صف خرید نمادهای بورسی زیر ذره‌بین «دنیای بورس»

سنجش هیجان صف‌نشینی در بورس تهران

08:01 - 1400/01/18
تا این لحظه از معاملات بورس تهران بیش از 130 نماد بورسی با صف خرید همراه هستند. بر این اساس حجم تقاضای انباشت روی سهام شرکت‌ها حدود 680 میلیون سهم است. ارزش کل صف خرید نمادهای بورسی تا ساعت 10:30 167 میلیارد تومان است. در این شرایط سوال اصلی رویه قیمتی آتی سهام است. در این خصوص علت صف‌نشینی معامله‌گران برای خرید عمده نمادهای بورسی می‌تواند در تعیین مسیر آتی قیمت سهام موثر باشد. علت صف‌نشینی در تک‌نمادها در گزارش پیش‌رو بررسی شده است.
سنجش هیجان صف‌نشینی در بورس تهران

دنیای بورس-سلیمان کرمی: معاملات امروز بورس تهران در مسیر پرشتاب روزهای اخیر ادامه پیدا کرد. در این شرایط بررسی علل رشد نمادهای بورسی از جذابیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. 

فولاد مبارکه اصفهان: سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در معاملات امروز بیشترین ارزش معاملات را در اختیار دارد. این سهم با ارزش معاملات بیش از 68 میلیارد تومانی صدرنشین بلامنازع معاملات بورس است. «دنیای بورس» در یک سال اخیر با توجه به پتانسیل‌های این سهم تمرکز تحلیل‌ها را بر این نماد قرار داده بود. از ابتدای تابستان سال گذشته سهام فولاد مبارکه رشد بیش از 160 درصدی را تجربه کرده است. برای بررسی علل تاکید «دنیای بورس» بر جذابیت سهام فولاد مبارکه می‌توانید به صفحه مختص این نماد در «دنیای بورس» مراجعه کنید.

طی روزهای اخیر شتاب رشدهای قیمتی فولاد مبارکه افزایش یافته است. انتظار برای رشد این‌چنین قیمت این سهم وجود داشت. جذابیت بنیادی «فولاد» همچنان بالا ارزیابی می‌شود و با وجود رشدهای اخیر همچنان می‌توان این سهم را در دسته جذاب‌ترین نمادهای بازار قرار داد. همان‌طور که در تحلیل‌های پیشین «دنیای بورس» اشاره شده بود این سهم توانایی ساخت سود 22 تومانی را در بهار دارد. علاوه بر این در تابستان انتظار ساخت سود 33 تومانی برای عملکرد فولاد مبارکه در تابستان نیز وجود دارد. در یک حالت منطقی ساخت سود بیش از 100 تومانی را می‌توان برای این شرکت متصور بود. این در حالی است که همچنان اثر تلاطم ارزی در صورت‌های مالی این شرکت به صورت کامل مشاهده نشده است. اگر بنا باشد دلار را در صورت‌های مالی این شرکت سطوح بیش از 6 هزار تومان در نظر گرفت سودهای رویایی را می‌توان برای این شرکت متصور بود. همراهان «دنیای بوس» تاکنون بازدهی قابل توجهی از این سهم کسب کرده‌اند در شرایط کنونی نیز می‌توان به ادامه روند کنونی امیدوار بود. پایان روند صعودی این سهم در تحلیل‌های آتی بررسی خواهد شد.

هلدینگ فارس: سهام شرکت هلدینگ پتروشیمی فارس نیز در معاملات امروز با استقبال نسبی معامله‌گران مواجه شد. این نماد در ادامه «فولاد» تاثیر بیش از 320 واحدی را بر شاخص کل داشته است. از هفته‌ها قبل به انتظار برای پیشی گرفتن ارزش بازار سهام فولاد مبارکه از هلدینگ فارس اشاره شده بود. در هفته گذشته پیشبینی «دنیای بورس» محقق شد. اختلاف ارزش بازار دو غول بورسی در شرایط کنونی تنها 300 میلیارد تومان است.

انتظار برای رشد سودآوری فارس از علل اصلی رشد قیمتی این نماد محسوب می‌شود. خبر محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی با ارز 3800 تومانی محرک اصلی رشد قیمتی نمادهای پتروشیمی در معاملات امروز بود. این موضوع در کنار انتظار برای عقب‌نشینی از سیاست ارزی کنونی باعث شده معامله‌گران به خرید سهام این شرکت و دیگر پتروشیمی‌ها مشتاق باشند. پیش از این «دنیای بورس» به انتظار برای جهش سودآوری در سال مالی منتهی به خرداد 97 اشاره کرده بود. سود هر سهم «فارس» برای سال مالی گذشته با تقسیم سود در مجامع شرکت‌های زیرمجموعه می‌تواند به 120 تومان برسد.

در سال مالی منتهی به خرداد 98 سودآوری «فارس» توانایی جهش محسوسی را خواهد داشت. در گزارش‌های آتی سودآوری سال آینده این شرکت با سناریوهای مختلف سودآوری بررسی خواهد شد. هلدینگ فارس نیز با توجه به انتظارات موجود از بازار ارز و همچنین طرح‌های در دست اقدام می‌تواند بازار را با سودآوری خود غافلگیر کند. در این خصوص باید اثر اختلاف نرخ دلار مبنای خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ دلار انتظاری در بازار آزاد توجه داشت.  

سنگ آهن گل‌گهر: در معاملات امروز «کگل» چهارمین نماد با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل است. این نماد نیز در لیست تحلیلی «دنیای بورس» از ماه‌های گذشته رصد شده است. انتظار برای جهش سودآوری سنگ آهن گل‌گهر در سال جاری وجود دارد. در گزارش شعاع جذابیت تک‌نمادهای بورسی به بررسی سودآوری شرکت‌های مختلف پرداخته شده است. سنگ آهن گل‌گهر نیز از جمله شرکت‌هایی بود که با توجه به جذابیت این نماد سودآوری سال 97 با دقت بررسی شد و به انتظار برای جهش قیمتی این سهم اشاره شد (اوایل بهمن). در این میان ذره‌بین «دنیای بورس» همگام با سهم اصلی روی حق تقدم سنگ آهن گل‌گهر بود. همان‌طور که در تحلیل پیشبینی شده بود در حالی‌که سهام گل‌گهر بازدهی 30 درصدی را در این مدت به ثبت رسانده، حق تقدم این سهم (کگلح) 50 درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است. در یک تحلیل باید به تمامی جنبه‌ها موجود توجه کرد، در این صورت است که می‌توان بازدهی بیش از میانگین بازار به دست آورد.

در شرایط کنونی با توجه به جهش قیمتی شمش فولادی در معاملات بورس کالا انتظار رشد بیش از پیش سودآوری شرکت‌های سنگ آهنی و به خصوص گل‌گهر وجود دارد. بر این اساس انتظار سود بیش از 110 تومانی با میانگین شمش 2400 تومانی وجود دارد. با توجه به مجمع پیش رو این نماد همچنان در کوتاه‌مدت جذاب است.  رصد معاملات بورس کالا می‌تواند دید دقیق‌تری برای معامله‌گران ایجاد کند.

فاسمین: این نماد نیز از دیگر نمادهایی بود که در ادامه روزهای گذشته با صف خرید مواجه بود. علت رشد قیمتی این نماد را می‌توان در گزارش‌های «دنیای بورس» در صفحه مختص به این نماد یافت. با وجود افت قیمتی روی اما «فاسمین» در مسیر صعودی حرکت می‌کند. در خصوص سایر نمادهای گروه روی و همچنین «فاسمین» احتمالا انتظار برای انعکاس نرخ دلار در بازار آزاد موتور رشد قیمتی این نمادها بوده است. اما به طور خاص برای «فاسمین» توجه مخاطبان را به عملکرد ماهانه این شرکت از ابتدای 97 جلب می‌کنیم. نرخ فروش «فاسمین» از ابتدای سال 97 رویه‌ای برخلاف انتظارات را در پیش گرفته است. در حالی‌که بازار در حال محاسبه سودآوری این شرکت بر اساس دلار 4200 و نرخ روی حدود 3100 دلار برای سه‌ماه نخست سال بوده است، همان‌طور که «دنیای بورس» در گزارش‌های پیشین اشاره کرد نرخ فروش حدود 16 میلیون تومانی به ازای هر تن روی از ابتدای سال مشاهده می‌شود.  

با فرض روی 3100 دلاری در بازار جهانی، دلار بیش از 5 هزار تومانی در عملکرد مالی این شرکت به ثبت رسیده است. فروش داخلی و به واسطه می‌تواند علت جهش قیمت روی باشد. در شرایط کنونی عملکرد خرداد این شرکت نیز می‌تواند قابل توجه باشد. در این خصوص به گزارش‌های پیشین در خصوص عملکرد درخشان «فاسمین» در آخرین ماه از فصل‌های مختلف مراجعه کنید. بر این اساس بازار به دنبال گزارش خرداد و همچنین جهش دوباره نرخ فروش روی همراه با دلار آزاد (غیرقانونی) وجود دارد. مدت زمان طولانی این نماد در لیست نمادهای توصیه‌شده «دنیای بورس» قرار دارد از آخرین تحلیل که بعد از مجمع «فاسمین» ارائه شده است این سهم بازدهی بیش از 25 درصدی را به ثبت رسانده است

تحلیل دیگر نمادها به تدریج در گزارش‌های بعدی از سوی «دنیای بورس» ارائه می‌شود. همان‌طور که مشاهده می‌شود اگر دلایل رشد قیمتی نمادها به دقت رصد شود حتی می‌توان از موج اصلاحی بازار نیز سودهای مناسبی را کسب کرد.