آلومینا چگونه به اوج قیمت تاریخی رسید؟

04:13 - 1400/01/18
تحولات اساسی که در سمت عرضه آلومینا از اواخر ماه فوریه تاکنون اتفاق افتاد، افزایش قیمت نزدیک به 60 درصدی این محصول را در پی داشت. بدین ترتیب در روزهای اخیر قیمت از 556 دلار فراتر رفت و رکوردی جدید در بازار آلومینا به ثبت رسید.
آلومینا چگونه به اوج قیمت تاریخی رسید؟

اواخر ماه فوریه امسال بارش‌های جوی در بزریل به شدت افزایش یافت. به تبع این امر مشکلاتی در شبکه آب استان Para  در شمال این کشور به وقوع پیوست و در نهایت مقامات زیست محیطی از آلوده شدن منایع آبی این منطقه خبر دادند. در ادامه این ماجرا مقامات دولتی کارخانه تولید آلومینای Alunorte شرکت Hydro را به عنوان یکی  از منابع آلودگی آب معرفی کردند. بدین ترتیب شرکت هیدرو ملزم شد تا میزان تولید خود را تا 50 درصد ظرفیت اسمی کاهش دهد. در پی این امر با بروز کمبود عرضه در بازار آلومینا، قیمت این محصول از ابتدای ماه مارس تا دوازدهم آورل با رشد قیمتی بیش از 36 درصد مواجه شد.

هفته گذشته رویداد جدیدی در بازار رقم خورد که بار دیگر بازار آلومینا را دسخوش نوسانی شدید کرد. وزارت خزانه داری آمریکا نام شرکت روسال را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد و به تبع این امر روسال مجبور به اعلام وضعیت فورس ماژور در تحویل برخی محموله‌های آلومینیوم و آلومینای خود شد. پس از این رویداد قیمت آلومینیوم در بازار نقدی لندن با جهشی ملموس تا مرز 2400 دلار پیش رفت و به اوج هفت سال اخیر نزدیک شد. قیمت آلومینا نیز به سیر صعودی خود ادامه داد به گونه‌ای که شاخص قیمت آلومینای موسسه متال بولتن در قرارداد فوب استرالیا با رشدی نزدیک به 17 درصد به 556/6 دلار رسید. این رقم از زمان محاسبه شاخص مذکور از سوی متال بولتن از سال 2010 تاکنون بی‌سابقه بوده است. با در نظر گرفتن جهش اخیر، قیمت آلومینا از ابتدای ماه مارس تا پایان هفته گذشته نزدیک به 60 درصد افزایش را به ثبت رسانده است. روسال حدود 7 درصد از عرضه جهانی آلومینیوم تصفیه شده را در اختیار دارد و سهم این شرکت در بازار جهانی آلومینا و بوکسیت نیز به ترتیب برابر با 7 و 4 درصد است.

در این میان فعالان بازار فلزات پایه انتظار دارند پس از جهش اخیر قیمت، میزان صادرات آلومینا از سوی چین به بازارهای جهانی افزایش یابد در حال حاضر بر اساس گزاش متال بولتن قیمت آلومینا در بازار داخلی چین در محدوده 430 تا 438 دلار قرار دارد و بدین ترتیب فاصله ملموس قیمت با بازارهای جهانی می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای صادرات این محصول به حساب بیاید. با این وجود حتی در صورت افزایش صادرات از سوی چین،چندین هفته زمان خواهد برد تا تاثیر افزایش عرضه در بازار دیده شود و بنابراین انتظار برای تغییرات رادیکال بازار آلومینا در چند هفته آتی چندان دور از ذهن نیست.