نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (14 شهریور)

09:00 - 1400/01/21
معاملات امروز با رشد محدود شاخص کل شروع شد اما این نماگر رفته‌رفته تحت فشار عرضه و همچنین نبود تقاضای موثر در دامنه منفی قرار گرفت. در عین حال، رشد 185 واحدی شاخص هم‌وزن حکایت از قدرت تقاضا در سهام شرکت‌های کوچکتر بازار دارد. پس از افزایش قابل‌ملاحظه نماگر اصلی طی دو روز کاری قبل، افزایش احتیاط بورس‌بازان در دادوستدهای روز پایانی هفته شدت گرفته و در این بین سایر عوامل سایه‌گستر بر بازار سرمایه نیز بر این فشار افزوده‌اند. در این نیمروز به بررسی این عوامل پرداخته شده است.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (14 شهریور)

دنیای بورس: همان‌طور که انتظار می‌رفت و در دیده‌بان امروز اشاره شد، معاملات امروز به‌ویژه در گروه‌های کالایی با احتیاط بیشتری آغاز شد و این روند در جریان معاملات تداوم یافت. علاوه بر نگرانی‌ها در مورد رکوردشکنی‌های دلار در بازار آزاد، تعطیلات پایان هفته و محدودیت‌های قیمتی برای محصولات فولادی در معاملات امروز بورس کالا نیز بر فشار عرضه سهام اثرگذار به نظر می‌رسند.

از سنت‌های نانوشته بورس تهران، احتیاط بیشتر معامله‌گران در معاملات روز چهارشنبه است. در واقع، از یک‌سو بازار سهام داخلی وارد تعطیلی دو روزه در پایان هفته می‌شود و از سوی دیگر عدم اعتماد به ثبات شرایط به خصوص در زمینه سیاست‌گذاری‌ها ممکن است برخی را به عدم سهامداری در روزهای انتهایی هفته ترغیب کند. در این بین رشد قابل‌توجه بازار سهام طی دو روز کاری اخیر نیز این امر را تسهیل کرده است.

مسیر متفاوت فلزات و پتروپالایشی‌ها

معاملات امروز گروه فلزات جالب‌توجه است. افزون بر تاثیرپذیری این گروه از قیمت‌های جهانی، معاملات امروز برخی محصولات فولادی در بورس کالا نیز زمینه را برای فشار بر عرضه این سهام، به ویژه بزرگان این صنعت فراهم کرده است. مروری بر فهرست نمادهای اثرگذار بر شاخص کل گواه این مدعاست. بیشترین فشار بر شاخص کل در جریان معاملات امروز از جانب نمادهای «کگل»، «فولاد»، «فملی»، «ومعادن» و «فخوز» است. این در حالی است که گروه‌های پالایشی و پتروشیمی وضعیت مساعدتری در معاملات امروز را تجربه می‌کنند و برخی از نمادهای این دو گروه نظیر «شپنا»، «شتران» و «شپدیس» جزو حامیان دماسنج بازار به شمار می‌روند.

سقف کوتاه بورس کالا برای محصولات فولادی

به نظر می‌رسد مهمترین عامل اثرگذار بر معاملات امروز فلزی‌-معدنی‌ها نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالاست. طبق دستورالعمل جدید وزارت صنعت، که در ابتدای هفته جاری منتشر شد، قیمت پایه عرضه محصولات فولادی نسبت به مرحله قبل 5 درصد کاهش یافت اما دامنه نوسان 5 واحد درصد بیشتر شد. بنابراین، عملا اصلاح رو به بهبودی در معاملات بورس کالای فولادسازان رخ نداده است و همین امر مانع از ایجاد تقاضای موثر در سهام فولادی است. بر اساس دستورالعمل جدید، عدم رشد قیمت‌ها نسبت به عرضه قبلی زمینه‌ساز رشد محسوس تقاضا در قیمت پایه محصولات فولاد مبارکه اصفهان طی معاملات امروز بورس کالا نیز شده است.

اما ثبت معاملات کاتد مس در روز گذشته و در قیمت هر کیلوگرم 43 هزار تومان که حاکی از رشد 40 درصدی نسبت به نرخ مردادماه است،  نیز منجر به شکل‌گیری روند قدرتمند در این سهم نشد. بنابراین می‌توان تا حد زیادی عدم تمرکز سرمایه‌گذاران در معاملات را عامل اصلی این کم‌واکنشی نامید.  با این حال، نمادهای کوچک‌تر که توانایی کمتری برای جذب نقدینگی دارند و در فروش هم چابک‌ترند، وضعیت مناسب‌تری دارند و اکثرا در محدوده بالای قیمت در حال معامله هستند. از آن جمله می‌توان معاملات نماد «فباهنر»، «کیمیا» و «فولاژ» را  مثال زد.

تداوم روزهای خوش پالایشی‌ها

به‌رغم عدم اصلاح قیمت محوصلات فولادی در بورس کالا، پالایشی‌ها بورس تهران به لطف آزادسازی قیمت محصولاتشان وضعیت خوبی به لحاظ ورود نقدینگی و رشد قیمتی تجربه می‌کنند. اگر چه در ابتدای معاملات به دلیل مواضع احتیاطی بورس‌بازان شاهد نوسان محدود قیمت در این گروه بودیم اما قیمت‌ها رشد تدرجی در معاملات امروز تجربه کردند. برای سومین روز متوالی است که پالایشی‌ها با اهرم آزادسازی قیمت در بورس کالا با رشد محسوس تقاضا مواجه‌اند. در برخی از سهام این گروه مثل «شراز»، تقاضای پایدارتر بود و صف طولانی خرید از همان شروع کار بازار مشاهد می‌شد. دیگر هم‌گروه‌هی‌ها نظیر «شاوان» و «شتران» هم در ساعات پایانی معاملات، در زمره پالایشی‌های پرتقاضا قرار گرفتند.  در معاملات سایر فرآورده‌های نفتی بورس کالا و در حالی قیمت پایه وکیوم باتوم پالایشگاه اصفهان و پالایشگاه نفت تهران با شیوه متفاوتی تعریف شده بودند شاهد تشکیل تقاضا در قیمت‌های بسیار بالاتر از قیمت پایه هستیم. سقف بهترین تقاضا برای وکیوم باتوم اصفهان به 4000 تومان در هر کیلوگرم می‌رسد در حالی که قیمت پایه این محصول 1271 تومان درنظر گرفته شده است. سه شرکت پالایشگاه نفت اصفهان، تهران و شیراز عرضه کنندگان امروز وکیوم باتوم بودند و به نظر می‌رسد محدوده 3800 تومان به ازای هر کیلوگرم برای این محصول از سمت خریداران تثبیت شود.

کام شیرین «قندی‌»ها

از ویژگی‌های بارز معاملات امروز رشد دسته‌جمعی در سهام گروه قندی است. شاخص این گروه با رشد 4.5 درصدی، بیشترین افزایش روزانه را در مقایسه با سایر گروه‌ها(به جز گروه‌‌های تک‌سهمی) تجربه می‌کند. رشد قدرت تقاضا در این گروه بیش از عرضه است به‌طوری که غالب نمادهای این گروه با صف خرید روبه‌روست هستند اما حد سفارش‌های فروش بالاتر از قدرت تقاضاست و همین امر به تداوم صف خرید در این سهام منجر شده است. عدم رشد متناسب با دیگر گروه‌ها طی چند هفته اخیر یکی از عوامل انتقال نقدینگی به این گروه ارزیابی می‌َشود که منجر شده‌است تا اهالی بازار وزن زیادی به اخبار مثبت موجود در این گروه نظیر بحث صادرات قند، افزایش نرخ و مواردی از این دست بدهند که به علت کوچک بودن سهام مربوط، موج اولیه نقدینگی می‌تواند تحریک کننده نقدینگی‌های بعدی و تداوم روند در کوتاه‌مدت باشد. اتفاقی که شاهد بروز آن در سایر صنایع کوچک‌تر بورسی طی روزهای اخیر نیز بوده‌ایم.