تقویم‌ نگاری رویدادها

بورس تهران در هفته‌ای که گذشت

بورس تهران همچنان که کارشناسان نیز آن را تایید می‌کنند امیدوار است هفته پیش‌رو را با صعود ادامه‌دار در هفته گذشته پی بگیرد. «دنیای بورس» دورنمای هفته جاری را با پیوند به رویدادهای هفته گذشته مرور می‌کند.

اگر چه در آینده‌نگری تنها نگاه به گذشته نمی‌تواند تعیین کننده باشد اما بدون تردید شناخت رویدادهای گذشته دورنمای روشنی پیش‌روی قرار می‌دهد.

«دنیای بورس» در رسالت خود برای پیوند گذشته با حال و آینده مروری بر اتفاقات هفته گذشته را در نخستین روز هر هفته در قالب یک بسته خبری آماده می‌کند و در اختیار مخاطب قرار می‌دهد تا با تعیین اهمیت مولفه‌های تاثیرگذار بر بازار سهام مسیر روشن‌تری پیش‌روی او قرار دهد.

هفته گذشته بورس تهران رشد نیم درصدی در شاخص کل را با سبزپوش بودن بازار طول هفته از خود به جای گذاشت. فعالان بازار سرمایه در روز ابتدایی هفته گذشته با وجود اطلاع از برجام بدون آمریکا نسبت به روند حرکت بازار دلگرم بودند. حال در هفته پیش‌رو نیز با همان دلگرمی نسبت به تداوم صعود در هفته پیش‌رو امیدوارند.

در این میان اما برای حصول نتیجه باید منتظر ماند که وزن مولفه‌های تاثیرگذار بیرونی و درونی در سمت و سوی بازار چقدر و چگونه خواهد بود؟ بحث ادامه مذاکرات برجامی بدون آمریکا، سمت‌وسوی بازارهای کالایی جهانی و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها مولفه‌های تعیین کننده هستند، هر چند که فعالان امیدوار به سودآوری شرکت‌ها از ناحیه انعکاس واقعیت اقتصادی هستند.

در زیر مروری کوتاه بر مهم‌ترین رویدادهایی هفته گذشته خواهیم گذاشت:      

شنبه: نخستین روز هفته بورس تهران با دلگرمی فعالان بازار سرمایه نسبت به روند معاملات آغاز شد. پس از تب و تاب‌های خروج آمریکا از برجام به نظر می‌رسید تداوم چرخش نقدینگی در بازار سهم همچنان دنبال می‌شود. تهران پس از خروج واشنگتن از برجام مذاکرات را با طرف اروپایی به پیش برد و تاکید کرد: در واکنش به تصمیم خودخواهانه ترامپ نقشه مسدودسازی تحریم‌ها را طراحی می‌کند. با این وصف تحلیلگران واکنش بورس پس از خروج ترامپ از برجام را به مذاکرات آینده میان ایران و طرف‌های اروپایی و دیگر شرکای توافق هسته‌ای همچون چین و روسیه موکول کردند.

همسو با امیدواری‌ها در بورس تهران، شرکت‌ها در فصل مجامع به سهامداران خود تاکید کردند: پیامدهای افزایش ناگهانی قیمت ارز و دیگر بازارها همچون بازار مسکن را به دقت دنبال می‌کنند؛ در این میان پتروشیمی مبین؛ استراتژی پایدار، فرآوری مواد معدنی؛ چشم انداز 97، تولید برق ماهتاب کهنوج؛ طرح توسعه و سیمان فارس؛ وضعیت انتقال کارخانه‌اش را در سال جاری در دستور کار دارند. دولت در این روز البته از تسهیلات کامیون‌های فرسوده هم در طرح جایگزینی خودروها خبر داد.

یکشنبه: روز دوم دادوستدها در بورس با تداوم مسیر صعودی دنبال شد. البته در کوران اخبار همچنان مذاکرات اروپایی‌ها همسو با فشارهای افزون ترامپ برای تحریم‌های بیش‌تر با تور نجات آن‌ها برای صادرات نفت ایران دنبال شد. در این روز اما توسعه معادن و فلزات اعلام کرد: از همکاری‌های بیش‌تر اروپایی‌ها با این شرکت ایرانی برخلاف شنیده‌هایی مبنی بر خروج اروپایی‌ها از ایران به دلیل ترس از تحریم‌های ثانوی آمریکایی خبر داد.

در دادوستدهای بورس تهران نیز اگرچه گروه انبوه‌سازان پیشتاز شدند اما پتروشیمی مبین پس از برگزاری مجمع سالانه رشد قیمت را با سرعت بیش‌تری دنبال کرد. در این روز از نقشه صادراتی سیمانی‌ها نیز در سال 97 همچون سیمان غرب و سیمان ارومیه رونمایی شد.

اگر چه چند روز قبل‌تر واگذاری سهامدار تایدواتر خارومیانه انجام شده بود اما در این روز روابط عمومی «حتاید» واگذاری رسمی این شرکت را به یک مجموعه متخصص بندری و دریایی تایید کرد. زیرمجموعه بانک ملت هم در همین روز همگام با سیاست چابک‌سازی برنامه خروج از 28 شرکت بورسی و غیربورسی را آگهی کرد. دو بیمه البرز و بیمه اتکایی امین هم از عرضه خود در دهه سوم خردادماه خبر دادند.

دوشنبه: آخرین روز اردیبهشت‌ماه بورس تهران سبزپوش بود. اختلاف‌نظر بر سر دلار 4200 تومانی صادرکنندگان را به مذاکره با دولت برای تغییر در موضع رسمی سوق داد اما سیاست‌گذار با وجود افزایش 5 تومانی قیمت رسمی دلار در این روز همچنان از بررسی تقاضاهای ارزی بر مبنای اولویت‌ها خبر داد.

بحث بر سرنوشت برجام همچنان سوژه اصلی رسانه‌هاست؛ در این میان اما خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید دغدغه اصلی صنایع است. برخی صنایع همچون خودرویی‌ها نیز چندان نگران نیستند زیرا که از تداوم همکاری شرکای اروپایی به اطمینان خاطر رسیده‌اند. خودرویی‌ها البته به تازگی قول مجوز افزایش قیمت را از مجلسی‌ها گرفته‌اند.

برخی شرکت‌ها هم همچون فولاد خوزستان بدور از دغدغه‌های مزبور از قراردادهای جدید خارجی خبر می‌دهند. به فروش رفتن بلوک حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج فارس پس از 5 دفعه و انصراف هیدرواطلس از سهام پرحاشیه هپکو هم برای سهامداران در این روز شنیدنی بود.

سه‌شنبه: تغییرات صعودی اما اندک بورس تهران در روز ابتدایی خردادماه با حمایت فولادی‌ها از شاخص کل دنبال شد. بحث بر سر اینکه کدام شرکت‌ها در ایران می‌مانند همچنان پرسش اساسی است که پیش‌روی قرار می‌گیرد و البته برای سرنوشت آن باید در انتظار  چگونگی پیش‌روی مذاکرات ایران با اروپایی‌ها و چین و روسیه بود. قطع همکاری بانک‌های گرجستان با ایران به دلیل آنچه عدم رعایت استانداردهای بین‌المللی FATF خوانده می‌شود، مقوله دیگری در کنار بحث برجام است که این روزها مجلس و دولت بر سر تصویب آن در حال چانه‌زنی‌اند.

بورس تهران همزمان با شرایط موجود در یک بیانیه از اتمام حجت با 4 مجموعه بورسی قند شیرین خراسان، ایران خودرو دیزل، گرانیت بهسران و سایپا دیزل برای خروج از زیان انباشته خبر داد. مجامع بورسی نیز با طرح‌های جدید میدکو، مذاکرات سیمانی‌ها همچون سیمان ایلام با عراقی‌ها و پیش‌بینی‌های سیمان بجنورد دنبال شد.

سرمایه‌گذاری سبحان هم برنامه پرتفوی غیربورسی خود را تشریح کرد. در این میان فرار داروسازی اکسیر از بحران و سودآوری گل‌گهر تحلیل‌های شنیدنی این روز بودند.    

چهارشنبه: در این روز بورس تهران کانال 95 هزار واحد را با تب و تاب نقدینگی در پیش گرفت تا روز پایانی هفته را هم مثبت سپری کند. پس از صحبت‌های مایک پمپئو؛ وزیر امور خارجه آمریکا درباره راهبرد سیاست خارجه این کشور با ایران که بیش‌تر روی فشارها تاکید دارد، بازارها در مسیر بی‌اعتنایی حرکت کردند.

برجام بدون آمریکا شرکت‎های خارجی را به سمتی سوق داده که تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری مجدد در ایران ندارند، در این میان میان البته استثناهایی هم وجود دارد؛ آلمانی‌ها در صدر این گروه خواهان تداوم مبادله مالی با ایران حتی با برجام بدون آمریکا است. همچنان که در میان هفته خبرهایی از چراغ مثبت مجلسی‌ها به خودروسازان برای افزایش قیمت منتشر شد که شورای رقابت در تازه‌ترین بیانیه اعلام کرد: تعیین جدید قیمت خودرو در نیمه خردادماه پس از گزارش نرخ تورم بانک مرکزی اعلام می‌شود. در همین روز با ابلاغ بخشنامه تامین و خرید ارز، بانک مرکزی از آغاز به کار صرافی‌ها در کنار سامانه نیما خبر داد.

هپکو که دو روز پیش با انصراف هیدرواطلس از مدیریت خود مواجه شده بود با تصمیم مسئولان فعلا دولتی باقی ماند تا با کمک سازمان خصوصی‌سازی تصمیم نهایی گرفته شود. بانک ایران زمین در عصر روز سه‌شنبه از عرضه عمران و توسعه شاهد در اواخر خردادماه خبر داد و صبح روز چهارشنبه معاملات «ثعمرا» با تشکیل صف خرید دنبال شد. مقایسه بازدهی چادرملو و گل‌گهر در این روز می‌تواند برای سهامداران خواندنی باشد.

دو روز پایانی هفته با مذاکرات برجام در نشست وین ادامه یافت و البته ایران بعد از این نشست در حالی می‌گوید از حفظ برجام مطمئن شده است که دیدار مکرون و پوتین در روسیه و مرکل با چینی‌ها بر سر برجام نشان از اهمیت حفظ برجام برای اروپا دارد. اروپا مصمم است مذاکرات برجام را به پیش ببرد اما در این میان صداهایی نیز مبنی بر مذاکره بر سر موضوع‌های موشکی و منطقه‌ای با ایران به گوش می‌رسد. البته تهران تاکید دارد هیچ گونه مذاکره در این خصوص را نمی‌پذیرد و طرف‌های دیگر معاهده توافق هسته‌ای به نظر در حال رسیدن به یک توافق برای مذاکرات دیگری در این باره هستند.

 

Submitted by admin on