تاشوهای محبوب اما گران قیمت

11:04 - 1400/01/21

حالا با توجه به آنکه گوشی‌های تاشو تبدیل به یکی از مهم‌ترین روندهای اصلی سال ۲۰۱۹ شده‌اند، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده موبایل به سمت تولید این محصول روی آورده‌اند یا برنامه جدی برای تولید آن دارند. حدود یک سال است که غول‌های تکنولوژی مانند سامسونگ و هوآوی از برنامه‌های خود برای معرفی و عرضه گوشی‌های هوشمند تاشو و انعطاف‌پذیر خبر داده‌اند.  از آنجا که بازار گوشی‌های هوشمند به مرحله اشباع رسیده و شرکت‌های سازنده نیز با معرفی و افزودن قابلیت‌های جدید، دیگر نمی‌دانند باید برای جلب مشتریان بیشتر و رضایت طرفدارانشان چه‌کار بکنند، به گوشی‌های هوشمند تاشو و منعطف روی آورده‌اند تا شاید بتواند بازار راکد موبایل‌های هوشمند را رونق ببخشد و تحول قابل‌توجهی را برای کاربران و شرکت‌های تولیدکننده موبایل به همراه بیاورد. با اینکه تولیدکنندگان موبایل و غول‌های تکنولوژی مختلفی در جهان به سمت و سوی توسعه، طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند تاشو روی آورده‌اند، اما برخی از آنها مثل اپل به‌نظر می‌رسد که هنوز برنامه‌ای برای عرضه یک گوشی تاشو مجهز به صفحه نمایش انعطاف‌پذیر ندارد.

برخلاف شرکت آمریکایی اپل، برخی دیگر از شرکت‌های آسیایی مانند سامسونگ و هوآوی گوی رقابت را از سایر رقبای قدرتمند خود ربوده‌اند و در این حوزه پیشتازی می‌کنند. در همین راستا، سامسونگ و هوآوی از دو گوشی هوشمند تاشو و انعطاف‌پذیر خود رونمایی کرده‌ و توجه بسیاری از کاربران و علاقه‌مندان را به خود جلب کرده‌اند. به این ترتیب وب‌سایت زد‌دی‌نت به‌تازگی فهرستی از برندهای تکنولوژی و سازندگان گوشی‌های هوشمند را که تا حالا به سراغ گوشی‌های تاشو رفته و مدل جدید خودشان را به این بازار معرفی کرده‌اند، منتشر کرده است. با این اوصاف باید منتظر گوشی‌های جدید گلکسی فولد از سامسونگ، میت‌ایکس از هوآوی و البته گوشی‌های تاشو شرکت‌های موتورولا، شیائومی، ال‌جی، اوپو و زدتی‌ای باشیم.

بازار دو میلیون دستگاهی

به هر حال گوشی‌های تاشو از راه رسیده‌اند و احتمالا شباهت زیادی به گلکسی فولد سامسونگ و میت‌ایکس هوآوی خواهند داشت. این در حالی است که باید منتظر ورود بازیگران جدیدی به این بازار باشیم. با این حال اما ۲۰۱۹ احتمالا نمی‌تواند سال اوج گرفتن گوشی‌های تاشو باشد، چون این محصولات هنوز در ابتدای راه خودشان هستند و در دسته محصولات لوکس قرار می‌گیرند؛ مخصوصا با قیمت‌های نجومی که برای بعضی از آنها اعلام شده است. در نهایت اما کارشناسان موسسه تحقیقاتی Canalys پیش‌بینی کرده‌اند که کمتر از دو میلیون دستگاه گوشی تاشو در سال ۲۰۱۹ به سراسر دنیا صادر خواهد شد.   «نیکول پنگ» یکی از کارشناسان این موسسه در این مورد گفته است: «گوشی‌های تاشو هنوز به تولید انبوه نرسیده‌اند و تولیدکنندگان سعی دارند انتظاراتشان از فروش این محصولات را واقعی‌تر کنند.

با این اوصاف احتمالا سامسونگ و هوآوی بیشترین سهم بازار گوشی‌های تاشو را در سال ۲۰۱۹ در اختیار خواهند گرفت. با وجود حجم بالای صادرات، این گوشی‌ها در حال‌حاضر چندان در اولویت قرار ندارد و هدف فعلی افزایش آگاهی مردم از این محصولات و قابلیت‌هایشان است تا بتوانند آن را در سبد خریدشان قرار بدهند. درست به همین دلیل هم هست که شرکت‌های تولیدکننده تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا نوآوری‌های بیشتری و متفاوت‌تری را در گوشی‌های تاشو خودشان ارائه بدهند و نظر کاربران بیشتری را جلب کنند.» این در حالی است که قیمت نهایی فروش این گوشی‌ها عامل مهمی در رونق گرفتن بازار این محصولات خواهد بود. «بن‌سانتون» یکی دیگر از کارشناسان این موسسه معتقد است که گوشی‌های تاشویی با طراحی بیرون‌بازشو مانند میت‌ایکس هوآوی، طبیعتا گوشی‌های ارزان‌تری خواهند بود چون نیازی به تعبیه دوربین‌های زیاد و البته نمایشگر بیرونی مانند گلکسی فولد سامسونگ نخواهند داشت. اما ظاهرا گوشی‌های با طراحی شبیه میت‌ایکس آن‌قدر دیر به بازار می‌آیند که بعید است بتوانند تاثیر چندانی روی بازار این محصولات در سال ۲۰۱۹ بگذارند.