رییس انجمن صنعت تایر خبر داد

موافقت با افزایش قیمت تایر

09:13 - 1400/01/18
سازمان حمایت در حال پاسخ به درخواست صنایع برای افزایش قیمت‌ها است. در تازه‌ترین مجوزها که هنوز به تولیدکنندگان ابلاغ نشده، با افزایش زیر 10 درصدی قیمت تایر موافقت شد. پیش‌تر با افزایش قیمت شیر موافقت شده بود.
موافقت با افزایش قیمت تایر

رییس انجمن صنعت تایر از صدور مجوز افزایش قیمت ۹.۶ درصدی قیمت تایر از سوی سازمان حمایت خبر داد؛ به نظر می‌رسد تولیدکنندگان تایر در انتظار ابلاغ این مجوز از سوی این سازمان هستند.

محمدرضا تقی گنجی در گفت‌و‌گو با «عصر خودرو» با بیان این که این مصوبه به زودی به تولیدکنندگان تایر ابلاغ می‌شود، تصریح کرد: تولیدکنندگان این صنعت از سال 93 تاکنون افزایش قیمتی را اعمال نکرده و همچنان محصولات  خود را با قیمت 4 سال پیش عرضه می‌کنند. بر پایه اعلام انجمن هزینه‌ها که شامل مواد اولیه و حقوق و دستمزد است، نزدیک 15 درصد افزایش یافته است. مطلعان بازار می‌گویند انجمن تایر با سازمان حمایت در مذاکره برای درخواست افزایش 10 تا 12 درصدی قیمت‌ها بوده است که البته با توجه به پیگیری‌ها به نظر با افزایش زیر 10 درصد موافقت شده است. البته گزارش‌های میدانی و منابع مطلع در بازار حکایت از این دارد بسته به نوع لاستیک‌های تولید داخل و وارداتی دامنه تغییر قیمت‌ها از 5 تا 40 درصد در نوسان بود. به گفته مطلعان پیش‌تر نرخ‌گذار  نسبت به افزایش نرخ 10 درصدی قیمت شیر نیز موافقت کرده بود.

در این میان تایرها و لاستیکی‌ها اگر چه مدعی‌اند مجوز قیمتی داده شده افزایش پوشش هزینه‌ها را نمی‌دهد اما شاید نسبت به همین میزان افزایش رضایت داشته باشند و به آن بسنده کند. حال البته باید منتظر ابلاغ مصوبه و واکنش رسمی انجمن و تولیدکنندگان به تصمیم سازمان حمایت بود.

تولیدکنندگان این حوزه اعلام کرده‌اند تا مجوز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را نداشته باشند اقدام به افزایش قیمت نخواهند کرد و افزایش قیمت فعلی نخستین افزایش قیمت پس از سال 93 است. البته هم اکنون تولیدکنندگان این حوزه به راحتی قادر به دریافت ارز دولتی هستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رییس انجمن صنعت تایر با اشاره به تصمیم جدید دولت مبنی بر توافق واردکننده و صادرکننده بر سر قیمت ارز در صرافی‌ها نیز گفت: به طور قطع با این اقدام ارز برای واردات گران تمام خواهد شد، این در حالی است که مابه التفاوت ارز مبادله‌ای با دلار 4200 تومانی نیز تا اندازه‌ای به قیمت کالاها افزوده و به طور قطع دلار حدود 6500 تومانی، ارز گرانی برای صنعت خواهد شد و عرضه را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

«دنیای بورس» پیش‌تر دامنه تاثیر درخواست افزایش قیمت صنایع را با عنوان «سریال افزایش قیمت صنایع بورسی» مورد بررسی قرار داده بود.