفته‌بازی است.

نزولی: 31 درصد سهامداران نیز روند شاخص سهام را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. تنش‌های سیاسی بین آمریکا و ایران و وضعیت بازارهای جهانی مهمترین عامل عقب‌نشینی قیمت‌ها در هفته جاری ارزیابی می‌شود.