تغییر نرخ سود بانکی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت

احتمال بازنگری نرخ سود سپرده‎‌ها

10:26 - 1400/01/18
قائم مقام بانک مرکزی از احتمال بازنگری نرخ سود سپرده‎‌ها خبر داد. سیاست‌گذار پولی اعلام کرده با مطالعاتی که در جریان است نرخ‌های سود بانکی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت .
احتمال بازنگری نرخ سود سپرده‎‌ها

پژوهشکده پولی بانکی: اکبر کمیجانی درباره احتمال تغییر نرخ سود بانکی عنوان کرده:‌ با مطالعاتی که در جریان است نرخ‌های سود بانکی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. البته بررسی متغیرهای پولی و به خصوص نرخ‌های سود همواره از اولویت‌های مطالعاتی و سیاست گذاری بانک مرکزی است و بنا به شرایط در این باره تصمیم گیری خواهد شد.

در چند سال اخیر با روی کار آمدن موسسه‌های مالی غیر مجاز، مسابقه ای با نام نرخ سود در سیستم بانکی کشور ایجاد شد و حتی نرخ سپرده‌ها به مرز 30 درصد هم رسید که با هرج مرج و آشفتگی که در بازار ایجاد شد، بانک مرکزی وارد عمل شد و اقدام به تغییر و کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی کرد.

در همین جهت بانک مرکزی به دفعات نرخ سود را از حدود 30 درصد کاهش داد و در آخرین مرحله شهریور 1396 تاکنون، نرخ سود سپرده ها 15 درصد اعلام شد. اما با نزدیک شدن به شهریور امسال و سررسید اوراق مشارکت ریالی با نرخ 20 درصدی شایعات و اظهار نظرهای متفاوتی درباره تغییر نرخ سود سپرده‌های بانکی به گوش می‌رسد.