عرضه محصولات فرآورده‌های نفتی در بورس کالا و انرژی

بازیگردانی بورس‌های کالایی

09:03 - 1400/01/21
جلسه امروز دادوستدهای بورس کالا با عرضه مفتول مسی سه شرکت تولیدکننده و تختال فولاد هرمزگان آغاز شد. مفتول مس شرکت صنایع ملی مس ایران امروز با ارقام جدیدی در سمت تقاضا مواجه شد. امری که توانست روند قیمتی این سهم را تغییر دهد و معاملات این نماد را به محدوده مثبت بکشاند. معاملات فرآورده‌های نفتی نیز نکات تعیین‌کننده‌ای در رابطه با سودآوری شرکت‌های مرتبط در بر داشت.
بازیگردانی بورس‌های کالایی

دنیای بورس: در روزهای اخیر نقش دادوستد بورس‌های کالایی در سودآوری شرکت‌ها و نیز روند قیمتی سهام به شدت ملموس‌تر است و رصد متغیرهای این سیستم با دقت بیشتری توسط فعالان بازار صورت می‌گیرد. داستان مکرر سیاست‌‌گذاری‌های سردرگم و تغییر رویه‌ها سبب می‌شود تا این بازار به عنوان معیار دقیق‌تری برای سنجش تحولات مورد استفاده قرار گیرد.

معاملات فیزیکی فلزات

معاملات امروز بورس کالا در چندین دسته همچنان حائز اهمیت بود. در دسته محصولات صنعتی دو گروه محصول فولادی و مسی عرضه شدند. عرضه محصولات فولادی همچنان متاثر از رویه‌های وزارت صمت با چالش‌های فراوان روبروست و به نسبت دیگر صنایع چندان بستری برای ایجاد تحول ندارد. اکثر نمادهای فولادی امروز کار خود را متاثر از تداوم روند پر بحث و حدیث عرضه‌ محصولات این گروه در محدوده منفی آغاز کردند. در جلسه امروز 60 هزار تن تختال فولاد هرمزگان به قیمت پایه 2184 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. حجم تقاضای حاضر برای این محصول 57 هزار تن در قیمت پایه بود.

با این حال سقف‌شکنی‌های مفتول مسی سبب تشدید تقاضا در کل نمادهای بزرگ گروه شد و توانست معاملات این گروه را به محدوده مثبت بکشاند. در هفته‌های اخیر معاملات محصولات مسی نقش مستقیمی در معاملات «فملی» و بعضا در سایر نمادهای گروه فلزات اساسی داشته است. در معاملات امروز نیز 1000 تن از محصول مفتول مسی این شرکت عرضه شد و در سمت تقاضا با سقف قیمتی 48.7 میلیون تومانی به ازای هر تن مواجه شد؛ نرخی که پیش از این به ثبت نرسیده بود. به نظر می‌رسد که قیمت پایانی معاملات این محصول بالاتر از 46 میلیون تومان قرار بگیرد. این عدد برای جلسه پیشین در سطح 45.2 تومان قرار داشت.

معاملات فرآورده‌های فرعی نفتی در بورس کالا

سه پالایشگاه اصفهان، تبریز و تهران در جلسه امروز معاملات بورس کالا هر کدام 10 هزار تن وکیوم باتوم عرضه کردند. قیمت پایه این محصول برای هر سه عرضه‌کننده 1271 تومان لحاظ شده بود. با این حال احتمالا قیمت پایانی این محصول برای پالایشگاه اصفهان، در نزدیکی 4 هزار تومان؛ برای پالایشگاه تبریز در نزدیکی 3900 تومان و برای پالایشگاه تهران در نزدیکی 3700 تومان قرار بگیرد. همان‌گونه که پیش از این تاکید شده است این نرخ علاوه بر تاثیر بر درآمد شرکت‌های پالایشی، تاثیر مستقیمی در بهای ماده مصرفی قیرسازان دارد.

در نوبت بعدی لوب‌کات دو پالایشگاه تهران و بندرعباس در این سامانه عرضه شد که قیمت پایانی این محصولات بدون رقابت چندانی در نزدیکی قیمت پایه قرار گرفت. این عدد برای پالایشگاه تهران در نزدیکی 2013 تومان و برای پالایشگاه بندرعباس در نزدیکی 1995 تومان است. لوب‌کات به عنوان ماده مصرفی روانکارسازان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داد و ستدهای بورس انرژی؛ عدم وجود تقاضا برای نفت سفید «شبندر»

معاملات برخی دیگر از محصولات پالایشگاه‌ها در بورس انرژی دنبال شد. از جمله این موارد می‌توان به عرضه نزدیک به 2 هزار تن آیزوریسایکل پالایش نفت تهران با قیمت پایه 2653 تومان به ازای هر کیلوگرم اشاره کرد که قیمت پایانی این محصول در نزدیکی 5711 تومان قرار گرفت.

همچنین 3 میلیون لیتر از حلال 402 پالایش نفت تبریز با قیمت پایه 2223 تومان به ازای هر لیتر عرضه شد و قیمت پایانی آن در سطح 6234 تومان قرار گرفت.

200 هزار لیتر از حلال 404 پالایش نفت شیراز نیز که با قیمت پایه 2192 تومان به ازای هر لیتر عرضه شده بود نهایتا با قیمت پایانی 4960 تومان مورد معامله قرار گرفت.

از سوی دیگر نفت سفید پالایش نفت بندرعباس که در رینگ بین‌المللی عرضه شده بود با تقاضایی مواجه نشد و بدون خریدار ماند. این نخستین بار بود که پالایشگاه بندرعباس به صورت مستقیم به عرضه این محصول خود در بورس انرژی آن هم با مکانیزم فعلی اقدام می‌کرد و از آن جا که کشف قیمت این محصول بر اساس پرمیوم دلاری ( آن هم با نرخ ارز بازار ثانویه) صورت می‌گیرد می‌توانست در روند درآمدزایی این شرکت تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد. همین مساله سبب شده بود تا معاملات امروز «شبندر» از دقایق آغازین در محدوده صف خرید قرار بگیرد. در این شرایط واکنش بازار به عدم حضور خریدار برای این محصول در معاملات روز آتی مستلزم رصد است.