با تصمیم‌گیری‌های جدید سیاست‌گذار پولی مطرح شد

پیشنهاد بانک مرکزی برای مهار سکه آتی

04:30 - 1400/01/18
احتمال آغاز حراج سکه در آینده همزمان با حذف پیش فروش 3 ماهه سکه اگرچه سناریوی جدیدی پیش‌روی بازار قرار می‌دهد اما طرح موضوع پیشنهاد حذف بازار آتی سکه به مجلس بیانگر تصمیم‌های جدید سیاست‌گذار پولی است.
پیشنهاد بانک مرکزی برای مهار سکه آتی

بعد از توقف پیش فروش سکه در سررسید یک ماهه بانک مرکزی، از امروز پیش فروش در سررسید سه ماهه نیز متوقف شد. «دنیای بورس» پیش‌تر در تحلیلی با حذف پیش فروش قرارداد سکه با موعد یک ماهه از حذف احتمالی سایر موعدها به طور تلویحی خبر داده بود و نتیجه این فرآیند را پایان موعد فرصت بازدهی 100 درصدی عنوان کرده بود. سناریوی جدیدی که اکنون با حذف موعدهای سه ماهه سرمایه‌گذاری پیش روی بازار قرار می‌گیرد نامعلوم بودن دورنمای رفتار سیاست‌گذار و پایان فرصت‌های بازدهی است.

البته حذف پیش فروش‌ سکه برای موعد 3 ماهه در حالی از امروز اعلام شد که محمدرضا پورابراهیمی؛ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از پیشنهاد بانک مرکزی برای حذف بازار آتی سکه خبر داده است. البته شنیده‌های غیررسمی نیز حکایت از این دارد رییس کل بانک مرکزی اصرار بر سه قفله کردن بازار آتی سکه بورس کالا و جایگزین کردن این بازار با پیش‌فروش سکه دارد که به نظر می‌رسد با طیف جدی از مخالفان در بازار سرمایه روبه‌رو خواهد شد.

از منظر سیاست‌گذاران پولی با وجود پیش فروش  سكه به قيمت يك ميليون و ٣٠٠ هزار تومان، دليلی برای عرضه سكه در بازار آتی بورس كالا برای تحويل در دی ۹۷ به قيمت ۲ ميليون تومان وجود ندارد. قيمت سکه بر اساس ارزش ذاتی طلای موجود در آن در بازه زمانی مورد انتظار روی تابلوی معاملات بازار آتی سكه طلا بورس كالا درج می‌شود. استدلال سیاست‌گذاران در پیشنهاد ارایه شده به مجلس این است که وقتی پیش فروش‌ها با موعدهای زمانی مختلف در بازار هستند، دیگر نیازی به تشکیل بازار آتی وجود ندارد.حال شایعه‌ها خبر از این می‌دهد شورای عالی بورس در جلسه هفته جاری خود برای این موضوع تصميم می‌گيرد.

 پیشنهاد حذف بازار آتی در حالی پایش به مجلس باز شده که بعد از پیش فروش سکه با موعد زمانی یک ماهه، حال بانک مرکزی موعدهای زمانی  سه ماهه را هم حذف کرده است و براساس گزارش میدانی از محل عرضه پیش فروش به نظر می‌رسد موعدهای زمانی بعدی هم در هفته‌های آتی یا حتی در روزهای آینده اعلام شود.

در همین حال هم ولی‌اله سیف؛ رییس کل بانک مرکزی از احتمال آغاز حراج سکه در آینده خبر داده است. به گفته او بانک مرکزی با عرضه سکه، حباب پیش آمده را از بین می‌برد. سیاست‌گذاران پولی می‌گویند: در گذشته نیز شاهد حباب در نرخ سکه بودیم و بانک مرکزی از طریق پیش فروش و حراج سکه را به بازار عرضه می کرد تا حباب از بین برود و با دلار هماهنگ شود.

حال باید در انتظار تصمیم نهایی سیاست‌گذاران نشست زیرا که در کنار پیشنهاد حذف بازار آتی سکه که بیش‌تر از ناحیه بانک مرکزی نشات می‌گیرد، ممکن است با موافقانی نیز در بدنه دولت و مجلس نیز همراه شود. مخالفان این پیشنهاد از طیف بازار سرمایه اما سیاست‌گذاری‌های اخیر بانک مرکزی مبنی بر پیش فروش سکه در موعدهای زمانی مختلف را موقتی می‌دانند. از دید فعالان بازارسرمایه بازار آتی سکه از بازارهای متشکل و شفاف کالایی است که سازوکار و فعالیت آن که نزدیک یک دهه است، طبق قانون و برنامه به این نقطه رسیده و نمی‌شود یک شبه آن را به تعطیلی کشاند.