با ایجاد سازوکار ویژه کشورهای ۱+۴ مطرح شد

زمان اجرای تسهیل تبادلات مالی اروپا با ایران

09:16 - 1400/01/21
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از زمان اجرایی شدن طرح این اتحادیه برای تسهیل تبادلات مالی با ایران خبر داد.
زمان اجرای تسهیل تبادلات مالی اروپا با ایران

دنیای بورس: به گزارش رویترز، فدریکا موگرینی اعلام کرد: طرح این اتحادیه برای تسهیل تبادلات مالی با ایران پیش از آبان ماه یعنی زمان آغاز تحریم‌هایی نفتی آمریکا علیه ایران اجرایی می‌شود.

وی پیش از این به «سی‌ان‌ان» گفته بود، با اروپایی و البته با روس‌ها، چینی‌ها و دیگران در جهان، کانال‌هایی به منظور حفظ تجارت با ایران ایجاد کرده‌ایم، سازوکاری که می‌تواند ادامه این تجارت را صرف‌نظر از تحریم‌های ثانویه اعمالی از سوی آمریکا تضمین کند.کشورهای عضو در حال کار روی جزئیات فنی هستند. رئیس شورای اروپا هم در نشست مجمع سازمان ملل گفته بود برجام به ایجاد فضای گفت‌وگو درباره رفتار منطقه‌ای و موشکی ایران کمک کرد. بر مبنای دیدگاه اروپا تا زمانی که ایران کاملا به این توافق پایبند باشد،اتحادیه اروپا هم به آن متعهد می‌ماند. معاون وزیر خارجه مسکو هم گفته بود: مسکو و شرکایش (در برجام) شرایط برای ادامه همکاری با ایران پس از بسته جدید تحریم‌های آمریکا در ماه نوامبر ( آبان ) را فراهم می‌کنند.

دیدار وزرای خارجه ایران و عمان

به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف نیز پیش‌تر دربارهه ساز و کار ویژه ۱+۴ گفته بود: اروپایی‌ها در چند ماه گذشته تلاش وسیعی انجام دادند و دست کم تاکنون هفت بانک مرکزی توافق کرده‌اند راهکار ویژه مالی برای ارتباط با ایران ایجاد و در آینده نیز این راهکار را به موسسه‌ای تبدیل کنند.

بر این اساس آنچه که به مساله ایران ربط دارد، در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود اما آنچه که آن‌ها می خواهند موسسه‌ای تشکیل دهند که فراتر از ایران بتواند کار کند، ممکن است بیشتر طول بکشد.همان گونه که موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای گفت: این راهکار ویژه فقط برای اروپا نیست بلکه سایر کشورها و شرکت هایی که با ایران تعامل مالی دارند می‌توانند پول را به این حساب واریز کنند و هزینه‌های صادرات را نیز از این حساب برداشت کنند.

وزارت امور خارجه اعلام کرده این راهکار مفیدی است برای اینکه موسسه‌های مالی که بیشتر با دلار کار می کنند یا حتی در معاملات یورویی با ایران هم می‌توانند مورد تحریم آمریکا قرار گیرند، از فشار و تحریم آمریکا مصون بمانند. یعنی کار فقط با یورو انجام می‌شود و هیچ حضوری در بازارهای دلاری و آمریکا ندارد، این راهکار خوبی برای از بین بردن یکی از ساز و کارهای تحمیلی آمریکا در حوزه بانکی است.

محمد جواد ظریف در دیدار با بن‌علوی؛ وزیر خارجه عمان در حاشیه نشست سازمان ملل – نیویورک هم گفته بود: ایران به همکاری با شریکانش ادامه خواهد داد تا فضایی جدید ایجاد کند که در آن ملت‌هایی که برای خودشان احترام قائلند بتوانند منافع خود و تعهدات بین‌المللی‌شان را دنبال کنند. این در حالی بود که نشست وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه و اوضاع ادلب و به منظور بررسی جزییات بیشتر «توافق ادلب» در حاشیه هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با حضور وزرای خارجه سه کشور برگزار شده بود.

ایرانی‌ها توافق خواهند کرد

به گزارش فارس پیش‌تر دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری آمریکا در کنفرانسی خبری در مقر سازمان ملل متحد مدعی بود: شرکت‌ها باید انتخاب کنند با ایران باشند یا آمریکا.اهمیتی ندارد سران دنیا درباره ایران چه فکر می‌کنند. ایرانی‌ها نزد من خواهند آمد و توافق خواهند کرد. فکر می‌کنم اینطور می‌شود. شاید هم اینطور نشود.

بر مبنای ادعاهای ترامپ ایران مجبور است به میز مذاکره برگردد و آنها مجبورند صحبت کنند.این کار را از موضع قدرت یا ضعف انجام نمی‌دهم. فقط می‌گویم آن‌ها در یک مقطع زمانی، مجبورند به میز مذاکره برگردند. بعد از خروج آمریکا از برجام، مشکلات در ایران شدت گرفته است. تورم در آنجا بالا است. پول آن‌ها بی‌ارزش شده. مجبورند مذاکره کنند. پیش‌تر بنیامین نتانیاهو هم ادعای همانندی علیه اقتصاد ایران در مجمع سازمان ملل مطرح کرده بود.

ترامپ همچنین در مصاحبه با «ان بی سی» بعد از نشست شورای امنیت سازمان ملل گفته بود: برجام یکی از بدترین توافق‌هایی است که دیده ام و آمریکا 150 میلیارد دلار به ایران داده است. برای همین از این توافق خارج شدیم. به گفته وی شاید در آینده توافق جدیدی انجام شود که توافق بهتری خواهد بود .

ترامپ مدعی است هنگام حضور در ریاست جمهوری ، موضوع این بود که ایران چه زمانی می تواند کنترل خاورمیانه را به دست آورد اما در حال حاضر کار به جایی رسید که ایران فقط می خواهد از وضعیت سخت نجات یابد.

در همین رابطه نیز بخوانید: 

پرسش و پاسخ حسن روحانی با رسانه‌های خارجی در نیویورک

گزارش روحانی از سفر به نیویورک

پیمان بانکی اروپا علیه تحریم‌های اروپا

چهار دلیلی که ایران نمی‌خواهد با ترامپ دیدار کند/ حسین موسویان

واکنش معاون وزیر خارجه به ادعاهای بنیامین نتانیاهو