سمت‌وسوی بازار سرمایه به کجا خواهد رفت؟

تاثیر تحریم‌ها بر صنایع بورسی

16:34 - 1400/01/18
بازار سرمایه در بازه‌های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت رفتارهای متفاوتی از خود نشان خواهد داد. از دید ناظران منطق و تحلیل جایگزین رفتارهای هیجانی می‌شود و اگر نوسان‌های کوتاه‌مدت رخ دهد، در بلندمدت اصلاح می‌شود.
تاثیر تحریم‌ها بر صنایع بورسی

دنیای اقتصاد: بازار سهام از ابتدای سال‌جاری تاکنون با بیم و امیدهای فراوانی همراه بود. تحولات سیاسی همچون برقراری مجدد تحریم‌ها در افت‌وخیزهای بازار بی‌تاثیر نبود. بررسی روند تاریخی بازار سرمایه ایران نشان می‌دهد رفتار بازیگران این بازار در کوتاه‌مدت غالبا ناشی از هیجان‌ها و جو روانی حاکم بر بازار سرمایه است. به مرور منطق و تحلیل جایگزین رفتارهای هیجانی می‌شود و اگر نوسان‌های کوتاه‌مدت رخ دهد، در بلندمدت اصلاح خواهد شد.

به این ترتیب شاید بتوان به جرات گفت بازارهای مالی و بخش‌های واقعی اقتصاد همچنان خود را با اعمال مجدد تحریم‌ها تطبیق نداده‌اند. باید به بازارها از جمله بازار سرمایه مهلت داد اثر این عامل کلیدی و سایر متغیرهای تاثیرگذار را بر روند بازار ارزیابی و آن‌ها را در قیمت‌های سهام لحاظ کنند.

کارشناسان معتقدند بررسی روند کوتاه‌مدت بازار سرمایه نمی‌تواند تاثیرات خروج آمریکا از برجام را به‌خوبی نشان دهد. از سوی دیگر بازارهای موازی نیز می‌توانند نقش مهمی در روند آتی بورس داشته باشند.

افزون بر این، تحریم اقتصادی باعث دور شدن اقتصاد از فضای رقابتی شده و برای برخی گروه‌ها و افراد رانت اقتصادی ایجاد می‌شود. فضای اقتصاد غیرقابل پیش‌بینی شده و تنها برخی افراد و گروه‌ها می‌توانند از شرایط به‌وجود آمده در راستای منافع خویش بهره‌مند شوند.

 واضح است با اعمال تحریم، هزینه‌های شرکت‌ها و صنایع افزایش می‌یابد. هزینه‌هایی از جمله مواد اولیه، ماشین‌آلات، نقل و انتقال پول و در صورت وضع تحریم‌های بانکی و سوییفت، می‌توانند تاثیر قابل‌توجهی بر صنایع وارداتی داشته باشند. این امر نقدینگی شرکت‌ها را دستخوش تغییرات جدی می‌کند.

محدودیت در صادرات کالا، واردات کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه، واردات تکنولوژی و محدودیت سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز از جمله دیگر عواقب ایجاد تحریم‌ها خواهد بود که می‌تواند به‌طور مستقیم بخش عمده‌ای از صنایع فعال در بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار دهد.

در مجموع بازار سرمایه، بازاری به‌شدت حساس به اخبار و حواشی بوده و مهم‌ترین مولفه برای رشد بلندمدت آن، ثبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.

آنچه در بلندمدت بازار سرمایه را بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاری خواهد کرد، ثبات مولفه‌های مذکور است. اما می‌توان امید داشت که با سیاست‌گذاری‌های درست و هوشمندانه به سلامت تحریم‌های یکجانبه را پشت‌سر‌بگذاریم و روزهای کم‌تلاطمی در انتظار بازار سرمایه باشد.

پرونده باشگاه اقتصاددان را در زیر پیگیری کنید:

شوک نامتقارن به شرکت‌ها/ عزت صیادنیا طیبی

ارزش‌گذاری در دوره جدید/ امین آذریان

هیجانات زودگذر/ آرش مجاهد نقی

تاثیر دو گانه ارز/ پیمان تاتایی

در همین رابطه نیز بخوانید: معمای کفایت سرمایه در بانک‌های کشور