عوامل تاثیرگذار بر قیمت محصولات پتروشیمی

10:11 - 1400/01/18
این هفته نوسان قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای آسیای چندان چشمگیر نبود و در این میان تنها استایرن مونومر ابا افزایش قیمتی نسبتا ملموس مواجه شد. بازار پلی‌اتیلن نیز بیش از دیگر محصولات زیر فشار قرار گرفت.
عوامل تاثیرگذار بر قیمت محصولات پتروشیمی

دنیای بورس- محمد نجفی

اتیلن: وجود تقاضای قوی برای اتیلن به ویژه از سوی چین  در کنار افت عرضه از سمت ژاپن، قیمت این محصول را در هفته اخیر در مسیر صعودی قرار داد. به علت بروز  اشکالات فنی، برخی از استیم کراکرهای ژاپن در نرخ‌هایی پایین‌تر از ظرفیت در حال فعالیت هستند و همین امر نیز عرضه اتیلن از سوی این واحدها کاهش داده است. قیمت اتیلن در برهه‌ای از معاملات این هفته به 1395 دلار رسید که این بالاترین قیمت در شش ماه گذشته به حساب می‌آید.

پروپیلن: معاملات پروپیلن این هفته بسیار کم‌رمق بود و نوسان قیمت اندکی در بازار این محصول اتفاق افتاد. یک معامله گر کره‌ای از کمبود عرضه در بازار این کشور به علت تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی خبر داد. در بازار داخلی چین نیز به علت محودیت عرضه، قیمت پروپیلن با افزایش هفتگی به میزان 150 یوان مواجه شد اما با وجود این امر تقاضا در بازار وارداتی افزایش نیافت.

پی‌وی‌سی: فروشندگان بزرگ پی‌وی‌سی در آسیا قرار است از هفته آینده قیمت‌های قراردادهای ماه آگوست را اعلام کنند. در آستانه انتشار قیمت‌های ماه آینده، سطح معاملات در بازار نقدی بسیار پایین آمد و همین امر به ثبات قیمت این محصول منجر شد. برخی از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که قیمت پی‌وی‌سی در قراردادهای ماه آگوست 20 دلار افزایش یابد.

پلی‌اتیلن‌: بازار پلی‌اتیلن در هفته اخیر زیر فشار قرار گرفت و بسیاری از انواع این محصول با کاهش قیمت مواجه شدند. کماکان در بازار پلی‌اتیلن شاهد کاهش تقاضای فصلی هستیم. در عین حال به علت تضعیف ارزش یوان در برابر دلار، برخی از معامله‌گران از کاهش تمایل برای فعالیت در بازار وارداتی خبر می‌دهند.

پلی‌پروپیلن: این هفته معاملات کم‌حجمی در بازار پلی‌پروپلن مشاهده شد امری که ثبات قیمت این محصول را در پی داشت. به صورت سنتی در ماه های ژوئن و جولای بازار پروپیلن راکد است اما انتظار می‌رود از ماه آگوست تقاضا برای این محصول افزایش یابد.

بوتادین: قیمت بوتادین در هفته اخیر رشد اندکی را در قرارداد فوب کره جنوبی تجربه کرد. افزایش تقاضا از سوی ژاپن در این روند تاثیر شایانی داشت. در بازار داخلی چین قیمت بوتادین با جهشی 500یوانی به 11 هزار یوان رسید. با این وجود قیمت در بازار داخلی کماکان پایین‌تر از بازار وارداتی است و همین امر نیز تقاضا را به سوی بازار داخلی سوق داده است.

استایرن مونومر: این هفته شاهد معاملات پررونقی در بازار استایرن مونومر بودیم. تقاضا برای محموله‌های ماه آگوست به ویژه از سوی چینی‌ها در هفته اخیر رشدی ملموس را تجربه کرد امری که از افزایش قیمت این محصول در بازار وارداتی حمایت کرد.

مونواتیلن گلایکول: به گفته فعالان بازار به علت تضعیف ارزش یوان در برابر دلار آمریکا در هفته‌های اخیر، تمایل مشتریان چینی برای خرید MEG در بازار وارداتی کاهش یافته و این مشتریان به سوی بازار داخلی چین حرکت کرده‌اند. افت قیمت MEG در حالی رقم خورد که ذخایر این محصول در شرق چین با افتی 28 هزار تنی در هفته اخیر به 770هزار تن رسید.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت محصولات پتروشیمی11