ریزش دسته‌جمعی ارزهای دیجیتال

کریپتوها در تیررس FATF

11:04 - 1400/01/21
خبر وضع قوانین جدید بر ارزهای دیجیتال به منظور جلوگیری از پولشویی و عدم اختصاص خدمات بانکی به شرکت‌های سرویس‌دهنده ارزهای دیجیتال در تعطیلات آخر هفته منجر به ریزش دسته‌جمعی کریپتوها در بازگشایی بازارهای جهانی شد.
کریپتوها در تیررس FATF

دنیای بورس: هفته گذشته گروه ویژه اقدام مالی «FATF» نسخه تفسیری بازنگری شده خود را نهایی کرد که شامل ضروریات قاعده‌مند کردن و نظارت بر شرکت‌های سرویس‌دهنده دارایی‌های دیجیتال است. گروه ویژه اقدام مالی یک نهاد فراملیتی شامل 30 کشور است و هدف آن دستیابی به روشی است که به موجب آن با پولشویی مبارزه شود.

به گزارش «Investing» گروه ویژه اقدام مالی از اعضای خود خواسته است تا به دستور‌العملی برای جلوگیری از استفاده ارزهای دیجیتال در پول‌شویی و حمایت از تروریسم برسند. این دستور‌العمل شامل ثبت شرکت‌های سرویس‌دهنده ارزهای دیجیتال در حوزه قضایی خود و فراهم آوردن اطلاعات ثبتی به قانون‌گذاران است.

بیت‌کوین با افت 2.6 درصدی به سطح 3725 دلار رسیده است. XRP و لایت‌کوین با 2.89 و 5.32 درصد کاهش روزانه به بهای 0.30248 و 46.02 دلار در حال معامله هستند. اتریوم نیز با ثبت سنگین‌ترین افت به میزان 6.1 به بهای 126.24 دلار به فروش می‌رسد.

گروه ویژه اقدام مالی تا 8 آوریل به اصلاح نظرات خواهد پرداخت و جلسه قانون‌گذاران در ماه ژوئن برگزار خواهد شد.

از طرف دیگر مشکلات عدم تعلق خدمات بانکی به شرکت‌های سرویس‌دهنده رمزارزها از مشکلات اساسی کریپتوها به شمار می‌رود و بهای آنها را تحت فشار قرار داده است. با مشخص شدن موضع بانک‌های مرکزی کشورهای جهان در قبال کریپتوها شاید این وضعیت بهتر شود.

آمریکا هنوز از اعمال قوانین مخصوص بر کریپتوها امتناع کرده است. با این حال کشورهای اروپایی و آسیایی تلاش ویژه‌ای در قانون‌مند کردن این ارزها در پیش گرفته‌اند. آلمان به دنبال ساختاری قانون‌مند برای استفاده از ارزهای دیجیتال است. کشورهای بالکان مدت‌هاست که در این ضمینه پیشی گرفته‌اند و کشور مالت چند ماه است که قوانین ابلاغی خود را به اجرا گذاشته است.

در آسیا نیز ژاپن پیشرو استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین و رمز ارزهاست. به تازگی کشور بحرین هم به عنوان اولین کشور عربی اعلام کرده است که تلاش‌های خود را برای حصول چارچوب قانونی استفاده از ارزهای دیجیتال آغاز کرده است.