آمار رشد اقتصادی چین تا چه حدی نگران کننده است؟

زنگ خطری جدی برای بازارهای کالایی

09:33 - 1400/01/21
روز جمعه گذشته آمار رشد اقتصادی چین در فصل سوم سال 2018 منتشر شد و این گزارش نگرانی‌های گسترده‌ای را در میان فعالان بازارهای کالایی پدید آورد. کاهش نرخ رشد اقتصادی برای چهارمین فصل متوالی زنگ‌خطری جدی را در زمینه چشم‌انداز تقاضا برای کالاهای خام صنعتی به صدا درآورد.
زنگ خطری جدی برای بازارهای کالایی

بر طبق گزارش اداره آمار ملی چین، تولید ناخالص داخل این کشور در فصل سوم سال نرخ رشد سالانه‌ای برابر با 6/5 درصد را پشت سر گذاشته است. این ضعیف‌ترین نرخ رشد فصلی از فصل دوم سال 2009 میلادی تاکنون به حساب می آید.

علاوه بر ثبت ضعیف‌ترین نرخ رشد فصلی در 10 سال اخیر، باید به این نکته توچه کرد که رشد اقتصادی چین سیری نزولی را در چهار منتهی به فصل سوم سال جاری تجربه کرده است. تولید ناخالص داخلی چین در فصل پایانی سال 2017 میلادی رشد سالانه‌ای برابر با 6/9 درصد را پشت سرگذاشت. نرخ مذکور در فصل اول و دوم سال جاری نیز به ترتیب به 6/8 و 6/7 درصد رسید. همچنین میانگین نرخ رشد اقتصادی سالانه چین در 9 ماه ابتدایی سال جاری در سطح 6/7 درصد قرار گرفت و این در حالی است که در مدت مشابه سال 2017 نرخ مذکور به 6/8 درصد رسیده بود.

در این میان با وجود وعده‌های دولت چین برای اجرای برنامه‌های تحریک اقتصادی، بخشی از تحلیلگران نسبت به کاهش بیش از پیش نرخ رشد اقتصادی این کشور به تبع تداوم جنگ تجاری با آمریکا هشدار می‌دهند. آرام‌شدن سیر رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان مسلما تبعات فراوانی را در عرصه‌ های گوناگون به ویژه در سمت تقاضای کالاهای خام از جمله نفت، فلزات پایه و محصولات پتروشیمی خواهد داشت.

در سال‌های اخیر حکومت چین تلاش‌های گسترده‌ای را برای تغییر موتور محرک رشد اقتصادی این کشور از صادرات به سوی مصرف داخل صورت داده اما کماکان راه طولانی در اجرا این برنامه پیش روی دولتمردان قرار دارد. اداره آمار ملی چین نیز در گزارش اخیر خود از لزوم تحریک مصرف داخلی به منظور دستیابی به هدفگذاری رشد اقتصادی سال جاری سخن به میان آورده است.

ذکر این نکته ضروری است که حکومت چین هدفگذاری رشد اقتصادی برای سال 201/8 را در سطح 6/5 درصد  قرار داده است.